menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

داوود شهیدی

داوود شهیدی : انجمنی که برای کاریکاتوریست‌ها تشکیل می‌شود، باید همه را دربر بگیرد

یک کاریکاتوریست معتقد است، تا وقتی یک گفت‌وگوی منطقی بین خود کاریکاتوریست‌ها انجام نشود، جریان تشکیل انجمن صنفی جلو نخواهد رفت.

به گزارش شیرین طنز، داود شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی دلایل تشکیل نشدن انجمن صنفی کاریکاتور در سال‌های گذشته، اظهار کرد: اگر انجمن صنفی وجود نداشته باشد، شاهد به‌وجود آمدن هرج و مرج در فضای کاریکاتور کشور خواهیم بود و عده‌ای به خودشان جرأت می‌دهند کار دیگران را کپی کنند یا با به‌کارگیری چند تکنیک ساده‌ی رایانه‌ای، نام خودشان را کاریکاتوریست بگذارند.

او ادامه داد: جناح‌های سیاسی در کشور باید به تعادل و تعامل برسند تا کاریکاتور به جنبه‌های افراطی وصل نشود و راه تعادل را در پیش بگیرد. سپس بحث مسائل صنفی هم می‌تواند مطرح شود و پیش برود، وگرنه این هنر هم یک حالت پوپولیسم و هرج‌ومرج به خود می‌گیرد.

این هنرمند به ویژگی‌های انجمن صنفی کاریکاتور اشاره کرد و گفت: انجمنی که برای کاریکاتوریست‌ها تشکیل می‌شود، باید همه را دربر بگیرد و فقط حرف یک طرف خاص را نزند. در غیر این صورت موفق نمی‌شود و به نتیجه نمی‌رسد. همه‌چیز باید بر مبنای دموکراسی و تعادل باشد.

شهیدی با اشاره به وضعیت کاریکاتور ایران در سال‌های گذشته، اظهار کرد: کاریکاتور و طراحی طنز، یک مجموعه محوری است که در ایران از همان ابتدا با قدرت عمل کرده، ولی در مقطعی به استخدام رسانه‌هایی با گرایش‌های سیاسی درآمد که برخوردها و مشکلاتی را برای این بخش از جامعه‌ی هنری ایجاد کرد و باعث به‌وجود آمدن نوعی پراکندگی شد. یعنی برخی مشکلات کاریکاتوریست‌ها خارج از دنیای کاریکاتور به‌وجود آمد و برای آن‌ها هم مشکلاتی را به‌دنبال داشت.

داوود شهیدی

داوود شهیدی

او ادامه داد: با توجه به این‌که کاریکاتوریست‌ها برای مطبوعات کار می‌کنند، ناگزیرند سیاستی را که مجموعه دنبال می‌کند، در نظر بگیرند و گاهی شرایط به آن‌ها تحمیل می‌شود و آن‌ها هم مجبورند با آن کنار بیایند. اگر دموکراسی به‌عنوان یک امر اخلاقی در چارچوب قانون رعایت شود و همه در خط تعادل قرار گیرند، بستر رسانه‌هایی برای کاریکاتور دارای اساس می‌شود و در آرامش کار خود را دنبال می‌کند. وگرنه فکر نمی‌کنم کاریکاتوریست‌ها با همدیگر برخورد و مشکل خاصی داشته باشند.

این کاریکاتوریست همچنین بیان کرد: در کاریکاتور، محورهای مختلف وجود دارد؛ همان‌طور که به برخی فیلم‌های قبل از انقلاب که با عنوان «فیلم‌فارسی» شناخته می‌شوند، سینما گفته می‌شد و کارهای ارزشمندی مانند آثار مهرجویی و بیضایی هم جزو سینما به‌حساب می‌آمدند، در کاریکاتور هم یک محور روشنفکری وجود داشت و یک محور فکاهی و طنز. تفاوت سطح فرهنگ و تحصیلات در برخورد با این هنر از دیگر مواردی بود که باعث به‌وجود آمدن پریشانی‌هایی در این حوزه شد.

شهیدی اضافه کرد: «گل‌آقا» از مجموعه‌هایی بود که موفق شد جریان روشنفکری و فکاهه در کاریکاتور را تا حدی در کنار هم داشته باشد که متأسفانه با درگذشت آقای صابری فومنی – مدیر مسؤول مجله گل‌آقا – این جریان متوقف شد. متأسفانه اکنون شاهد هستیم که برخی افراد به اسم هنرمند و کاریکاتوریست به جریان‌های افراطی می‌پیوندند و باعث تشدید تضادها می‌شوند. راه‌ حل این موضوع ایجاد تعامل و تعادل بین فرهنگ و بخش مردمی کاریکاتور است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر