menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ترول ها از کجا آمده و چه می‌گویند؟!

روانشناسی ترول
همزمان با گسترش و محبوبیت شبكه‌های مجازی در سال‌های اخیر شخصیت‌هایی با نام معروف «ترول» وارد زندگی مجازی ما شده‌اند كه ظاهرا هدفی جز خرد كردن اعصاب ندارند.

كشاندن شما در موقعیت‌هایی مثلا طنز و یادآوری عادات و خاطرات گذشته و در نهایت تحویل لبخندی خبیثانه به شما سیر تا پیاز ترول‌هایی است كه همه ما حداقل یك بار هم گذری آنها را رویت كرده‌ایم، اما شخصیت و روانشناسی این شكلك‌ها كه بقیه را وادار به عكس‌العمل‌های احساسی می‌كند و بحث‌های بی‌ربطی را پای این شكلك‌ها راه می‌اندازد هم حكایتی دارد كه خواندن‌ روانشناسی دکتر علیرضا جزایری از این شکلک‌ها خالی از لطف نیست.

ترول (2)به دنیا آمدن ترول ها

ترول ها در دنیای لغات، معانی متفاوتی دارند،از ترجمه انگلیسی آن به معنی فریفتن تا ریشه های اساطیری آن در افسانه های اسکاندیناوی که به غول هایی که دشمن زندگی انسان ها هستند، اطلاق می شد.« جی آر آر تاکلین » اولین بار این ترول ها را با نزدیک کردن و شباهت دادن به شکل انسان ها طراحی کرد.شکلک هایی که پیوند خوردن شان با گرافیک و رفتارهای عجیب و ناهنجارشان موجبات خنده کاربران صفحات مجازی را فراهم آورده است.

این یعنی پیدایش این ترول ها مثل هر شکل و طرح بحث برانگیز دیگری زیر سر گرافیست هاست. اما ترول ها برای اولین بار در سال 1992 با خلاقیت گروهی به نام یوزنت Use net در صفحه های اینترنت ظاهر شدند که هدف شان سر به سر گذاشتن آدم ها و دست انداختن دیگر اعضای گروه در وب سایت ها بود. با گذشت زمان سر و شکل این موجودات خبیث تغییر کرد و عده زیادی را دست به کار طراحی آنها با سوژه های مختلف کرد، تا به امروز که از کوچک ترین نوستالژی های کودکی تا اتفاقات مهم سیاسی و اجتماعی تبدیل به ترول می شود.

نوستالژی های کودکی: هنوز هم نوستالژی های کودکی برای ما جذاب و شنیدنشان خنده آور است. تعداد فراوانی از ترول های ساخته شده در سال های اخیر مربوط به نوستالژی های زندگی دیروز ماست که شوخی با آنها حال همه ما را خوب می کند.

پرش‌های تام هاوارد: ایالات‌متحده هم در جام‌جهانی حاشیه‌های زیادی را ایجاد كرد. دروازه‌بان این تیم با حركات عجیب و غریب و پرش‌های حیرت‌انگیزش باعث شد برای او هم ترول‌های فراوانی در صفحه‌های مجازی طراحی شود؛ ترول‌هایی با این مضمون كه او می‌تواند جلوی هر اتفاق غیرقابل پیش‌بینی را در دنیا بگیرد.

شخصیت‌هایی كه دنبال شر می‌گردند

ترول‌ها همان شخصیتی‌هایی هستند كه در دنیای مجازی یك نوع فتنه محسوب می‌شوند كه با رفتارهایی خبیثانه بین گروهی نفاق و عده‌ای را با اظهارنظرهای متفاوت به جان هم می‌اندازند؛ رفتارهایی كه هدف اصلی آن این است كه جرقه‌ای را برای یك مشاجره راه بیندازد تا بقیه را به عكس‌العمل‌های احساسی وا دارد و بحث‌های نه‌چندان با ربط را ایجاد كند. همچنین تمام ترول‌ها از یك ادبیات مشخص و واحدی در صحبت كردن‌شان استفاده می‌كنند تا جایی كه شما می‌توانید با دیدن یك پست به‌راحتی حدس بزنید كه گوینده آن چه نیتی داشته یا به اصطلاح چه در سر دارد.

ترول‌ها ذاتا به‌دنبال شر می‌گردند چون هدف‌شان ایجاد یك بحث منطقی و سازنده نیست بلکه تنها به‌دنبال جلب‌توجه كردن در صفحات مجازی هستند؛ وظیفه‌ای كه خود ترول‌ها به‌خوبی از پس آن برآمده‌اند و در فاصله كوتاهی از منتشر شدن‌شان، نظر كاربران فراوانی را به خود جلب می‌كنند. باز شدن پای این شخصیت‌ها به اینترنت و محتوای نوشته‌های‌شان ابتدا كاملا توهین‌آمیز بود تا جایی كه كوچك‌ترین ناهنجاری‌های جامعه را هم به بدترین شكل ممكن به تصویر می‌كشید. اما این روند طولی نكشید و جای خود را به طنزهای موقعیتی داد؛ طنزهایی كه هر كسی را می‌خنداند و دست به دست می‌چرخید و تاثیرش را هم در دنیایی خارج از دنیای مجازی نشان می‌داد.

شما هم ترول می‌شوید

ترول‌ها تعادل روانی ندارند و به‌راحتی این تعادل را در دیگران هم دستكاری می‌كنند. اما موجی كه این ترول‌ها با ظهورشان ایجاد كردند از تاثیر و استقبال مخاطبان دو چندان شد؛ تاثیری كه اگر به رفتارهای افراد جامعه دقیق‌تر شویم نمونه‌هایی از آنها هم در اطراف‌مان می‌بینیم. اینكه این شكلك‌ها از كجا سر در آوردند و در چه مدت زمان كوتاهی به تمام وبلاگ‌ها، سایت‌ها و صفحات مجازی رخنه كردند بحثی است كه صحبت از آنها بسیار شده است. اما پیچیدگی رفتار این شكلك‌ها و نفوذشان به تمام اتفاقات روز و پرسر و صدای دنیا نكته‌ای است كه مورد توجه روانشناسان است.

ترول‌ها كاملا هدف‌دار و هوشمندانه طراحی و اشاعه می‌شوند؛ از شروع یك قصه ساده اما حاشیه‌دار تا درگیر كردن همه كاربران و كشیدن پای بحث‌های مختلف زیر پست‌های‌شان. تصویر‌ها شما را تحریك به واكنش می‌كند و بعد از راه انداختن ماجرایی طنزآمیز و گاه توهین‌آمیز فرد یا موقعیت‌های مورد تمسخر را تا سر حد مرگ عصبانی می‌كند. اما این موج‌ها با اتفاقی جدید به سرعت جابه‌جا می‌شود و سوژه موردنظر را تغییر می‌دهد.

شما هم به‌دنبال این تغییرها، تغییر می‌كنید و با این موج این طرف و آن طرف می‌روید؛ درگیری‌هایی كه برای شما خطرناك بوده و ممكن است شما را هم در دنیای واقعی به یك ترول تبدیل كند. شخصیتی بی‌پروا با خنده‌ای خبیثانه كه در موقعیت‌های مختلف به خودش اجازه توهین می‌دهد و حتی شما و جایگاه‌تان را هم جدی نمی‌گیرد. برای اثبات این اتفاق‌ها به پست‌هایی كه در ماه‌های اخیر بیشترین اشتراك و كامنت را داشته‌اند، سر زده‌ایم تا چرایی بازتاب آنها و محبوب شدن‌شان را بررسی كنیم. پست‌هایی پر سروصدا از اتفاقات خارق‌العاده جام‌جهانی اخیر.

منبع : برترین ها، به نقل از مجله زندگی ایده آل

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر