menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

خلق ۲۰ کاریکاتور با موضوع «مدیریت بحران و امید» در حوزه هنری یزد

هنرمندان استان‌های یزد و اصفهان با خلق کاریکاتور در زمینه «مدیریت بحران و امید» با زلزله‌زدگان غرب کشور ابرازی همدردی ‌کردند.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: کارگاه کاریکاتور «مدیریت بحران و امید» با خلق ۲۰ اثر در حوزه هنری یزد پایان یافت.
پیام پورفلاح مدیر خانه کاریکاتور اصفهان که سرپرستی این کارگاه را بر عهده داشت به همکاری و تعامل سازنده واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری یزد و خانه کاریکاتور اصفهان در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: تاکنون سه کارگاه مشترک با حضور کارتونیست‌های دو استان در یزد برگزار شده و در این دوره هم ۱۵ هنرمند برتر خانه کاریکاتور اصفهان در کنار هنرمندان یزدی به خلق اثر پرداختند.
وی بهانه برگزاری این کارگاه را جشنواره فیلم کوتاه «امید» با محوریت حوادث، آگاهی از مخاطرات، ارتقای تاب آوری جامعه در بحران‌، ترویج فرهنگ ایمنی، کاهش خطرپذیری بلایای طبیعی، افزایش امید، مدیریت بحران و رفتار انسان‌ها در بحران عنوان کرد و افزود: در این کارگاه دو روزه که صبح و عصر در نارنجستان هنر حوزه هنری یزد برگزار گردید ۲۰ اثر با موضوع «مدیریت بحران و امید» به ویژه زلزله خلق شد.
این هنرمند در خصوص شکل گیری کارگاه اظهار داشت: در ابتدا فراخوانی با این موضوع بین کاریکاتوریست‌های دو استان منتشر شد، سپس طرح‌های اولیه دریافت، داوری و در نهایت طی روزهای ۹ و ۱۰ آذر این آثار تولید شد.
پورفلاح با بیان اینکه در این کارگاه ابتدا به ایده‌پردازی، مرور تکنیک‌های سوژه‌یابی درباره موضوع، اتود و سپس به خلق اثر در ابعاد مختلف با تکنیک آزاد پرداختیم، افزود: در این دوره چند نفر از هنرمندان تصویرساز هم حضور داشتند.
وی به نقش برجسته کاریکاتور در آگاهی بخشی به جامعه و مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: امروز در فضای مجازی تأثیر یک کاریکاتور بسیار زیاد است. به طور مثال در همان ساعات ابتدایی وقوع زلزله کرمانشاه، یک اثر کاریکاتور از آقای احمدیان منتشر شد که در تمام ایران پیچید و توجه عمومی را جلب کرد و خیلی‌ها دغدغه خود را با همان اثر بیان کردند.
مدیر خانه کاریکاتور اصفهان، کاریکاتور را رسانه‌ای بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: کاریکاتور علاوه بر ماهیت هنری کارکرد رسانه‌ای و مطبوعاتی هم دارد. کاریکاتور به دلیل ارتباط اجتماعی، برخورداری از طنز و سهولت ارتباط با مخاطب باعث می‌شود اقبال خیلی زیادی داشته باشد و خیلی‌ها از آن استفاده کنند، از این رو در جاهایی که نیاز به فرهنگ‌سازی داریم ابزار و آثار هنری از جمله کاریکاتور می‌تواند تأثیرگذار باشد.
پورفلاح با بیان اینکه هرچند تولید اثر در این کارگاه حرکتی کوچک در جهت آگاه سازی جامعه است ولی امیدواریم به سهم خویش بتواند مثمر ثمر واقع شود و تحولی هر چند اندک در مخاطب ایجاد کند.
وی به جریان رو به رشد کاریکاتور ایران در سال‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: به طور کلی در سال‌های اخیر با رشد شبکه‌های مجازی، هنرهای تصویری به خصوص کاریکاتور هم رشد بسیار چشمگیری داشته‌ است. حضور کارتونیست‌های ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی و کسب جوایز متعدد قابل توجه است.
مدیر خانه کاریکاتور اصفهان با اشاره به ورود جدی حوزه هنری به مقوله کاریکاتور افزود: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی توسط این نهاد در زمینه کاریکاتور در برخی استان‌ها صورت گرفته که امیدواریم این روند به شهرستان‌ها نیز گسترش یابد. این هنر برای بالندگی به آموزش، تقویت و پرورش استعدادها، کارگاه تولید اثر، آسیب‌شناسی و برگزاری جشنواره نیاز دارد.
این کاریکاتوریست به وضعیت کاریکاتور یزد هم اشاره کرد و گفت: به دلیل برگزاری کارگاه مشترک با هنرمندان یزدی و شناختی که از آنها دارم فکر می‌کنم ظرفیت و استعدادهای بسیار خوبی در این استان وجود دارد. به نظر من باید تشکلی در زمینه کاریکاتور در حوزه هنری یزد شکل بگیرد که متولی فعالیت‌های کاریکاتور در استان باشد و به صورت تخصصی در زمینه آموزش، تولید، انتشار اثر، چاپ کتاب و شرکت آثار در جشنواره‌ها اقدام کند تا این پتانسیل فعال و آثار هنرمندان یزدی بیشتر دیده شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد، یزد در آینده یکی از شهرهای شاخص در عرصه کاریکاتور کشور خواهد شد.
پورفلاح ادامه داد: با توجه به نزدیکی یزد و اصفهان امیدواریم تعامل بیشتری بین هنرمندان دو استان برقرار شود و هنرمندان شاخصی در حوزه کاریکاتور تربیت و پرورش داده شوند و در کشور و جهان بدرخشند.
وی در ادامه سخنانش به شباهت و تفاوت طنز با کاریکاتور اشاره کرد و افزود: طنز روح و شالوده اصلی کاریکاتور است که ما به زبان نقادانه با چاشنی شوخ طبعی و طنازی، نقدها و حرف‌های تلخ را بیان می‌کنیم که جامعه از آن تأثیر بپذیرد، تلخی آن را درک کند و در صدد اصلاح آن بر آید. اگر طنز را از کاریکاتور حذف کنیم چیزی که از آن باقی می‌ماند بیشتر به تصویرسازی نزدیک می‌شود.
این هنرمند به وظیفه یک کاریکاتوریست در برابر جامعه اشاره و خاطر نشان کرد: ویژگی عجیب این رشته این است که کاریکاتوریست مدام دغدغه دارد. به طور مداوم مسائل روزمره از جمله مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی پیرامون شهر، کشور و جهان خودش را بررسی و رصد می‌کند و این باعث می‌شود رسالت مهمی پیدا کند.
وی در این رابطه اضافه کرد: کاریکاتوریست با نگاه نقادانه و دلسوزانه دغدغه خود را برای بهبود شرایط بحرانی و جلوگیری از اتفاقات بدتر با خلق اثر به انبوه مخاطبان انتقال می‌دهد و این امر برای او تیزبینی، اهل تفکر، تحقیق و مطالعه بودن و نگاه تحلیل گرانه و روشنگرانه داشتن به همراه می‌آورد و به عنو ان یک فعال اجتماعی از او جایگاه ویژه‌ای می سازد.
مدیر خانه کاریکاتور اصفهان ضمن قدردانی از حوزه هنری یزد در برگزاری این کارگاه اظهار امیدواری کرد آثار تولیدی پس از برپایی نمایشگاه در حاشیه جشنواره فیلم امید، به نفع زلزله‌زدگان کرمانشاه به فروش برسد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر