menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

داوود شهیدی

داوود شهیدی میگوید

داود شهیدی معتقد است، یکی از دلایل بی‌توجهی هنرمندان پیشکسوت و بزرگ به رویدادهایی مانند جشنواره تجسمی فجر، بمباران بخش هنر توسط شعار و سیاست‌زدگی در هشت سال گذشته بوده است.

این هنرمند پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره برگزاری جشنواره تجسمی فجر اظهار کرد: برگزاری رویدادهایی مثل جشنواره تجسمی فجر شکل تبلیغات سیاسی و حالت شعارگونه خود را از دست داده است و آثار متنوعی که در بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی از سوی هنرمندان نسل‌های مختلف ارائه می‌شود، به بخشی از میراث فرهنگی این سرزمین تبدیل شده است. آنچه که در این میان اهمیت دارد نگاه دوباره به محتوای فرهنگی جشنواره تجسمی فجر است.

او افزود: این نگاه باید طوری باشد که علاوه بر حفظ سنت‌ها و اصالت‌ها و حفظ الگوهای عام در هنر، یک نگاه خاص به این بخش داشته باشد. ما قادر هستیم هم ارزش‌های عام را نگه داریم و هم آثارمان را در فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلف جهان به اشتراک بگذاریم. در این صورت است که به یک استقلال فکری در هنرهای تجسمی می‌رسیم و ارزش‌های فرهنگی ما شکل می‌گیرد. خود این مسئله باعث می‌شود گفتمانی بین آنچه که ما هستیم و آنچه که می‌توانیم ارائه دهیم، شکل بگیرد.

داوود شهیدی

شهیدی درباره علت دوری هنرمندان پیشکسوت از چنین رویدادهایی گفت: علت اینکه هنرمندان از جشنواره تجسمی فجر استقبال نمی‌کنند مربوط به شرایطی است که در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم. متأسفانه در هشت سال گذشته هنر ما به وسیله شعار و سیاست‌زدگی و تبلیغات سیاسی بمباران شد. اگر بتوانیم محتوای مستقل فکری در رابطه با اصالت فرهنگی ایران را در برگزاری چنین جشنواره‌ای مدنظر قرار بدهیم، می‌توان امید داشت که هنرمندان بزرگ و پیشکسوت ما از برگزاری چنین جشنواره‌ها و ارائه آثارشان استقبال کنند.

او به نقش دولت اشاره کرد و تاکید کرد: من معتقدم دولت باید یک نقش اسپانسرینگ در زمینه مالی و اداری داشته باشد و خود هنر را به دست مردم بسپارد. برای تحقق این مسئله باید به گفتمان بین دولت به عنوان مدیر و مجری جشنواره‌ها و گروه‌های مردمی و انجمن‌های فرهنگی که برنامه‌ریزی رویدادهای فرهنگی هستند، توجه کرد. باید برگزاری چنین جشنواره‌هایی را به دست کسانی داد که توان اداری و اجرایی درستی داشته باشند.

این کاریکاتوریست همچنین درباره میزان استقبال مردم از جشنواره و نمایشگاه‌های تجسمی اظهار کرد: من بیشتر حالت قهر کردن یا دور شدن مردم را به مشکلات زندگی آن‌ها ارجاع می‌دهم. معتقد نیستم که هنرهای تجسمی، مخاطب ندارد بلکه ممکن است برخی شرایط مثل مشکلات دسترسی به نمایشگاه‌ها هم باعث کم رونقی بازار هنرهای تجسمی باشد. برای کشاندن مردم به سمت هنر باید محیط‌های پویا و سرزنده‌ای را برای همایش‌های فرهنگی و رویدادهای هنری در نظر گرفت تا مردم با گفتگوی مداوم با هنرمندان ارتباط خود را با آن‌ها عمیق و گسترده کنند.

او ادامه داد: من به حضور جوان‌ها در جشنواره بسیار خوش‌بین هستم. استقبال آن‌ها را پاس می‌دارم و معتقدم که پیشکسوت‌ها در این جا باید نقش آموزش و اتصال درست با نسل‌های جدید را ایفا کنند. پیشکسوتان زمینه‌های مختلف هنری می‌توانند اصالت‌های فرهنگی و تجربه‌های خودشان را در زمینه هنر به جوانان منتقل کنند.

شهیدی خاطر نشان کرد: در پایان اگر بخواهم کمی تخصصی‌تر صحبت کنم، باید بگویم که بخشی که من در آن فعالیت کرده‌ام که بخش طنز گرافیک یا کاریکاتور است، هنرمندان بسیار ارزشمندی دارد که کارهایشان در دنیا دیده می‌شود. درست است که ما کاریکاتور را از دنیا وام گرفته‌ایم، اما تجربه‌های قابل توجهی چون مینیاتورهای سیاه کامبیز درم‌بخش و تجربه‌های اردشیر محصص و سایر مقالاتی که توسط هنرمندان این حوزه نوشته شده می‌تواند ما را با تمام دنیا ارتباط دهد آثاری که علاوه بر حفظ رنگ و لعاب ایرانی قابلیت ارتباط با تمام مردم دنیا را دارد.

ایسنا

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر