menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

اکبر صحرایی

در حوزه طنز نویسنده حرفه ای نداریم!

اکبر صحرایی نویسنده و برنده جایزه ادبی “جلال” گفت: ما در حوزه طنز نویسنده حرفه ای نداریم چراکه نویسنده در کنار شغل خود و از روی تفنن دستی به قلم می برد که این روش در نویسندگی به طور قطع به نتیجه نمی رسد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری،  اکبر صحرایی طنز را ابزار کارا و تأثیرگذار به خصوص در حوزه داستان و شعر دانست و گفت: طنز علاوه بر تأثیرگذاری باعث انتقال مسائل و جذب مخاطب می شود به ویژه در فضای فعلی که خوانش کتاب با استقبال کمی روبروست، می تواند مخاطب را به سمت مطالعه سوق دهد. صحرایی افزود: به جایگاه طنز در ادبیات توجه کمتری صورت گرفته در حالیکه با بررسی در آثار طنز رادیو و تلویزیون، می توان نگاه ویژه به این مقوله را دید که با اقبال عامه مخاطبان نیز همراه بوده است.

وی با بیان اینکه دفتر طنز حوزه هنری در زمینه طنز گام های خوبی برداشته است، گفت: اقدامات این دفتر بیشتر به سمت شعر میل پیدا کرده است. یکی از معضلات دفتر طنز نداشتن سوژه و ایده در زمینه ادبیات داستانی طنز و نبود انگیزه در نویسندگان به دلیل سختی کار ومشکلات اقتصادی باشد. صحرایی خاطر نشان کرد: ما در حوزه طنز نویسنده حرفه ای نداریم چرا که نویسنده در کنار شغل خود و از روی تفنن دستی به قلم می برد که این روش در نویسندگی به طور قطع به نتیجه نمی رسد. نوشتن داستان طنز ابتدا نیاز به طرح و ایده دارد. نویسنده باید مطالب خود را به خوبی سامان دهد که این کار نیاز به زمان زیادی دارد اما این معضل در شعر وجود ندارد و گفتن شعر، زمان زیادی از شاعر نمی برد.

نویسنده کتاب “حافظ هفت” ادامه داد: دفتر طنز حوزه هنری می تواند نویسندگان حرفه ای را برای نگارش داستان های طنز جذب کند و با ارائه طرح و ایده آثار خوبی را تولید کند. وی انتقاد سازنده را یکی از کارکردهای طنز عنوان کرد و گفت: شاید در کارهای جدی نتوان انتقاد کرد و یا اگر انتقادی شود جلوی آن گرفته شود اما با ابزار طنز این فضا شکسته می شود و می توان راحت تر از وضعیت موجود انتقاد کرد.
صحرایی افزود: همه ادبیات طنز را دوست دارند و با آن ارتباط برقرار می کنند چراکه علاوه بر نقد وضعیت موجود لذت خوانش را در مخاطب ایجاد می کند که این می تواند عامل جذب و ترویج فرهنگ کتابخوانی شده و کمک به بازار نشر نماید.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر