menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سوهان روح - عباس احمدی

بررسی و تشریح سومین دوره جشنواره طنز «سوهان روح» قم

عباس احمدی دبیر علمی و محمد غفاری دبیر اجرایی سومین دوره جشنواره طنز «سوهان روح»، به بررسی و تشریح این جشنواره پرداختند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، عباس احمدی دبیر سومین دوره جشنواره طنز مکتوب استان قم – سوهان روح – با بیان اینکه این جشنواره در سال‌های ۹۱ و ۹۳ برگزار شده است، اظهار کرد: سومین دوره جشنواره در سال ۹۶ و در دهه ولایت در استان قم برگزار خواهد شد. فراخوان این دوره نیز منتشر شده است.

وی ادامه داد: جشنواره در ۲ بخش شعر و نثر پذیرای آثار شاعران و نویسندگان طنزپرداز استان قم خواهد بود. البته اگر کسی اهل استان قم باشد و از این استان مهاجرت کرده باشد هم می‌تواند در جشنواره حضور پیدا کند.

گویش قمی به جشنواره سوهان روح اضافه شد

احمدی همچنین گفت: بخش ویژه گویش قمی نیز به این دوره جشنواره سوهان روح اضافه شده است. یکی از اهداف جشنواره حفظ لهجه‌ها و گویش‌های محلی است که متاسفانه به دلیل رشد شهرنشینی گویش‌ها در حال فراموشی است. لهجه قمی قابلیت زیادی برای طنزپردازی دارد و در استندآپ کمدی‌های برنامه‌های تلویزیونی هم دیده‌ایم که افرادی همچون زینب موسوی از این لهجه استفاده کرده‌اند. خانم موسوی نخستین بار استندآپ هایشان را در عصر شعر «قمپز» حوزه هنری قم اجرا کرد. لهجه قمی ناشناخته‌ است و هنوز قابلیت‌هایش به درستی کشف نشده است.

این شاعر عنوان کرد: بخش اصلی جشنواره سوهان روح با موضوع آزاد برگزار می‌شود و یک موضوع هم فرهنگ شهروندی است. موضوع دیگر با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شاعران، به موضوع هجو حامیان تروریست و آل سعود اختصاص پیدا کرده است.

احمدی با اشاره به برگزاری چند سال یک بار جشنواره سوهان روح در استان قم گفت: دلیل اصلی اینکه این جشنواره هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود، نبود بودجه‌های لازم است. بودجه مراکز استانی حوزه هنری رقم قابل توجهی نیست و به همین دلیل هم این جشنواره هر ۲ سال یک بار و یا بیشتر برگزار می‌شود. در حالی که پتانسیل جشنواره بسیار خوب است و در دوره های قبل هم باعث شد طنزپردازان جدید شناخته شوند. برنامه‌های متداولی هم در حوزه هنری قم مانند شب شعر «قمپز» را داریم و ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری و جمعی از شاعران و طنزپردازان مطرح کشور نیز تا به حال در این شب شعر حضور داشته اند و از آن حمایت کرده‌اند.

نهادهای فرهنگی استان قم وارد عرصه طنز نشده‌اند

مسئول دفتر طنز حوزه هنری قم افزود: استقبال از برنامه‌های طنزی که در چند سال اخیر داشتیم بسیار خوب بوده و فرهنگ سازی شده است. البته گستره تاثیرگذاری حوزه هنری قم، زیاد نیست و مشکلاتی از قبیل سالن و بودجه داریم. نهادهای فرهنگی زیادی در قم فعال هستند که متاسفانه وارد عرصه طنز نشده‌اند و تصور می‌کنند فرهنگ‌سازی تنها از جنبه‌های دینی و مذهبی امکان‌پذیر است. حوزه علمیه قم بودجه خوبی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی دارد، اما هنوز بر ضرورت پرداختن به مقوله طنز توجه نکرده‌اند. البته ما در حوزه هنری قم با دفتر تبلیغات اسلامی که زیر نظر حوزه علمیه قم است همکاری هایی داشته‌ و برنامه‌های مشترکی برگزار کرده‌ایم. همچنین برخی طلاب و روحانیون جوان که به ادبیات علاقه‌مند هستند در جلسات حضور پیدا می‌کنند و اشعار طنز خوبی هم دارند. در جلسات شعرخوانی «قمپز» بسیاری از طلاب حضور پیدا می‌کنند و حتی چند برگزیده دوره‌های پیشین جشنواره «سوهان روح» از طلاب بودند. حتی برخی از طلبه‌هایی که با حوزه هنری قم همکاری داشتند، در حال حاضر در دیگر مراکز استانی حوزه هنری بخش طنز را راه‌اندازی کرده‌اند.

برگزیدگان جشنواره در چهار بخش جوایز خود را دریافت می‌کنند

محمد غفاری، دبیر اجرایی سومین دوره جشنواره سوهان روح، نیز با بیان اینکه این دوره از جشنواره در چهار بخش برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد، گفت: در هر بخش «شعر» و «نثر»، به سه نفر اول، به ترتیب یک میلیون تومان، ۷۰۰ هزار تومان و ۵۰۰ هزار تومان اهدا می‌شود. به سه نفر تقدیری هم در هر بخش، نفری ۲۰۰ هزار تومان تقدیم خواهد شد. در ۲ بخش ویژه که هجو آل سعود و گویش قمی خواهد بود، ۲ جایزه ۵۰۰ هزار تومانی خواهیم داشت.

غفاری همچنین تاکید کرد: همکاری خوبی در این دوره جشنواره با سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری قم داشته‌ایم. صدا و سیما هم به طور مستقیم با این جشنواره همکاری ندارد، اما از پوشش برنامه‌هایی همچون حوزه هنری استقبال می‌کند.

برگزاری کارگاه آموزشی در سه بخش شعر، نثر و گویش قمی

وی ادامه داد: تلاش داریم تا نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی برای شاعران و نویسندگان طنزپرداز حاضر در جشنواره برگزار کنیم. در بخش شعر، نثر و گویش قمی سه نشست تخصصی پیش از برگزاری جشنواره خواهیم داشت.

وی همچنین اظهار داشت: کتاب آثار برگزیده این دوره از جشنواره، چاپ و در مراسم اختتامیه رونمایی می‌شود. اغلب موضوعات جشنواره به غیر از گویش قمی، به شکلی است که تمام مخاطبان کشوری می‌توانند از آثار تولید شده در جشنواره استفاده کنند و آثار تنها مختص استان قم نیستند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر