menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

دگر خند dِgَr khَnd

خلاصه ای از اهم برنامه های نشست دگرخند

در گذشته پول رایج دو نوع بود. سکه ی نقره که به آن می گفتند درم و سکه ی طلا که به آن دینار می گفتند. آن زمان مشکل اسکناس بدون گوشه یا اسکناس بدون نخ یا اسکناس تقلبی وجود نداشت اما اجداد تقلب کاران این روزگار سعی می کردند تا در سکه ها آ ب ببندند و مثلا مس را به طلا اضافه کنند. هر چند سکه های تقلبی بعد از مدتی به تیرگی می زدند و هم صاحبش را رو سیاه می کردند و هم سیاه بخت؛ اما در روزهای اول تشخیص آن با چشم غیر ممکن بود و باید زمانی از ضرب سکه می گذشت.مگر آنکه آن را به صراف می دادند و او با محکی که به سکه می زد عیار آن را مشخص می کرد و سره را از ناسره تشخیص می داد.

«خوش بود گر محک تجربه آید به میان
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد» حافظ

پیش می آید که در عالم طنز و ادبیات هم برخی در آثارشان آب می بندند و برخی هم هستند که عیار نوشته هایشان بیست و چهار است. نقد ادبی هم اینجا وارد عمل می شود و جنس خوب و مرغوب را از نوع نامرغوب و تقلبی اش جدا می کند. هنگامی که کتابی با موضوع طنز منتشر می شود اعم از اینکه شعر،نثر ، داستان و … باشد و وقتی اتفاقی مرتبط با طنز رخ دهد چه مکتوب باشد چه نمایشی و … با ابزارها ی علمی و فنی به سراغشان می رویم و تلاش می کنیم تا ساختار و معنی اثر را روشن تر کنیم و دنبال قوانینی بگردیم که باعث اعتلای آن اثر شده است. نقد نزد قدما با آنچه امروز گفته می شود فرق دارد.

در گذشته منظور از نقد بیان کاستی ها و معایب اثر بود. در روزگار ما منظور از نقد ، بیشتر بررسی نقاط قوت بهترین آثار است. نقد و بررسی صحیح، علمی و منصفانه مایه ی رشد ، پیشرفت و تعالی است. توجه به این مهم در دفتر طنز حوزه هنری در کنار برگزاری شب شعر طنز در حلقه رندان، کارگاه های آموزشی «اسرار و ابزار طنز پردازی» و مکتبخانه ی طنز، جشنواره ی سراسری طنز سوره ، چاپ آثار طنز، انتشار نشریه ی طنز سه نقطه و سایر برنامه یی که دفتر طنز به انجام آن اهتمام ورزیده است تاثیر بسزایی در رشد و تعالی طنز در ادبیات خواهد داشت و نشان می دهد که دفتر طنز به نیازهای مختلف طنز اعم از آموزش و ارائه صحنه ای آثار ، چاپ کتاب ، پژوهش، نقد و بررسی و… توجهی ویژه دارد.

در جلسه ی دگرخند مربوط به نقد و بررسی کتاب «طنز و تراژدی» ، نوشته ی استاد بهاء الدین خرمشاهی ؛ استاد علی موسوی گرمارودی در ابتدای جلسه گفتند که عنوان دگرخند از عنوان کتاب ایشان وام گرفته شده است. کتاب «دگرخند» نوشته ی موسوی گرمارودی است که پیش از آن جلسه ای در دگرخند با حضور زنده یاد منوچهر احترامی به آن اختصاص داده شده بود. در پاسخ این مطلب بهاء الدین خرمشاهی خطاب به موسوی گرمارودی گفت که البته شما هم از مولوی آن را وام گرفته اید. به هر حال عنوان «دگرخند» از شعر زیبای مولوی – «عشق آموخت به من شکل دگر خندیدن» – یا از عنوان کتاب آقای گرمارودی برای این سلسله جلسات وام گرفته شد تا محفلی صمیمی و در خور طنز شکل گیرد که در آن بتوان به بررسی نقاط قوت و ضعف آثار منتشر شده در قالب کتاب در حوزه ی طنز یا موضوعات و جریانات مرتبط به طنز پرداخت.

اتاق فکر دفتر طنز حوزه هنری جلساتی را به صورت ماهیانه به انتخاب و اولویت بندی موضوعات مرتبط با طنز برای این نشست اختصاص می دهد. در این جلسات موضوعات مختلف بر اساس ضرورتها و نیازها؛ اولویت بندی شده و مهمانان و کارشناسان متناسب با موضوع انتخاب شده؛ مشخص می شوند. موضوعات متنوع و متفاوتی برای این جلسات در نظر گرفته شده است که بخشی آن نقد و بررسی کتابهای منتشر شده در حوزه ی طنز است و بخش دیگری به بررسی موضوعات مرتبط با دنیای طنز می پردازد که می توان به صورت کلی به عناوین ذیل اشاره کرد: بررسی طنز در ادبیات دفاع مقدس، بررسی طنزمطبوعاتی، بررسی طنز رادیویی، بررسی ترجمه و طنز ، کوتاه نویسی در طنز، طنز در آثار گذشتگان و … . حاضران در جلسات دگرخند را علاقه مندان به طنز تشکیل می دهند. علاقه مندانی که طنز را جدی دنبال می کنند و خود در این حوزه صاحب نظر هستند و در کنار نویسنده کتاب و کارشناسان مدعو به بحث و تبادل نظر می پردازند.
دگرخند به صورت ماهیانه برگزار می شود. برگزاری آن از سال ۱۳۸۳ در دفتر طنز حوزه هنری آغاز شده است و تا پایان سال ۱۳۹۳ ، هشتاد نشست دگرخند با موضوعات متنوع و متفاوتی با حضور عزیزان اندیشمند و فرهیختگان صاحب نظری که طنز را جدی دنبال می کنند ؛برگزار شده است. مجری نشست های دگرخند در ابتدای برگزاری این جلسات سید عبدالجواد موسوی بود در دوره ای رضا ساکی مجری این نشست ها شد و پس از آن تا کنون مسوولیت و اجرای این جلسات بر عهده مهدی فرج اللهی است.

نقد و بررسی کتابهای منتشر شده در حوزه ی طنز جایگاه خاصی در سلسله نشستهای دگرخند دارد و هر سال چند برنامه به آن اختصاص می یابد. جلسات نقد و بررسی کتاب معمولا از جلسات بسیار جذاب و پر مخاطب دگرخند است که کارشناسان، منتقدین و نویسنده کتاب پیرامون کتاب بحث و گفتگو می کنند و سایر شرکت کنندگان هم معمولا حضوری پر رنگ در جلسه دارند و به بیان دیدگاههای خود پرداخته و از نویسنده کتاب یا کارشناسان برنامه سوال می کنند. برای انتخاب کتاب هایی که قرار است نقد و بررسی شود شرایط ویژه ای در نظر گرفته می شود. البته به این معنی نیست که صرفا آثار فاخر برای بررسی انتخاب می شوند.

گاهی با اثری مواجه می شویم که فاقد حداقلهای لازم در فرم و شکل و محتوا است و لازم است تا برای نقد و بررسی آن جلسه ای تدارک دیده شود تا ضمن ارائه نقدی منصفانه جامعه طنز و ادبیات به ویژه علاقه مندانی که در پی یادگیری هستند جنس مرغوب و اصل را از نوع بدلی و بی کیفیت بتوانند تشخیص دهند. اما در بیشتر موارد کتابهای انتخاب شده آثاری ارزشمند از نویسندگانی توانا است و بدیهی است که به هر اثری نقدهایی وارد خواهد بود اعم از ویژگیهای مثبت و برجستگی هایی که که در آن کار به چشم می خورد تا کاستی های نگارشی، ویرایشی یا محتوایی. خلاصه اینکه خواستم بگویم انتخاب کتابها حساب و کتاب دارد و همینجوری الکی نیست. این چند نمونه هم سند و مدرکش:

نقد و بررسی کتاب «دگرخند» اثرعلی موسوی گرمارودی با حضور منوچهر احترامی؛ «قهوه قند پهلو» اثر امید مهدی نژاد با حضور شهرام شکیبا ؛ «بابا باتری دار می شود» اثر رضا ساکی و با حضور جلال سمیعی ؛ «اصل مطلب» اثر ابوالفضل زرویی نصرآباد با حضور علی موسوی گرمارودی؛ «صفحه آخر» اثر شهرام شکیبا با حضور حمید رضا ابک؛ «لبخند سعدی» اثر دکتر اسماعیل امینی با حضور دکتر احمد تمیم داری؛ « طنز و تراژدی » اثر بهاءالدین خرمشاهی با حضور علی موسوی گرمارودی و کامران فانی؛ «کتاب نقطه ته خط» اثر مهرداد صدقی،«خندمین تر افسانه» اثر اسماعیل امینی، «سین جیم» اثر امید مهدی نژاد، «باقی قضایا» اثر عبداله مقدمی،؛خنده در مراسم تدفین» اثر علیرضا لبش؛ «لبخند غیر مجاز» اثر اسماعیل امینی، ، «طنز درباره پهلوی» اثر محمد علی علومی، «بلارت» ترجمه ی سعید ملک یاری و کلی برنامه دیگر.

«یک زبان دارم دو تا دندان لق | می زنم تا می توانم حرف حق» این بیت فوری آدم را به یاد نشریه ی گل آقا می اندازد. یکی از جدی ترین جاهایی که می توان در آن به دنبال آثار طنز گشت ؛ مطبوعات است. هر چند جریان طنز روزنامه ای یا مطبوعاتی ویژگی های خاص خود را دارد اما حتی برخی از ستونهای ثابتی که در مجلات توسط طنز نویسی در دوره ای به رشته تحریر در آمده پس از مدتی جمع و جور شده و در قالب کتاب منتشر شده است. بررسی مطبوعات طنز از گذشته تا امروز با توجه به نشریه مورد نظر یا با نگاهی به آثار طنازان و طنزپردازان برجسته کشور سرفصلی است که هر سال یکی از جلسات به آن می پردازد. بررسی طنز مطبوعاتی با نگاهی به آثار کیومرث صابری فومنی ، محمد حسن حسامی محولاتی ، منوچهر احترامی و … از این جمله اند.
از زمانی که جعبه ی جادویی اختراع شد و پای اش اول به قهوه خانه ها و بعد به خانه ها باز شد تا امروز که کاربرد متفاوتی نسبت به گذشته دارد همیشه برنامه های جذاب و شنیدنی مختلفی با درون مایه ی طنز و فکاهی برای رادیو ساخته و از آن شنیده شده است. طنز رادیویی شگردها و تکنیکها، باید ها و نباید ها، و اصول نگارش طنز در برنامه های رادیویی از برنامه های پر طرفدار دگرخند است .استاد ها و کارشناسان فن – صادق رحمانیان، رضا ساکی، علی زراندوز ، مهدی استاد احمد و … – با ارائه نمونه های موفق طنزهای رادیویی آنها تحلیل و نقد و بررسی کردند.
بررسی طنز در ادبیات دفاع مقدس از جمله موضوعات ظریف و مهمی است که هر سال همزمان با هفته ی دفاع مقدس به آن پرداخته می شود. نقد و بررسی داستان «مگیل » ، نقد و بررسی چهار گانه ی اکبر صحرایی ، بررسی طنز در اسارت از این جمله اند. در بررسی طنز در ادبیات دفاع مقدس بزرگوارانی چون مرتضی سرهنگی، محمد حسین جحعفریان، داوود امیریان محسن مطلق، اکبر صحرایی ، حبیب احمد زاده ، اصغر نقی زاده و … دگرخند را همراهی کرده اند.
بررسی فنون نگارش طنز در ادبیات نمایشی، نمایش کمدی تاریخچه و انواع آن، استند آپ کمدی؛ با حضور دکتر سعید کشن فلاح، دکتر رحمت امینی، فرزین پور محبی ؛ بررسی کوتاه نویسی در طنز با نگاهی به آثار اکبر اکسیر؛ بررسی کوتاه نویسی در طنز با نگاهی به آثار زنده یاد سید حسن حسینی با حضور احمد نادمی و محمد حسن حسینی؛ بررسی رابطه ی طنز و ترجمه با نگاهی به کتاب «الفبای تقلب» با حضور حسین یعقوبی و رضی هیرمندی؛

بررسی طنز در متون ادب فارسی با نگاهی به آثار سنایی،انوری و عطار با حضور اسماعیل امینی و سید عبدالجواد موسوی ؛ بررسی طنز در آثار چخوف با حضور منوچهر احترامی ؛ نقد و بررسی انیمیشن شکرستان با حضور سید مسعود صفوی و حسن شیخ الاسلامی و کلی برنامه دیگر… ؛ دلم می خواست تمامی برنامه های برگزار شده را مو به مو و با جزییات برایتان تعریف کنم که البته شاید هم یک روزی این کار را کردم ولی الان و اینجا جایش نیست و حتی ارائه ی عناوین تمامی نشستهای برگزار شده از حوصله ی این یادداشت خارج است. هدف این یادداشت آشنایی بیشتر دوستان و علاقه مندان به طنز با نشست دگرخند است و اطلاع از خلاصه ای از اهم برنامه هایی که تاکنون برگزار شده است.
ورود عموم علاقه مندان به این نشست آزاد است. عزیزان علاقه مند به شرکت در برنامه های دگرخند می توانند آخرین اخبار آن را در سایت دفتر طنز ببینند و جهت کسب اطلاعات بیشتر با دفتر طنز تماس بگیرند. (www.daftaretanz.com) منتظر موضوعات و کتابهای پیشنهادی شما و البته بیش از آن منتظر حضور گرم خودتان در این نشست صمیمی هستیم.

منبع : مهدی فرج اللهی، دفتر طنز

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر