menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

انجمن کاریکاتور همدان

جایگاه بانوان تبریزی در هنر کاریکاتور

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر (زهرا ناصران)، با وجود اینکه بانوان تبریزی در عرصه های مختلف کارتون و کاریکاتور از مقام آوران جشنواره ها و مسابقات کشورهای مختلف دنیا هستند، اما متاسفانه تاکنون این هنر نتوانسته به خوبی جایگاه اصلی خود را در میان مردم این شهر پیدا کند.

بر اساس این گزارش، برخی از مردم شهر تبریز بر این باور هستند که این هنر یعنی طراحی چهره های به صورت خنده دار و بامزه، در حالی که هنر کاریکاتور در کشورهای مختلف دنیا جایگاه والایی در بین مردم دارد و با استفاده از جایگاه و موقعیت این هنر، چهره اسطوره های خود را برای بهتر شناساندن به همگان، موضوع جشنواره ها و مسابقات بین المللی کارتون و کاریکاتور انتخاب می کنند.

کارتون و کاریکاتور در رسانه ها به خصوص مطبوعات می تواند تاثیر بیشتری در اذهان عمومی برای ارایه معانی و موضوعات مختلف داشته باشد، اما متاسفانه رسانه ها و مطبوعات کشور ما به علت ناآشنایی با این ابزارها و در واقع رسانه ها، یا از این هنرها در کار خود بهره ای نمی گیرند و یا در صورت استفاده، نگاه درست و مناسبی به کارکرد و جایگاه آن ندارند.

بانوان تبریزی جایگاه والاتری نسبت به مردان در هنر کارتون و کاریکاتور دارند

رئیس انجمن کارتونیست های تبریز با بیان اینکه بانوان تبریزی جایگاه والایی در هنر کارتون و کاریکاتور دارند، اظهار داشت: در این عرصه بانوان بیشتر از مردان فعالیت می کنند و در سطح بین المللی نیز به جایگاه ویژه ای دست یافته اند. رحیم بقال اصغری با اشاره به آمار هنرجویان هنر کاریکاتور و کارتون در تبریز گفت: در این شهر یک هزار و 200 هنرجو در رشته های کارتون و کاریکاتور فعالیت می کنند.

وی همچنین در ادامه با بیان این مطلب ابراز داشت: کارتونیست های تبریزی از لحاظ کیفیت طرح ها در رده های نخست دنیا قرار دارند. رئیس انجمن کارتونیست های تبریز همچنین در ادامه گفت: با وجود فعالیت چشمگیر هنرجویان در سطح بین المللی، متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم هنرجوی تبریزی را همانند کینو مودیلو در دنیا معرفی کنیم.

بقال اصغری با اشاره به مشکلات کارتونیست های تبریزی گفت: کارتونیست ها و کاریکاتوریست های این شهر به علت تامین نبودن هزینه های شخصی خود بعد از زمان کوتاهی نسبت به اوایل فعالیت های خود در این هنر افت می کنند. وی همچنین اظهار داشت: یکی از آفت های این هنر تلاش کارتونیست ها و کاریکاتوریست ها برای کسب جوایز در جشنواره های مختلف است که این امر باعث می شود بعد از کسب مقام در مسابقات و جشنواره ها نسبت به اوایل فعالیت های خود نزول داشته باشند.

رئیس انجمن کارتونیست های تبریز ادامه داد: متاسفانه هنرجویان بعد از کسب مقام فعالیت خود را تمام شده می دانند و کم کار می شوند. بقال اصغری با بیان اینکه یک کارتونیست برای جدیت در فعالیت خود باید نگرش ویژه ای داشته باشد، اظهار داشت: اکثر کارتونیست های تبریزی برای مقام آوری در مسابقات تلاش می کنند، در حالی که یک کارتونیست برای جدیت فعالیت خود باید نگرش ویژه داشته باشد.

وی اضافه کرد: هنر وسیله ای برای رسیدن به اهداف خاصی نیست، بلکه باید قالب عقاید هنرجویان باشد. رئیس انجمن کارتونیست های تبریز از حمایت مسوولان و متولیان امر از هنر کارتون و کاریکاتور تبریز خبر داد و افزود: خوشبختانه مسوولان و متولیان این امر از این هنر حمایت می کنند و برخلاف گلایه مندی شهرهای دیگر کشور، هنر کارتون تبریز حامیان زیادی دارد.

ارزش هنر کارتون و کاریکاتور بالاست

یکی از کارتونیست های تبریزی نیز با بیان اینکه ارزش هنر کاریکاتور و کارتون بالا است، اظهار داشت: با این وجود متاسفانه این هنر در ایران شناخته شده نیست و این امر باعث شده که مردم به کاریکاتور و کارتون دید تمسخرآمیزی داشته باشند. عاطفه یاریان با بیان اینکه هنرمندان کاریکاتور و کارتونیست ها تمام تلاش خود را برای خلق تصویر افراد می کنند، افزود: هنرمندان این عرصه برای طراحی تصویر افراد به صورت کارتون و یا کاریکاتوریست تمام تلاش خود را می کنند اما به علت ناشناخته ماندن این هنر مردم ارزش آن را نمی دانند.

وی با اشاره به اهمیت هنر کاریکاتور در دیگر کشورهای دنیا گفت: کشورهای دیگر دنیا در جشنواره ها و مسابقات افراد شاخص کشور خود را به عنوان موضوعی برای طراحی کاریکاتوریست ها و یا کارتونیست ها انتخاب می کنند و این امر نشان دهنده اهمیت بالای این هنر در میان مردم آن کشورها به حساب می آید. این کارتونیست تبریزی با بیان اینکه در کشورهای دیگر دنیا برای معرفی مفاخر و مشاهیر کشور خود مسابقاتی را در سطح بین الملل اجرا می کنند، اظهار داشت: در دیگر کشورهای دنیا برای معرفی مفاخر و مشاهیر آن کشور مسابقات کاریکاتور و کارتون بزرگی را در سطح بین الملل برگزار می کنند که نشان دهنده ارزش والای این هنر در آن کشورهاست.

یاریان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فعالان مطبوعاتی استان ارزش کارتون ها و کاریکارتوها را نمی دانند به این علت هیچ بهایی برای چاپ آنها در نشریات اهمیتی نمی دهند. وی با بیان این مطلب اظهار داشت: اکثر کارتون های بنده در مطبوعات آذربایجان شرقی چاپ شده است و مطبوعات به علت نبود درآمد کافی نمی توانند از کاریکاتوریست ها حمایت کنند.

بانوان تبریز استعدادهای بالقوه ای در زمینه های کارتون و کاریکاتور دارند

این کارتونیست تبریزی با اشاره به جایگاه بانوان کاریکاتوریست و کارتونیست در سطح بین الملل گفت: بانوان ایرانی و به ویژه تبریزی مقام های درخشانی در مسابقات بین المللی به خود اختصاص داده اند. یاریان اضافه کرد: با توجه به اینکه بانوان کاریکاتوریست و کارتونیست تبریزی اکثرا جوان و تازه وارد هستند از استعدادهای بالایی برخوردار هستند و این امر باعث شکوفایی آنها و کسب مقام های بین المللی و همچنین داوری آنها در اکثر جشنواره ها و مسابقات در دنیا شده است.

وی شهرهای تهران و تبریز را فعالان عرصه کارتون و کاریکاتور در کشور دانست و افزود: در ایران شهرهای تهران و تبریز توانسته اند مقام های درخشانی را در جشنواره های مختلف بین المللی از آن خود کنند. این کارتونیست تبریزی با اشاره به سطح هنرجویان کودک و نوجوان در زمینه کارتون و کاریکاتور گفت: اکثر هنرجویان در سن های مختلف به صورت اصولی آموزش می بینند که بعد از مرحله استعدادیابی آنها می توانند در جشنواره ها و مسابقات مختف کشوری و بین المللی حضور داشته باشند.

یاریان در ادامه همچنین به مقام های بین المللی خود اشاره کرد و افزود: در جشنواره بین المللی که امسال در ترکیه برگزار شد، توانستم جایزه ویژه مسابقات را به خود اختصاص دهم و همچنین در مسابقات بین المللی جشنواره شهروندی که در تهران برگزار شد برگزیده این مسابقات شدم.

وی ادامه داد: در جشنواره بین المللی که با موضوعات شهری در تهران برگزار شد، موفق به کسب جایزه ویژه این دوره از رقابت ها شدم. یاریان همچنین با اشاره به چاپ آثار خود در کتاب های کارتون کشورهای مختلف دنیا ادامه داد: در کتاب های کارتونیست های کشورهای مختلف دنیا اکثر اثرها و طرح های بنده به چاپ رسیده شده است.

مردم از ارزش هنر کاریکاتور اطلاعات کافی ندارند

یکی از کاریکاتوریست های تبریزی با بیان اینکه مردم از ارزش هنر کاریکاتور اطلاعات کافی ندارند، اظهار داشت: متاسفانه در شهر اولین ها ارزش هنر کاریکاتور شناخته شده نیست و اکثر مردم به این هنر بهایی نمی دهند. سارا والانیا با بیان اینکه کاریکاتور بیشتر بر طراحی چهره در بین مردم شهر تبریز رواج یافته است، اظهار داشت: به علت نبود آگاهی های کافی مردم این هنر را تنها در طراحی چهره با حالتی تمسخر آمیز می دانند.

وی با اشاره به پیشرفت بانوان تبریزی در عرصه کاریکاتور اظهار داشت: بانوان تبریزی با پیشرفت های چشمگیری توانستند در اکثر جشنواره ها و مسابقات بین المللی مقام های نخست را کسب کنند. این کاریکاتوریست تبریزی در ادامه با اشاره به سطح هنرآموزان کاریکاتور در تبریز افزود: هنرآموزان با نگرش های کاملا متفاوت وارد آموزش در این حوزه می شوند که بعد از گذشت مدتی از آموزش ها و فعالیت هایشان متوجه نگرش اشتباه خود به این هنر می شوند و برخی از آنها آموزش در این هنر را بهترین راه برای پر کردن اوقات فراغت خود انتخاب می کنند.

والانیا ادامه داد: هنر کاریکاتور تنها برای بیان خوشحالی نقش فرد طراحی شده نیست، بلکه این هنر موضوعات را از بعد فلسفی و موضوعی مورد بررسی قرار می دهد که غم ها و شادی ها در آثار طراحی شده به خوبی نمایان می شود.

کاریکاتور تنها هنر محجور مانده در تبریز است

وی با بیان اینکه رسانه ها باید نقش بیشتری در زمینه آگاه سازی این هنر در بین مردم شهر باشند، اظهار داشت: متاسفانه در این شهر کاریکاتور تنها هنر محجور مانده است که تاکنون اطلاعات کافی از سوی رسانه ها برای مردم ارایه نشده است. این کارتونیست تبریز همچنین در ادامه با بیان اینکه مطبوعات اعتبارات کافی برای حمایت از کاریکاتوریست ها ندارند، اظهار داشت: با توجه به ناشناخته ماندن این هنر در شهر تبریز نگرش مثبتی برای این هنر وجود ندارد.

والانیا ادامه داد: متاسفانه اکثر مطبوعات استانی هیچ بخشی را برای این هنر ندارند و این بزرگترین معضلی است که باید رسانه ها در شناسایی این هنر به مردم تلاش کنند.وی با اشاره به فعالیت های خود در صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی گفت: بنده در سال های 90 و 91 در برنامه های “گلشهر” تبریز و “رویش برنامه سی” در زمینه تهیه عکس های برنامه ناقیل لار فعالیت می کردم.

این کارتونیست تبریزی افزود: اثرهای فاخر بین المللی کشور ها در جشنواره ها به چاپ می رسد که این نوع طنز در جای خود از ارزش زیادی برخوردار است.والانیا با اشاره به به موفقیت های خود در زمینه بین المللی خبر داد و افزود: بنده در اکثر جشنواره های کشورهای مختلف دنیا و در داخل کشور نیز در کتاب کاریکاتوریست ها به چاپ می رسد.

در برخی از کشورهای مختلف دنیا در هنر کارتون و کاریکاتور بانوان هیچ جایگاهی ندارند و در این عرصه تنها مردان فعالیت چشمگیری دارند، در حالی که این هنر در ایران به خصوص در شهر تبریز عرصه ای برای فعالیت بانوان و به تصویرکشیدن خلاقیت های ذهنی آنهاست.امید است با حمایت رسانه ها به خصوص مطبوعات جایگاه این هنر را در میان مردم شهر اولین ها به خوبی بشناسانیم و جایگاه ویژه ای را برای فعالیت بانوان در این عرصه مهیا کنیم.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر