menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

در رساي دكتر مسعود كيمياگر، طنز پرداز شريف روزنامه توفيق

دكتر عباس توفيق :

غمگنانه يكي ديگر از شريف‌ترين همكاران روزنامه توفيق درگذشت.
مسعود دانش‌آموز دبيرستان بود كه پايش به روزنامه توفيق باز شد. نوجواني نجيب، آقا، وظيفه‌شناس، مسئوليت پذير، مودب، منضبط، دقيق و علاقه‌مند به طنز و فكاهه و فكاهي نويسي و طنز پردازي.
مسعود از بچگي روزنامه توفيق را خوانده بود و تمام آن را حفظ بود. آنچنان حافظه‌ي غريبي داشت كه هر شعر، مطلب، نكته و لطيفه‌اي كه مجله‌ها يا راديو و ‌تلويزيون بدون اينكه صدايش را در بياورند از روزنامه توفيق برداشته بودند مي‌گفت از كدام شماره، كدام سال،‌ كدام ستون و گاه حتي از كدام صفحه‌ي توفيق كش رفته‌اند!… و اغلب هم درست در مي‌آمد. بسياري از مچ‌گيري‌هايي كه من در ستون «ته مقاله» توفيق كردم با كمك حافظه او بود.
خدمت ديگر او در توفيق جمع‌آوري نظرات طبقات مختلف مردم از راننده اتوبوس شركت واحد گرفته تا كارگر، كارمند، معلم، دبير، استاد، وكيل، وزير، سناتور و نخست وزير درباره توفيق بود.
خدمت بزرگ ديگري كه او در توفيق انجام داد اين بود كه به اتفاق دو نفر ديگر از همكاران توفيق كه در اختيار او گذاشته بوديم تمام مندرجات دوره سوم توفيق و بسياري از مندرجات دوره‌هاي ديگر توفيق را به دو صورت «عنواني» و «موضوعي» تقسيم‌بندي و فايل كرد به طوري كه به عنوان مثال تمام «سرمقاله»‌هاي سال‌‌هاي مختلف توفيق ـ به ترتيب سال و شماره صفحه ـ در يك فايل گذاشته شد، يا به عنوان مثالي ديگر: تمام مندرجات طنز‌آميز سال‌هاي مختلف توفيق درباره «تقلب در انتخابات مجلس» در فايل‌ ديگري قرار گرفت.

سید مسعود کیمیاگر

سید مسعود کیمیاگر

كار ذوقي مسعود در توفيق نوشتن «داستان هفته» و ستون‌هاي «انگولك به جرايد» و «ميون كلامتون شيكر» بود كه بسيار هوشمندانه و شيرين مي‌نگاشت. امضا‌هاي مستعار او در توفيق «زردآلو عنك»، «ك. انگولگچي» و «دوقلو» بود.
مسعود به راهي كه ما مي‌رفتيم ايمان داشت و در تمام دوران تحصيل در دبيرستان و دانشگاه تا آخرين روزهاي انتشار توفيق به كار جدي و ذوقي خود در توفيق ادامه داد.
مسعود كيمياگر با جديت و پشتكاري كه داشت موفق به كسب ليسانس علوم غذائي و تغذيه از دانشگاه تهران و فوق ليسانس علوم غذايي و تغذيه و دكتراي تخصصي علوم تغذيه از دانشگاه رود آيلند آمريكا شد.
پس از كسب درجه دكتري سمت‌هاي او به قرار زير بود:
استاد علوم غذايي و تغذيه‌‌ي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، رئيس انستيتو تغذيه، مسئول تغذيه‌‌ي شوراي غذا و تغذيه كشور، مشاور تغذيه برنامه جهاني غذا و مشاور سازمان جهاني بهداشت.
دكتر مسعود كيمياگر در رشته‌ي تخصصي علمي خود 85 مقاله به فارسي، 42 مقاله به انگليسي و 3 كتاب به فارسي نوشت. او در سال 1990 ميلادي در دومين كنگره آندوكرينولوژي اروپا برنده‌ي جايزه‌ي بهترين مقاله گشت و از طرف دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به عنوان «استاد نمونه» شناخته شد.
روان‌اش شادباد كه هم‌ ملتي را شاد كرد و هم افتخار آفريد.
منبع : روزنامه اطلاعات – 23 تیر 94

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر