menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ناصر فیض

تعریف شعر طنز صحیح در شماره 53 ماهنامه انشا و نویسندگی

مدیر دفتر طنز حوزه هنری در شماره 53 ماهنامه انشا و نویسندگی به تعریف شعر طنز صحیح از دیدگاه خود پرداخت.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، در شماره 53 از ماهنامه «انشا و نویسندگی» به بررسی طنز و آسیب شناسی آن در حوزه‌های شعر، نثر، پژوهش، سینما، کودک و نوجوان و…پرداخته شده است. همچنین این نشریه علاوه بر این که با پرونده‌ای ویژه طنز نوروزی به استقبال بهار رفته است، بخش هایی را با عنوان «بسته پیشنهادی نوروزی» اختصاص داده که شامل پیشنهاد کتاب و فیلم طنز برای ایام نوروز است.

همچنین در بخشی دیگر از این نشریه ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری در گفتگو با این نشریه عنوان کرده است:

شعر طنز خوب شعری است که به تمام موازین و قواعدی که در شعر جدی وجود دارد اشراف داشته باشد. شاعر طنزپرداز اگر تعریف درستی از طنز داشته باشد و متوجه باشد که طنز قرار نیست به تمسخر کسی یا فرهنگی یا قومیتی بپردازد می‌تواند اثری خلق کند که نمونه ی طنز خوب و فاخر باشد.

شاعر طنزپرداز لازم است به ظرفیت کلمات تسلط داشته باشد و در آراسته کردن شعرش از آرایه‌های لفظی و ظرافت‌های معنوی نیز در خلق آثارش استفاده کند. طنزپردازانی که احاطه کامل به عروض ندارند و با صنایع ادبی کم تر آشنا هستند. آثارشان، آثار درخشانی نیست. بخشی از طنز در نوع استفاده از کلمات و شکل برخورد با ساختار ابیات و هنجار گریزی های شاعرانه اتفاق می‌افتد. گاه تلاش برای سخن ملیح و شیرین گفتن حاصلی در پی ندارد. بازی با کلمات، خرق عادت ها، اغراق ها، بیان بدیهیات، وارونه گویی ها، تجاهل العارف، و… و. در کنار زاویه ی دید خاص طنز پرداز منجر به خلق اثر تاثیر گذار و ماندگار می شود.

در شعر ظرفیت هایی است که می توان در طنز به گونه‌ای دیگر از آنها استفاده کرد و گاهی ممکن است چیزی که در شعر جدی ایراد محسوب می شود در شعر طنز یک توانایی به حساب بیاید مثلا قافیه کردن دو کلمه‌ای که به صورت شنیداری قافیه هستند ولی در اصل قافیه صحیحی محسوب نمی‌شوند یا حذف کردن بخشی از کلمه برای قافیه شدن با کلمه‌ای دیگر مثلا فرض کنید شاعری «تو» را با «چطو» قافیه کند و این کار را جوری انجام دهد که مخاطب بپذیرد که شاعر با نیت قبلی این کار را کرده است، کارهایی از این دست و از این جنس به طنز پرداز در ارایه ی اثری ملیح تر و خوش ساخت تر بسیار کمک میکند …

سرمقاله این شماره ماهنامه به قلم سید حسین محمدی حسینی نژاد مدیر مسئول ماهنامه و عضو شورای علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فرهنگستان زبان و ادب فارسی نوشته شده است.

این شماره از ماهنامه انشا و نویسندگی با سردبیری نسیم عرب امیری و با قیمت ۸ هزار تومان منتشر شده است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر