menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

بچه قلمبه چاق

تدوین کتاب «بررسی سیر طنز در ادبیات کودک و نوجوان» توسط علی مراد خرمی

علی‌مراد خرمی از تدوین کتاب «بررسی سیر طنز در ادبیات کودک و نوجوان» خبر داد.

به گزارش شیرین طنز، این پژوهشگر به خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا گفت: هم‌اکنون مشغول انجام پژوهشی با موضوع «بررسی سیر طنز در ادبیات کودک و نوجوان» هستم و می‌خواهم این موضوع را در دو حوزه نظم و نثر از آغاز پیدایش ادبیات کودک در ایران که قریب به 100 سال از عمر آن می‌گذرد مورد بررسی قرار دهم. تاکنون 60 درصد کار این اثر پژوهشی پشت سر گذاشته شده است.

خرمی همچنین کتابی پژوهشی را درباره «بررسی‌ جلوه‌های سنت و مدرنیزم در سروده‌های فروغ فرخزاد» منتشر می‌کند. براساس این پژوهش، فروغ همان‌طور که به مدرنیزم توجه داشته به عناصر سنتی نیز پرداخته است؛ مثلا اعتقاد به یک منبع ماورایی مثل آن‌چه در شعر «کسی می‌آید» یا باورهای عامیانه مثل شعر «کفش‌هایم هی جفت می‌شود» و نیز اعتقادات دینی و مذهبی.

او اظهار کرد: کتاب‌های اول این شاعر مثل «عصیان»، «دیوار» و «اسیر» همه شعرهایی هستند که از لحاظ ساختاری و محتوایی بسیار ناپخته‌اند اما در شعرهای بعدی این شاعر مثل «تولدی دیگر» یا «آغاز فصل سرد» ما شاهد تحول هم از لحاظ محتوایی و هم از لحاظ ساختاری هستیم. شاید به همین سبب است که مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های‌شان تأکید کرده بودند «فروغ عاقب‌به‌خیر شد».

این کتاب که هم‌اکنون برای گرفتن مجوز نشر در اختیار وزارت ارشاد است، قرار است توسط انتشارات شیداسب راهی بازار شود. نقد علی‌ مراد خرمی بر کتاب رمان «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان با عنوان «فکاهه‌هایی در مقام طنز» به مرحله دوم جشنواره نقد ادبی رسیده و از نامزدهای دریافت این جایزه به شمار می‌آید.

خرمی که پژوهش مخاطب‌شناسی افسانه‌های او در پرتال جامع علوم انسانی و در نشریه فرهنگ مردم ثبت شده بر این باور است که مخاطبان اصلی کتاب‏‌های معروف قصه و افسانه در ادبیات رسمی کودکان نبوده‌اند و در واقع این آثار ارزشمند پندهایی هستند برای زمان بزرگ‌سالی فرزندان.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر