menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

شارلی ابدو

بیانیه ی کارتونیستها در محکومیت توهین به پیامبر (ص)

جمعی از کارتونیست‌های ایرانی با انتشار بیانیه‌ای، توهین نشریه‌ی فرانسوی به پیامبر اسلام (ص) را محکوم کردند.

به گزارش شیرین طنز، در این بیانیه که در اختیار خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا قرار گرفته، آمده است: «از بزرگ‌ترین ویژگی‌های آزادی، احترام به حقوق دیگران، رعایت اخلاق و حفظ کرامت انسان‌هاست. احترام به عقیده و نظرات دیگران از ابتدایی‌ترین اصول آزادی است.

charlie hebdoشارلی ابدو

به نظر نمی‌رسد هیچ انسان آزادی‌خواهی بپذیرد که به بهانه‌ی آزادی می‌توان به اعتقادات و باورهای دینی پیروان یک آیین توهین و جسارت روا داشت. بر همین اساس، حرکت کارتونیست‌های فرانسوی در خلق و انتشار کارتون‌هایی علیه پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و اصرار بر تکرار آن را نه‌تنها نشانه‌ای از آزادی و آزاد‌ی‌خواهی نمی‌دانیم، بلکه آن‌ را نقض آشکار اخلاق و جسارت به بزرگان ادیان الهی و پیروان آن‌ها قلمداد می‌کنیم.

باور داریم که نقد با تخریب و توهین، دارای مرزی باریک و حساس است و آن‌ها که به ورطه تخریب و توهین سقوط می‌کنند، در حقیقت از بلندای اخلاق به چاه عمیق بداخلاقی و بی‌اخلاقی سقوط کرده‌اند. در این راستا، ما جمعی از کارتونیست‌های مستقل ایرانی، حرکت غیراخلاقی کارتونیست‌های فرانسوی در توهین به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) را محکوم کرده و آن را عملی در نقض آشکار اصول اخلاقی می‌دانیم.

از سوی دیگر، هرگونه خشونت به نام اسلام را ظلم به این دین الهی دانسته و معتقدیم کسانی برای تخریب جلوه اسلام رحمانی در جهان تلاش می‌کنند تا آن را خشونت‌طلب جلوه دهند. ما پیروان پیامبری هستیم که در برابر مخالفانش با سعه صدر و تحمل و مدارا برخورد می‌کردند. خطر استفاده از ابزار فرهنگ و هنر و قلم برای ترویج خشونت کمتر از به کار بردن اسلحه برای خونریزی و آشوب نیست. دو سوی این جریانات، چه آن‌ها که تخریب و توهین می‌کنند و چه کسانی که خشونت می‌ورزند، به ائتلافی نامبارک و نانوشته رسیده‌اند که ساحت اخلاق و آزادی را نشانه می‌روند.»

محسن ایزدی، رحیم بقال اصغری، علی پاک‌نهاد، نعیم تدین، شهاب جعفرنژاد، نازنین جمشیدی، بزرگمهر حسین‌پور، هادی حیدری، علی درخشی، کامبیز درمبخش، جمال رحمتی، اردشیر رستمی، کیوان زرگری، کیارش زندی، حسین صافی، سلمان طاهری، محسن ظریفیان، احمد عربانی، مهدی عزیزی، جواد علیزاده، حسن کریم‌زاده، احسان گنجی، فیروزه مظفری، امین منتظری، امین مویدی و سعید نوروزی به‌عنوان امضاکنندگان این بیانیه معرفی شده‌اند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر