menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محمد ‌حسن حسامی محولاتی

ای شهره شهر شادکامی برخیز

محمد‌حسن حسامی مَهوِلاتی (محولاتی)، شاعر خراسانی و طنزنویس، در سن ۸۶ سالگی در تهران درگذشت.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از ایسنا، حسامی مهولاتی د‌ر سال ۱۳۰۷ د‌ر «مه‌ ولات» از توابع تربت حید‌ریه متولد‌ شد‌. تحصیلات ابتد‌ایی تا کلاس سوم متوسطه را د‌ر زاد‌گاه خود‌ گذراند‌ و سپس چند‌ سالی د‌ر مد‌رسه علمیه شیخ‌ یوسف‌علی تربت حید‌ریه به تحصیل مقدمات و زبان عربی پرد‌اخت و در همان شهر د‌یپلم رشته اد‌بی گرفت. او تا سال ۱۳۵۰ که نشریه «توفیق» برای همیشه تعطیل شد‌، با این نشریه با امضاهای «قلقلکچی» و «قلقل» همکاری پیوسته د‌اشت. د‌ر سال ۱۳۵۹ با نشریه «یاقوت» همکاری کرد‌ و مد‌تی نیز برای هفته‌نامه «گل‌آقا» مطلب می‌نوشت.

کتاب «رنگین‌کمان طنز» مشتمل بر شعرهای طنز و قطعه‌های نثر فکاهی و چند بحر طویل حسامی مهولاتی با مقدمه محمدابراهیم باستانی پاریزی در نشر خرم منتشر شده است. پیکر مرحوم محمدحسن حسامی مهولاتی برای خاک‌سپاری در زادگاهش تربت حیدریه از تهران تشییع شد. این مراسم با حضور خانواده آن مرحوم و جمعی از هنرمندان، شاعران و طنزنویسان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

سیدعباس سجادی، مجری مراسم، ابتدا با اشاره به نقش مرحوم حسامی در رشد و بالندگی شعر طنز، او را یکی از بزرگان طنز معاصر نامید و از ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری او گفت. سهیل محمودی به عنوان نخستین سخنران این مراسم یاد این شاعر فقید را گرامی داشت و گفت: از ۲۴ سالگی با استاد حسامی مهولاتی آشنا شدم و به منزل ایشان رفت‌ وآمد داشتم و بسیاری از بزرگان طنز و شعر و ادب معاصر چون زنده‌یاد محمدعلی گویا را نخستین‌بار در منزل ایشان دیدم.

محمد ‌حسن حسامی مَهوِلاتی محولاتی

این شاعر گفت: او هیچ‌گاه هیچ‌کس را با زبان خود و با شعر خود نیازرد. او طنز می‌گفت اما از حد اخلاق فراتر نمی‌رفت. دوستان می‌دانند که خیلی سخت است طنز بگویی و کسی را نرنجانی. طنز در تاریخ ادب ما همیشه جنبه تربیتی داشته است و این نقش بویژه در مطبوعات مشروطه پررنگ‌ تر می‌شود که در شعر حسامی مهولاتی هم وجود دارد.

جلال رفیع به عنوان دوست و هم‌ ولایتی حسامی مهولاتی سخنانش را با شعر آغاز کرد:

ای شهره شهر شادکامی برخیز

ای ماه ولایت حسامی برخیز

ای تیغ سه تیغ نیکنامی برخیز

طنز تو حلال بر حرامی برخیز

هم‌ولایتی بودن با ایشان برای من افتخار است. حسامی مهولاتی جزو نسل دوم شاعران و طنزنویسان بعد از مشروطه بود که کارشان این بود که آینه‌ای در برابر جامعه قرار می‌داند. او اشکالات جامعه، مدیران و مردم را با طنزی نجیبانه مطرح می‌کرد. همچون جراحی بود که برای درمان جراحی می‌کرد. درگذشت او را به جامعه ادبی ایران و خراسان بزرگ تسلیت می‌گویم.

فرزند مرحوم حسامی مهولاتی هم دقایقی بر پیکر پدر صبحت کرد و از مردم و هنرمندان قدردانی کرد. پیکر مرحوم حسامی مهولاتی ساعت ۸:۳۰ صبح یکشنبه، اول تیر، در حرم امام رضا (ع) تشییع و برای دفن در مهولات به شهرستان تربت حیدریه منتقل می‌شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر