menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

حسنوند : طنز یعنی دیدن لبخند ژکوند با چشمان پیکاسو

لیلا حسنوند هستم که اول فروردین ۱۳۵۰ همراه با خواهر دوقلویم پا به عرصه ی وجود گذاشتیم و هر دو در ادامه ی راه زندگی با هم ۴ تا فوق لیسانس گرفتیم ، بس که تشویق ها آن موقع اثر داشت ! متاهل هستم و پسری نه ساله به نام مانی دارم .*

لیلا حسنوند 1

۱- از کی و چرا طنز را شروع کردید؟
از وقتی که شعرهای غم انگیز و رمانتیکم تمام شد. یعنی علاقه ی اصلی من دوبیتی و رباعی جدی بود ولی گاهی متوجه می شدم که در بیان یک احساس غمناک ، شعرم لبخند آمیز شده است و کم کم از این تضاد معنایی به طنزپرداز بودن خود عمیقاً واقف شدم ! و اگر تاریخ دقیقش را هم بخواهید از سال ۸۷ که وارد دنیای وبلاگ نویسی شدم به طنز هم علاقمند شدم .

۲- چه تخلصی را برای خودتان انتخاب کردید ؟
ابتدا از طنزپردازی می ترسیدم و عکس العمل دوستان برایم مهم بود به همین خاطر وبلاگی درست کردم به نام ” کاتالیزور ” و در آنجا با نام ” تینا ناجی ” طنزفرسایی ! می کردم ولی بعداً با اسم و مشخصات واقعی خودم مطالب طنز را می نوشتم .

۳- در زمینه ی طنز تا کنون چه آثاری را منتشر کرده اید و یا در دست چاپ دارید؟
تا اکنون اثر مکتوبی نداشته ام ولی قصد دارم در فرصتی مناسب مجموعه ای از طنزهای وبلاگی ام را چاپ کنم .

۴- نظر خود را درباره ی طنز سیاسی و اجتماعی بیان کنید و بفرمائید کدامیک بهتر در جامعه تأثیر گذار است؟
طنز رویکردهای مختلفی داشته و از هر قشری هم مخاطب دارد . گاهی طنز سیاسی تاثیرگذار بوده و گاه طنز اجتماعی . و از دیدگاه خودم ، اجتماع و مسائل انسانی همیشه برایم در اولویت بوده و بنابراین بیشترین تمرکز من در کار طنزپردازی روی مسائل انسانی و اجتماعی است .

۵- معنی واقعی طنز را بطور خلاصه بیان کنید؟
به طور کلی ، طنز یعنی نشان دادن کاستی ها و نواقص زندگی با بیانی متفاوت ، خنده دار و البته به قصد اصلاح و اندیشیدن، ولی باید دقت کرد که همه چیز در حد و اندازه خودش باشد تا طعم آن مورد رضایت عام و خاص باشد .از نظر خودم طنز عبارتست از: کشیدن تصویر مونالیزا با قلم پیکاسو! . یک جور دیگر هم می شود گفت ، طنز یعنی : دیدن لبخند ژکوند با چشمان پیکاسو ! امیدوارم که قبلاً کسی این تعابیر را به کار نبرده باشد .

۶- با کدامیک از طنزپردازان ارتباط دارید و نظر شما درباره ی آن ها و آثارشان چیست؟
من از طریق بلاگفای مرحوم ! با بیشتر اساتید و دوستان طنزپرداز آشنا شدم و حتی توانستم با راهنمایی دوستانم و دعوت استاد رفیع در برنامه ی قندپهلو هم شرکت کنم و در این برنامه دیدم ده ها طنزپرداز توپ ! وجود دارند که من کاملا از وجودشون بی خبر بودم . بنابراین می توانم اسامی تعدادی از اساتید و دوستانی که مطالبشان را می خوانم و با بعضی از آنها در ارتباط هستم نام ببرم : اساتید و دوستان طنزپردازی چون : رضا رفیع، ناصرفیض، نسیم عرب امیری، ناهید نوری، سعیده موسوی زاده، فریبا زمانی، ارمغان زمان فشمی، معصومه پاکروان، رؤیا صدر، سعید سلیمانپور، محمد جاوید، رضا ساکی، محسن طاهری، راشد انصاری، آیدین سیار سریع، اسماعیل امینی و …

۷-آیا با روزنامه ها و سایت ها در زمینه ی طنز همکاری دارید؟
کار اصلی من تدریس زبان انگلیسی در دبیرستان و پیام نور است و شعر و طنزپردازی بیشترجزء علاقمندی های من است . از وقتی نوجوان بوده ام شعرهای جدی ام در روزنامه، مجله و فصلنامه های ادبی چاپ شده و سهم نشریات استانی بیشتر بوده مثل ” فصلنامه ی ادبی درگاه ” و نشریات هفتگی استان ولی فعلاً به صورت رسمی و مستمر برای نشریات مطلب نفرستاده ام . گاه پیشنهاداتی هم بوده ولی به خاطر نوع کارم که خیلی وقت گیر است فعلا نتوانسته ام پاسخگو باشم. البته مطالب طنز من در سایت ها و نشریات طنز منتشر شده مثل همین “سایت شیرین طنز” شما، قبلا هم “سایت آی طنز” بود که گاهی از وبلاگم شعرها را لینک می کردند. اخیراً هم نیمروز اصفهان شعرهای اشتراکی من و سایر خانم های طنزپرداز را منتشر کرده اند که ستونی بود و شاید هنوز هم باشد.

۸- قصد شما از سرودن اشعار طنز چیست؟ آیا می خواهید نکات خاصی را بوسیله ی طنز بیان کنید و یا فقط جهت سرگرمی شعر طنز سرایش می کنید؟

بیشتر به دنبال بیان مسایلی هستم که دغدغه ی مردم هم هست و برای این منظور در نظر دارم که به صورت جدی کار طنز را ادامه بدهم. در طنز بیشتر مسائل اجتماعی مورد نظرم است و همیشه سعی میکنم مطالعات تخصصی نیز در این زمینه داشته باشم .

۹- اشعار طنزی که در شبکه های مجازی منتشر می شود را چطور ارزیابی می کنید؟
اگر منظورتان شعرهای است که در آن ها، خیلی از عناصر شعری از قبیل صناعات ادبی و اصول طنزپردازی رعایت نشده که مردود است اما شعرهای شناسنامه دار شاعران طنزپرداز که خودش فرصتی است برای بهره مندی علاقمندان، بسیار هم خوب است .

۱۰- از بستگان شما نیز کسی به طنز علاقه مند و یا مشوق شما هست؟
خیر، آنها بیشتر اثر بازدارندگی دارند و اصرار دارند که من بلاخره یک مدرک دکترا هم بگیرم !

۱۱- نظر شما راجع به ستون طنز مطبوعات و مجله های طنز چیست؟
اگر هر روزنامه یا مجله ای از این ستون ها داشته باشد فکرمی کنم دیگر برای هر طنزپردازی از این ستون به آن ستون فرجی باشد که اتفاق مبارکی است. یعنی اگر این ستون ها زیاد بشوند نیاز به کار و حضور طنزپردازهای بیشتری هم هست و استعدادها و توانایی های بیشتری به شکل بالفعل درمی آید.

۱۲- آیا طنز در برنامه های تلویزیونی به درستی بیان می شود؟
برنامه های تلویزیونی گاهی خوب هستند اما بعضی از برنامه های طنز، بیشتر به سمت کمدی می روند و صرفاً برای خنده هستند در صورتیکه طنز هدفی بیش از خندیدن مخاطب را می طلبد. طنز حساس است به فقط خندیدن! به نظر من باید همواره طنز را آموزش بدهند. قند پهلو شروع خوبی بود که توانست طنز مکتوب را به شیوه ای ساده به مخاطب معرفی کند . اگر استنباط درستی از طنز به وجود بیاید خیلی از برنامه های تلویزیونی هم بهترخواهند شد .

۱۳- نظر شما درباره ی سایت شیرین طنز چیست؟
سایت شیرین طنز با وجود اینکه زمان کوتاهی است که از راه اندازی آن میگذرد ولی به راحتی مرجع اطلاعاتی خوبی برای طنزپردازان شده است و به نظر من توانسته تا الان رضایت علاقمندان به طنز و طنزپردازی را برآورده کند . از طرفی این امر خود مستلزم تلاش های شبانه روزی و مستمر مدیر سایت است که باید به ایشان گفت : خسته نباشید .

۱۴- در پایان برای شما آرزوی موفقیت کرده و اگر نکته ی خاصی مد نظر دارید بیان کنید.
من تعدادی مساله را که خیلی نکته آمیزترند بیان می کنم . اینکه کاش درسراسر کشور و نه فقط تهران، به طنز و طنزپردازی اهمیت ویژه ای بدهند و فرصت هایی باشد که طنزپردازان شهرستانی هم بتوانند بیشتر و جدی تر کار طنزپردازی را انجام بدهند و برای کار طنزپردازی مجبور نباشند که به تهران پناهنده شوند. موارد دیگر اینکه اجرا و نمایش کارگاه های طنزپردازی از شبکه ی سراسری مثل شبکه ی آموزش، تهیه ی برنامه هایی با محوریت طنز در مراکز استان ها، تشکیل کارگاه های تخصصی طنز در استان ها و چاپ کتاب های طنز شاعران جدیدالورود به عرصه ی طنزپردازی به صورت مجموعه های شعر و نثر طنز از طرف حوزه های هنری از جمله کارهایی است که نیاز به حضور همیشگی مسئولین محترم دار . با این نکته دانی فکر می کنم که همه چیز ختم به خیر شد خوشبختانه .

از اینکه وقت خود را دراختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.
من هم از شما تشکر می کنم . پایدار و برقرار باشید .

*مصاحبه ی اختصاصی شیرین طنز با لیلا حسنوند

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر