menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

من تروریست نیستم

خاطرات طنزپرداز مشهور خاورمیانه ای در “من تروریست نیستم” منتشر شد

کتاب خاطرات «ماز جبرانی» استندآپ کمدین معروف ایرانی-آمریکایی با عنوان «من تروریست نیستم» به فارسی ترجمه شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، کتاب «من تروریست نیستم اما یک بار در فیلمی نقش‌اش را بازی کردم» اثری است بر مبنای خاطرات یکی از طنزپردازان مشهور خاورمیانه به عنوان ماز جبرانی که با ترجمه مرضیه زمانی از سوی انتشارات کوله پشتی منتشر شده است.

جبرانی متولد ایران و بزرگ شده در ایالات متحده آمریکاست. وی در سال‌های فعالیت هنری خود برنامه‌های قابل توجهی از جمله نمایش تلویزیونی «تد موفق‌تر» را در شبکه ان. بی‌سی و نیز «هیجانت را رو کنترل کن» در شبکه اچ. بی. او شرکت داشته و یکی از موسسان تور کمدی بین‌المللی با عنوان «محور شرارت» نیز بوده است.

یکی از ویژگی‌های این کتاب و روایت آن استفاده و اطلاع نویسنده از فرهنگ ایرانی است. جبرانی در این کتاب نشان داده که به خوبی فرهنگ ایرانی را می‌شناسد و با طنزهای ایرانی، سماجت‌ها و کل‌کل‌های ایرانیان به خوبی آشناست.

من تروریست نیستم

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم :

شک من به بی‌گناهیم تا اوایل سال ۲۰۰۹ که برای اجرای برنامه‌ای توی سالن آمفی تئاتر دنور به فرودگاه اون جا اومدم احساسی درونی و ذاتی بود. من خبرهای اون روز رو دنبال نکرده بودم. یه آقای سفیدپوستی از کلوپ دنبال من اومد و بلافاصله از من پرسید که نظرم درباره‌ی دستگیری -زازی- متهم مظنون به ترور، چیه؟ اصلاً نمی‌دونستم که داره درباره‌ی چی حرف می‌زنه. با خودش گفته احتمالاً چون من یه خاورمیانه‌ای هستم ممکنه یه سری اطلاعات سری داشته باشم (این جور سؤال‌ها زیاد از من پرسیده می‌شه: نظرت درباره‌ی افزایش قیمت گاز چیه؟ چرا مردمت اون‌قدر شاکی هستن؟ اقدام بعدی تروریست‌ها کی هستش؟) فهمیدم که اسم مظنون نجیب‌الله زازی بوده که یه راننده‌ی تاکسی دنوری هست و به اتهام اقدام برای بمب‌گذاری انتحاری در متروی نیو یورک دستگیر شده. زیاد به این اتفاق فکر نکردم، ولی یک کم مشکوک بودم که این یارو همون روزی دستگیر شده بود که من به دنور رسیده بودم.

چند ماه بعد در آوستینِ تگزاس برنامه داشتم و باید صبح هم به هوستون می‌رفتم. صبح که تلویزیون رو روشن کردم تا خبر یارویی که هواپیماش رو به ساختمون آی. آر. اِس. در شهر آوستین زده بود نگاه کنم چیزی که می‌شنیدم رو باور نمی‌کردم. شانسش چقدر بود که من دقیقاً همون روزی که توی آوستین حمله‌ی تروریستی شده بود، اون جا باشم؟ همین‌طوری که اخبار رو نگاه می‌کردم دعا می‌کردم که طرف خاورمیانه‌ای نباشه و خدا رو شکر معلوم شد که فقط یه سفیدپوست (غربی) ناراضی بوده. ولی خُب. من ایرانی هستم و ایرانی‌ها هم سفیدپوست هستن… هوم… و یه بار دیگه به خودم شک کردم که نکنه توی یه کار نادرستی دست دارم؟

نشر کتاب کوله پشتی این کتاب را با قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر کرده است.
حمید نورشمسی

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر