menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

بیشترین خطر برای کاریکاتوریست ها!

کاریکاتور، هنری است که اغلب با لبخند مخاطب همراه است ولی آنچه این هنر را از دیگر هنرهای تصویری متمایز می سازد ایجاز و صراحت گفتار است.
کاریکاتور طنز تصویری است که اغلب لبخند مخاطب را به دنبال دارد در هنر کاریکاتور، صفات و خصوصیات بارز فرد یا شی به نحوی اغراق آمیز ، مضحک و غیر طبیعی به تصویر کشیده می شود.

کاریکاتور پژمان جمشیدی

البته یک کاریکاتور تنها این نیست که مثلا بینی یا گوش سوژه انتخاب شده را دراز و بزرگتر از حد معمول نشان دهد، بلکه این خود بخش خاصی از شگرد کاریکاتور است، شگردی که موضوع مورد نظر را کاریکاتوریزه می کند.

در مجموع شاید بتوان به طور خلاصه این گونه گفت که کاریکاتور تصویری است که به منظور هجو کردن چیزی یا کسی کشیده می شود کاریکاتور یک شخص باید مضحک باشد و در کشیدن آن باید نمایش اعضای بدن سوژه مبالغه کرده و شخصیت سوژه را نشان دهد. کاریکاتور ارزش خاصی برای جامعه قائل است و نباید تنها به چشم تمسخر آمیز و نوعی خنده لحظه ای به این هنر نگریست.

کاریکاتوریست ها با قلم و کاغذ کار می کنند ولی نویسنده نیستند، مفاهیم ژرف زندگی بشری را به نظم در می آورند ولی شاعر نیستند، تصاویر زیبا و چشم نواز خلق می کنند ولی نقاش نیستند، اگر چه تکنیکهای گرافیکی را در آثارشان به وفور می توان دید اما گرافیست نیز نیستند، اینان کاریکاتوریست هستند .

کاریکاتور اوباما

بر خلاف روزنامه نگارها و نویسنده ها بیشترین خطر و تهدید همیشه جان کاریکاتوریست را مورد هدف قرار داده است؛ چون هیچ حالت سانسوری در اثرهایشان دیده نمی شود و بعضی مواقع اگر کاریکاتوریست موضوع انتخابی خود را درست طرح ریزی نکند بدون شک مشکلات بزرگی به بار می آورد چرا که زبان طنز گاه چنان تند و تیز می نماید که کاریکاتوریست را به خطر می اندازد.

کاریکاتور طنز تصویری است ولی این طنز با چه زبانی بیان شود خود سوال مهمی است معمولا بعضی کاریکاتورها دارای ابهام می باشند و ممکن است بارها فرد را به تفکراتی وادار کند بعضی کاریکاتورها ممکن است اشتباهات دیگران را گوشزد کند و برخی ممکن است مسیر زندگی فردی را عوض کند پس کاریکاتور به تنهایی طنز محسوب نمی شود بلکه خیلی چیزهای دیگری در خود دارد که با اندکی تفکر و نگاه به آن می توان خیلی چیزها را دید.

شاید گاهی فقط ظاهر کاریکاتور را ببینیم از فضای درون آن چیزی به ذهنمان نرسد، به هر حال اگر بیشتر به آنها دقت کنیم می توانیم ذهن خودمان را نیز برای رسیدن به آنچه که می خواهیم تقویت کنیم.

محسن نوری نجفی کاریکاتوریست، افزود: کاریکاتور به علت ضریب نفوذ خوبی که در میان عامه دارد از محبوبیت بالایی برخوردار است، عاملی که بازخورد آن را در نشریاتی که از کاریکاتور استفاده می کنند می توان به راحتی دید. وی گفت:خلاقیت در سوژه یابی کاریکاتور از مهمترین موضوعاتی است که یک کاریکاتوریست باید به آن توجه داشته باشد همچنین جمع آوری اطلاعات در مورد آن موضوع در مرحله دوم قرار دارد.

نوری نجفی بیان داشت: استفاده از قراردادها برای ایجاد طنز امری است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد در عین حال نگاه شخصی به طنز نیز که در ارتباط با یک سری اتفاقات خاص مثل مکان هایی که باید باشند ولی وجود ندارد و اندازه هایی که متناسب نیست و اغراق می تواند مؤثر باشد. نوری نجفی خاطر نشان کرد: کاریکاتور در مطبوعات باید تابع حوادث و رویدادهای زمانی و منطقه ای باشد که این عامل باعث کارایی بیشتر کاریکاتور در آن برهه زمانی می شود.

وی افزود: امیدوارم مسوولین به کاریکاتور نگاه ویژه ای داشته در حقیقت فرهنگ سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشند. نوری نجفی در زمینه کاریکاتور فعالیت دارد و در بیش از 65 نمایشگاه جمعی در داخل و خارج از کشور شرکت داشته و چندین نمایشگاه فردی برگزار کرده است.

از دیگر فعالیت های او می توان به همکاری با نشریات و مجلات کثیرالانتشار کشور، عضویت در مرکز هنرهای تجسمی و داوری چندین نمایشگاه ملی و بین المللی اشاره کرد. ندای سبز، حجم مجروح، انقلاب سنگ، کاریکاتور برای بچه ها و تهران به زودی می میرد از آثار او به شمار می روند.

کامبیز درم بخش ، طراح، کاریکاتوریست و گرافیست کشورمان نیز گفت: کاریکاتور مبالغه چهره ای همانند یا شبیه یک انسان که با تاکید بر تمام اجزای چهره یا بدن آن فرد که او را فردی کاملا ً متمایز با بقیه جلوه می دهد، بوجود آمده باشد البته این مبالغه مربوط به بدترین خصوصیات فرد نمی شود.

این کاریکاتوریست در ادامه گفت: بسیاری از مردم فکر می کنند که کاریکاتور الزاما نوعی کج کردن و پیچاندن گرافیکی چهره است که این درست نیست، بخش مهم یک کاریکاتور اغراق است، نه کج و ماوج کردن. مبالغه و اغراق تاکید بیش از حد روی حقایق چهره است. این هنرمند تاکنون 50 نمایشگاه انفرادی و ده ها نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور گذاشته است.

کامبیز درم

وی افزود: آن طور که می دانید ، کاریکاتور یکی از ارکان پایه ای در مطبوعات است من فکر می کنم اگر دولت بتواند یک خط مشی کلی و درواقع یک خط قرمزهایی برای این شاخه قراردهد، دیگر کاریکاتور مهجور نمی ماند.

وی برنده جایزه اول از بزرگ ترین و معتبرترین مسابقات بین المللی کاریکاتورژاپن،آلمان،ایتالیا،سوئیس،بلژیک،ترکیه،برزیل،یوگسلاوی است و چندین جایزه بین المللی دیگر از جمله جوایز و موفقیت های بین المللی وی محسوب می شود. با ایجاد شور و هیجان جوانان کاریکاتوریست می توان کاریکاتور را در جامعه پر رنگ تر کرد و برگزاری نمایشگاه های بین المللی نیز می تواند نقش بسزایی داشته باشد.

کاریکاتور پس از سینما یکی از پر جایزه ترین حوزه ها محسوب می شود.

جمهوری اسلامی

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر