menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

داور پناه : سه شنبه های کتاب طنز با هماهنگی امید مهدی نژاد برگزار می شود

معاون فرهنگی ـ پژوهشی خانه کتاب از تصمیصم این موسسه برای پرداختن جدی به موضوع نقد کتاب‌های طنز در قالب برگزاری برنامه «سه‌شنبه‌های کتاب طنز» خبرداد؛ برنامه‌ای که با حضور طنزپردازان و مشارکت منتقدان از حوزه‌های گوناگون تشکیل خواهد شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ افشین داورپناه، معاون فرهنگی ـ پژوهشی خانه کتاب با اعلام این خبر، درباره ضرورت برگزاری چنین جلساتی گفت: تعداد کتاب‌های طنز در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است ـ اگر چه تیراژ این کتاب‌ها بالا نیست اما استقبال مردم از چنین کتاب‌هایی را می‌توان همچنان خوب ارزیابی کرد. موسسه خانه کتاب در طول سال برنامه‌های متعددی در زمینه نقد کتاب‌های منتشر شده برگزار می‌کند و این را جزو یکی از وظایف خانه کتاب برای ارتقاء کیفیت وضعیت کتاب در ایران می‌داند.

معاون فرهنگی ـ پژوهشی خانه کتاب افزود: جای نقد کتاب‌های طنز در برنامه‌های نقد کتاب خالی بود و از آنجا که نقد آثار در این حوزه می‌تواند در ارتقاء کیفیت کتاب‌های طنز نقش موثری داشته باشد، خانه کتاب پرونده‌ای را برای نقد کتاب‌های طنز گشوده‌است. برای اجرای این برنامه روز ثابتی در هفته در نظر گرفته شد «سه‌شنبه‌های طنز» نامگذاری شد،‌ البته این برنامه، متناسب با تعداد آثار منتشر شده در حوزه طنز می‌تواند به صورت هفتگی یا ماهانه برگزار شود.

افشین داورپناه، درباره تفاوت این جلسات نقد با جلسات مشابه گفت: با این‌که «طنز» را باید از نظر داشتن موضع انتقادی نسبت به حوزه‌های سیاست، فرهنگ و اقتصاد، جدی‌ترین گونه ادبی قلمداد کرد اما در عمل، این‌گونه ادبی همیشه در حاشیه نگه داشته‌شده‌است در حالی که بازنمایی‌های طنز از جامعه، می‌تواند شاخص یا راهنمای خوبی برای رصد وضعیت جامعه به ویژه برای سیاستمداران و سیاستگذاران فرهنگی و اجتماعی باشد؛ رسیدن به چنین جایی نیازمند توجه جدی به موضوع طنز در جامعه و آثار طنز است. در سه‌شنبه‌های کتاب طنز، تلاش خواهد شد تا علاوه بر جنبه‌های ادبی کتاب‌های طنز، موضوع و رویکرد این کتاب‌ها به صورت میان رشته‌ای مورد توجه، نقد و بررسی قرار گیرد؛ در واقع در بررسی و نقد هر کتاب طنز دیدگاه‌های جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، سیاسی و … نیز مورد توجه متخصصان این رشته‌ها قرار خواهد گرفت. بنابراین در هر جلسه نقد؛ علاوه بر مولف کتاب و یک منتقد ادبی، یک منتقد از رشته‌هایی چون جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، علوم سیاسی و … نیز حضور خواهد داشت.
اجرا و هماهنگی این برنامه‌ها را امید مهدی‌ نژاد، شاعر و طنزنویس، بر عهده دارد.

«سه‌شنبه‌های کتاب طنز» از این به بعد تا پایان سال جاری، روزهای سه‌شنبه عصر در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر