menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نسیم عرب امیری

تلاش برای پرورش طنزپردازان کشف شده

نسیم عرب امیری، شاعره و روزنامه نگار طنزپرداز كشورمان، معتقد است تحول اساسی در شعر طنز از روزی كه ابوالفضل زرویی نصرآباد دفتر طنز حوزه هنری را راه اندازی كرد، آغاز شد.

به گزارش شیرین طنز، نسیم عرب امیری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این كه طنز نیاز امروز جامعه است، اظهار كرد: همه در هر جایی كه زندگی می كنند نیاز به طنز دارند و به همین دلیل باید به كسانی كه در حوزه طنز مكتوب فعالیت می كنند بها داده شود و به نوعی بتوانند بدون دغدغه آثارشان را تولید كنند.
وی تصریح كرد: تحول اساسی در شعر طنز از روزی كه ابوالفضل زرویی نصرآباد دفتر طنز حوزه هنری را راه اندازی كرد آغاز شد؛ چرا كه پیش از آن در مطبوعات و جاهای دیگر به مسائل روزمره و آن هم از نگاهی سطحی و گذرا به شعر طنز پرداخته می شد و هر كس پیش پا افتاده ترین مسائل را به قالب شعر طنز می برد. چرا كه شعر طنز نوعی زیبایی دارد كه باعث می شد شاعر تنبلی كند و خود را زیر زیبایی كلامش پنهان كند.
عرب امیری با تاكید بر این كه پس از راه اندازی دفتر طنز، بین شاعران طنزپرداز رقابت ایجاد شد، عنوان كرد: بیشتر رقابت بین شاعران طنزپرداز پس از شروع به كار مراسم شب شعر “در حلقه رندان” شكل گرفت و نمی توان تاثیر این شب شعر را در شاعران انكار كرد. این عوامل باعث شد تا تعداد بسیاری طنزپرداز داشته باشیم و به لحاظ كیفی هم آثار بهتر شدند.

نسیم عرب امیری

وی افزود: همچنین شعر طنز در رادیو و حتی تلویزیون مطرح شده و همه این ها بعد از شروع به كار “در حلقه رندان” و دفتر طنز حوزه هنری صورت گرفت؛ چرا كه مردم فهمیدند می توانند جایی بروند، بنشینند و شعر طنز گوش بدهند.
شاعر مجموعه شعر “داشت عباس قلی خان پسری” همچنین با اشاره به این كه با وجود تمام اتفاقات مثبت در طنز كشور آفتی هم وجود دارد كه باید كنترل شود، اظهار كرد: در شب شعر های طنز، به ویژه شب شعرهای طنز كوچكی كه در سازمان های مختلف برگزار می شود و یا برنامه های رادیویی و تلویزیونی، متاسفانه هر كسی به عنوان شاعر طنزپرداز معرفی می شود و تصور می كنم باید تخصصی تر به طنز نگاه كنیم.

عرب امیری همچنین با بیان این كه طی سال های اخیر شاعران طنزپرداز بسیاری كشف شده اند، گفت: به نظرم كشف دیگر بس است و تلاش كنیم همین كشفیات را پرورش بدهیم و هدر نروند. متاسفانه برخی كه كمی شوخ طبع هستند، تصور می كنند اگر شوخی هایشان را موزون بگویند، شعر طنز گفته اند و صرف این كه آثارشان را در شب شعرها بخوانند و مردم هم به اثرشان بخندند، دلیل نمی شود كه شاعر طنزپرداز باشند.
وی خاطرنشان كرد: در گذشته اگر كسی در ماهنامه گل آقا طنز می نوشت، اثرش از فیلتر منوچهر احترامی و این گونه شخصیت ها رد می شد، اما در حال حاضر در مطبوعات این گونه شده است كه سردبیرها برای ستون طنز نشریه خود به دنبال كسی هستند كه بهتر متلك بیندازد و از آن به عنوان طنزپرداز استفاده می كنند. این شاعره كشورمان ادامه داد: طنزنویسان مطبوعات اگر می خواهند به شخصیتی هم بپردازند بهتر است عمیق تر آن را مورد بررسی قرار دهند.
عرب امیری در باره میزان مطالعه در بین طنزپردازان كشور نیز گفت: به لحاظ مطالعه هم حتی برخی از نویسندگانی كه در حال حاضر در حوزه مطبوعات مطرح شده اند، هیچ مطالعه ای ندارند و از نوشته ها و گفته های دیگر همكارانشان تأثیر می گیرند. در صورتی كه مطالعه آثار بزرگان ادبیات باعث می شود نویسنده و شاعر اندیشه و جهان بینی كسب كند و در كار خود هم این جهان بینی را اعمال كند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر