menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

شهرام شفیعی

برنامه‌های قصه‌گویی طنز برای گروه سنی کودکان و نوجوان

شهرام شفیعی به تازگی به اجرای برنامه‌های قصه‌گویی طنز برای گروه سنی کودکان و نوجوان می‌پردازد. به همین منظور درباره این موضوع با وی گفت‌وگویی انجام دادیم.

وی می‌گوید: برای نخستین بار در ایران، برنامه‌های قصه‌گویی طنز را برای مخاطبان کودک تا بزرگسال شروع کرده‌ام. طبق برنامه‌ریزی، این جلسات قصه‌گویی را در وهله نخست برای اهداف خیریه انجام می‌دهیم، خصوصاً کمک به کودکانی که دارای بیماری‌های خاص هستند.

شهرام شفیعی

* اعلام آمادگی شهرام شفیعی برای برپایی برنامه‌ قصه‌گویی طنز برای کودکان در مراکز فرهنگی

شفیعی می‌افزاید: اعلام آمادگی برای فرهنگسراهای مختلف، مراکز فرهنگی و همه نهادها و سازمان‌هایی که مایل به کمک به بچه‌ها، فعالیت کنند، انشاءالله به زودی یک برنامه‌ای به نفع مدرسه‌سازی خواهیم داشت و میزبان این برنامه خیرین مدرسه‌ساز خواهند بود.

وی اضافه می‌کند: بدین منظور جلسه‌ای در مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روز پنجشنبه با حضور بیش از یکصد کودک و نوجوان در جنب بازارچه خیریه‌ای به نفع کودکان مبتلا به سرطان برپا شده بود، برگزار شد که استقبال از این جلسه و تأثیر آن در بچه‌ها بیش از آن چیزی بود که بنده تصور و پیش بینی می‌کردم.

نویسنده کتاب «جزیره بی‌تربیت‌ها» درباره محتوای این برنامه‌ها،‌ می‌گوید: اجرای برنامه‌های قصه‌گویی کاملاً برای مخاطبانی که چنین برنامه‌هایی را می‌بینند، تازگی دارد با نیت همراه کردن قصه و طنز به صورت شفاهی و مقداری سلامت بخشیدن به فضای طنزی که به بچه‌ها ارائه می‌شود، است.

وی ادامه می‌دهد: معتقدم متأسفانه بیشتر برنامه‌های رسانه‌ای یا برنامه‌های میدانی که به طنز و کمدی با موضوع مخاطب کودک می‌پردازند، اینها خیلی دقیق در تکنیک‌های لازم برای این کار و نیازهای مخاطب، کار نمی‌شوند و گاهی اوقات آدم احساس می‌کند که مخاطبان چنین برنامه‌هایی، کودکان نیستند به همین منظور معتقدم همه باید دست به دست هم دهند، و کیفیت چنین کارهایی را ارتقا دهند.

* لزوم برپایی جلسات آموزش اجرای قصه‌های طنز به کودکان برای خانواده‌ها

شفیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با نهاد و سازمانی درباره برنامه‌های قصه‌گویی مذاکراتی صورت گرفته است، می‌گوید: با برخی از مراکز فرهنگی صحبت‌هایی شده است تا بتوانیم کلاس‌هایی را برای این کار حتی برای خانواده‌ها برگزار کنیم یعنی معتقدم باید به خانواده‌ها آموزش داد که برای بچه‌هایشان قصه‌های طنز اجرا کنند.

وی می‌افزاید: البته بنده چند سال پیش برنامه‌ای در رادیو داشتم که برنامه‌سازان رادیویی، مخاطب آن بودند.

شفیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حامی این برنامه چه کسانی هستند، عنوان می‌کند: حامیان مختلفی می‌توانند با ما تماس بگیرند، مهم این است که این برنامه به نفع کودکان و نوجوانان بیمار به ویژه بچه‌های مبتلا به بیماری‌های خاص اتفاق بیافتد، به گونه‌ای دیگر همه مراکزی که رسماً در این زمینه کار می‌کنند، بنده برای انجام این برنامه‌ها در خدمت‌شان هستم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برای اجرای این برنامه‌ها، صحبت کرده‌اید، می‌گوید: خیر؛ یعنی به قول معروف فعلاً از کف صحنه شروع کردیم. گاهی اوقات می‌بینید که طرح‌هایی به وزارت ارشاد و یا جاهای دیگر ارائه می‌شود اما ما فعلاً به وزارت ارشاد طرحی را ارائه نکردیم.

شفیعی بیان می‌کند: بیش از 20 سال است که در مراکز فرهنگی هنری مختلف به عنوان نویسنده دعوت می‌شوم و دیدارهای مختلفی با کودکان و نوجوانان سراسر کشور و حتی خارج از ایران داشته‌ام که اکنون از همین ظرفیت و پتانسیل استفاده کردیم و در دیدارها برای کودکان و نوجوانان به قصه‌گویی طنز می‌پردازیم که خوشبختانه موفقیت کارمان هم بیشتر از حد انتظار اولیه‌مان بود.

* 15 اسفند؛ روز تولد قصه‌گویی طنز برای کودکان و نوجوانان در ایران

این نویسنده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامه‌های قصه‌گویی طنز علاوه بر کانون پرورشی در چه مکان‌های دیگر نیز برگزار شده است، بیان می‌کند: برای برگزاری این برنامه‌ها،‌ دعوت‌های مختلفی از طرف مدارس، کانون‌های فرهنگی زیر نظر شعب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدارس و کانون‌های فرهنگی داشته‌ام و حتی برخی‌ از برنامه‌ها نیز در شعب حوزه هنری برپا شده است.

وی اضافه می‌کند: گاهی این برنامه‌ها را به قصه‌گویی اختصاص داده‌ایم بدون اینکه خبری در رسانه‌های کشور درج و منعکس شود، اما از 15 اسفند سال 92 این موضوع را خبری کردیم که در واقع می‌توان گفت که 15 اسفند سال 92، روز تولد قصه‌گویی طنز برای کودکان و نوجوان در ایران به شمار می‌رود.

* انتشار آثار شهرام شفیعی در آینده نزدیک

شفیعی درباره آثار زیر چاپ خود، بیان می‌کند: جلد سوم کتاب «جزیره‌ بی‌تربیت‌ها» به تازگی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و روانه بازار نشر شده است.

وی اضافه می‌کند: جلد پنجم کتاب «بگو ما هم بخندیم» در انتشارات «پیدایش» در حال تصویرگری است که این اثر هم در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید.

این نویسنده درباره مجموعه 5 جلدی طنز شهری، می‌افزاید: این مجموعه نیز در آینده نزدیک از سوی نشر نیستان با عناوین مختلف اعم از «مسافری از آینده»، منتشر می‌شود، همچنین نخ ارتباطی این 5 جلد به مسائل شهرنشینی و فضای سبز وصل می‌شود که به صورت داستانی به نگارش در‌آمده‌اند.

شهرام شفیعی در سال 1349 در تهران متولد شد، تحصیلات خود را در رشته ادبیات فارسی به انجام رسانده است. او به ‌عنوان سر ویراستار در مطبوعات و گاهی به عنوان ویراستار کتاب فعالیت‌هایی داشته است، که در این زمینه تاکنون حدود یکصد کتاب را ویراستاری کرده است.

شفیعی به ‌عنوان نویسنده با نشریات متعددی همکاری دارد، او تاکنون از 20 جشنواره جایزه دریافت کرده است، در جشنواره برگزیده ادبیات کودک و نوجوان برگزیده اصلی 20 سال ادبیات داستانی و همچنین کتاب «خروس سبز»، «درخت گلابی» برگزیده اصلی کتاب دفاع مقدس شده است. شفیعی در طنزهایی که محتوای بیشتر آنها مسایل سیاسی و اجتماعی‌ هستند، کژی‌ها و نارسایی‌های اجتماعی و سیاسی را با زبان طنز به سخره می‌گیرد و زیبا انتقاد می‌‌کند تا کژی‌های اجتماعی به رسایی گرایش یابد. زبان وی رساست و از نثر زیبا و فخامت استوار ادبی برخوردار است.

از جمله آثار شهرام شفیعی می‌توان به «آقا بالای دست گنده»، «ماه در چاه» در خصوص زندگی‌نامه حضرت علی(ع)، «من فکر می‌کنم»، «خیمه خاموش» در رابطه با کربلا، داستان بلند طنز «عشق خامه‌ای»، مجموعه سه جلدی «ماجراهای پاشنه طلا»، مجموعه داستان «آوازهای پینه بسته»، ماجراهای «سلطان و آقاکوچول» و داستان «فا» که نام آن را از ن‍ُت موسیقی گرفته‌ و به شیوه طنز تلخ است و نگاه خاصی به مسائل اجتماعی دارد.
فارس

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر