menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

صلح جو

دانلود کتاب کاریکلماتور “چاقوی تیغه مخملی”

کاریکلماتور چیست ؟
کاریکلماتور، عضوی از خانواده طنز به شمار می‌رود که امروزه بسرعت جای خود را در ادبیات باز و با رشد چشمگیر خود، پیروان زیادی یافته است.
کاریکلماتور، مانند اشانتیونی از یک عطر خوب است و دارای دو ویژگی است: ۱- کوتاهی ۲- وارونه دیدن.
کاریکلماتور، برداشتی است کاریکاتوریستی و ظنرآلود از زندگی روزمره که بیشتر مبتنی بر بازی‌های زبانی است، یعنی پیش از آنکه برخاسته از مفاهیم باشد، متّکی به واژه‌ها است که از بکارگیری آرایه‌های ادبی، به موقعیّت طنز می‌رسد.
کاریکلماتور، با مخاطب عجول و شتابزده و بی‌حوصله امروزی که سلیقه او به اقتضای ارتباط با رسانه‌های دنیای ارتباطات، با صرفه‌جویی در زمان و کلام، گره خورده است، به سرعت ارتباط برقرار می‌کند و از این رو، به شدّت روزآمد است. خواجه نصیرالدین طوسی، شعر را کلام مخیّل موزون می‌داند. اگر این نظر را بپذیریم، کاریکلماتور به شعر پهلو می‌زند، یعنی کلامی است مخیّل که گاهی وزن آشکار دارد، مانند: «به نگاهم خوش آمدی»، و گاهی موسیقی درونی و گاهی نیز فراتر ازاین تعریف‌هاست.
عمران صلاحی، شاعر نامدار می‌گوید: «کاریکلماتور کتابیست که می‌توانید آنرا از هر کجا که دلتان خواست بخوانید، حتی از آخر». به کاریکلماتور، طنز کلمات، بازی با واژه‌ها و شوخی با کلمات نیز گفته شده. کاریکلماتور، مخاطب‌های آگاه و اندیشمند را با تبسّم، وادار به فکر و اندیشه می‌کند.
کاریکلماتور، زبان گویایی است که شوخی می‌کند، می‌خنداند، به طعنه سخن می‌گوید و به ناهنجاری‌ها و بدی‌ها شلیک می‌کند و گاهی ناملایمات و سختی‌های زندگی را با طنز تلخ بیان می‌کند.
کاریکلماتور، در نظر اوّل، مخاطب را وادار به تبسّم می‌کند ولی چینش و ساختار کلمات و ترتیب واژگان، باعث می‌شود که دوباره آنرا بخوانید و با تفکری عمیق، وارد لایه‌های زیرین متن شوید.

معرفی نویسنده :
اینجانب ابوالقاسم صلح جو، مهندس راه و ساختمان و مدرس باز نشسته آموزش و پرورش هستم و از سال هزاروسیصدوچهل و پنج با نگارش لطیفه، داستان‌های کوتاه طنز، مقالات طنز و بویژه طراحی جدول‌های کلمات متقاطع فکاهی و جدی در نشریات طنزوفکاهی ومجله جدول کتیبه زیر نام‌های مستعاری چون: موج ، دست انداز، پیرسوک، پلاچ، بختاله، قّره تراق، کلوچه مسقطی، چلک مسّه و خر موج نو همکاری داشته‌ام.
من در بیست و سوم امرداد ماه یکهزاروسیصدوسی، از در ورودی این زندگی مجازی به شهر راز، شیراز وارد شده‌ام، ولی نمیدانم در چه زمانی، برای ورود به زندگی حقیقی، از در خروجی این زندگی مجازی خارج شده و متولد میشوم، اگر به تناسخ باور داشتم، حتما برای آمدن به این دنیای مجازی، جنینی را انتخاب می‌کردم که بتوانم در زندگی، استاد پرویز شاپور را تکرار کنم .
سال‌های نو جوانی و جوانی و……….را به ده‌ها کار هنری پرداختم که در هیچکدام هم به قول استاد عمران صلاحی چیزی نشدم، هنرهایی چون: نوشتن داستان‌های کوتاه، نمایشنامه رادیویی، نقد فیلم، مقالات اجتمایی، فیلم‌سازی تجربی، طراحی جدول‌های گوناگون عادی، طنز ، فکاهی، موسیقی، سینمایی، ادبی و……… ، بازیگری تیاتر، مقالات طنز، نوازندگی درگروه پاپ، سرودن شعر، عکاسی هنری و کاریکلماتور، که اگر فقط به نوشتن کاریکلماتور پرداخته بودم، شاید میتوانستم استاد پرویز شاپور را تکرار کنم.
نوشتن کاریکلماتور را، پس از خواندن سه دوره از کاریکلماتورهای استاد شاپور در مجله خوشه، (سال ۱۳۴۶ )، به تقلید از استاد شروع کرده وتا ” آخرین نفس” ادامه خواهم داد، دست‌آورد این سال‌ها، هفده کتاب صد صفحه‌ای کاریکلماتور می‌باشد که نخستین آن با عنوان “به پرویز شاپور سنجاق شده ام” ، شابک گرفته وممیزی شده، از سال هشتادوهشت در طاقچه انتشارات بین المللی نوید شیراز در انتظار چاپ، خاک میخورد.
در حال حاضر با نشریاتی چون: طنزوکاریکاتور، بچه مشد، خط خطی، روزنامه عصر مردم شیراز، انجمن طنز رندان اداره ارشاد استان فارس و انجمن طنز حوزه هنری استان فارس همکاری مستمر دارم.

دانلود رایگان کتاب چاقوی تیغه مخملی

http://ketabesabz.com/book/18516

شناسنامه کتاب :

نام کتاب : چاقوی تیغه مخلی

نویسنده : ابوالقاسم صلح جو

ناشر : نشر الکترونیک شیرین طنز

تعداد صفحات : ۲۰

قیمت : رایگان

شما طنزپرداز محترم هم در صورت تمایل می توانید مطالب، اشعار، کاریکلماتورهای خود را جمع آوری نموده و برای ما ارسال فرمائید تا به صورت الکترونیکی منتشر شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر