menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

پستانک بچه کودک

انسیه موسویان طنز و فکاهه در شعر کودک و نوجوان را بررسی می کند

انسیه موسویان که به تازگی کتاب پژوهشی «بیایید شعر بگوییم (فوت و فن شاعری)» را منتشر کرده، از نگارش کتاب دیگری در حوزه پژوهش خبر داد.

به گزارش شیرین طنز، این شاعر به خبرنگار ایسنا گفت: این کتاب پژوهشی «بررسی طنز و فکاهه در شعر کودک و نوجوان» نام دارد و در آن پس از طرح مباحثی چون جایگاه طنز در کتاب‌های کودک و نوجوان و ضرورت طنزنویسی برای کودکان و نوجوانان، به مباحث تخصصی‌تر در این حوزه پرداخته شده است.

او افزود: شعر طنز کودک و نوجوان از منظر مضمون، ساختار و قالب، شیوه‌ها و شگردهای طنزآفرینی در شعر کودک و نوجوان از بخش‌های این کار پژوهشی است و اساس کار در این کتاب، آثار شاعران مطرح کودک و نوجوان چاپ‌شده از سال 1380 تا کنون است.

موسویان گفت: با توجه به این که در حوزه مباحث نظری ادبیات کودک و نوجوان و به وی‍ژه طنز، منابع بسیار اندک است به نظرم انتشار این کتاب بتواند تا حدودی جای خالی این منابع را پر کند و برای دانشجویان و پژوهشگران این حوزه مفید و قابل استفاده باشد.

به گفته این فعال فرهنگی کودکان، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک بار این کتاب را برای چاپ تایید و بار دیگر با تغییر مدیران کانون، آن را رد کرده است؛ بنابراین او بنا دارد این کتاب را به ناشر دیگری بسپارد.

کتاب «بیایید شعر بگوییم (فوت و فن شاعری)» تازه‌ترین کتاب این شاعر است که از سوی انتشارات طلایی راهی بازار شده است. این کتاب آموزش عناصر شعر به زبان ساده و به شکل کارگاهی برای مخاطبان نوجوان را شامل می‌شود؛ نوجوانانی که به سرودن شعر علاقه دارند و دوست دارند از ظرایف و دقایق شعرسرایی آگاه شوند.

این کتاب شامل 9 فصل است: «شعر چیست؟»، «آرایه‌های ادبی»، «موسیقی شعر»، «عاطفه در شعر»، «زبان شعر»، « اندیشه در شعر»، «قالب‌های شعر»، «سبک‌های شعر فارسی» و «شعر طنز».

شیوه کار نویسنده در این کتاب به این ترتیب است که ابتدا در مورد هر کدام از مباحث به زبان ساده و با مثال‌هایی از زندگی روزمره صحبت می‌کند و بعد از آن نمونه‌هایی از شعر شاعران مطرح درباره آن مبحث را می‌آورد و سپس تمرین‌های ساده‌ای را درباره آن به مخاطب می‌دهد.

محور و اساس مباحث این کتاب، شعر کلاسیک، شعر سپید و نیمایی است و به گفته نویسنده، به جریان‌های شعری دیگری اشاره نشده چون این جریان‌ها هنوز جایگاه محکم و تثبیت‌شده‌ای پیدا نکرده‌اند. نمونه شعرها و مثال‌هایی که در هر بخش آمده از میان اشعار شاعران کهن و معاصر و از طیف‌ها و سبک‌های مختلف و متنوع انتخاب شده است.

به تازگی مجموعه شعر «چهارشنبه‌های بستنی» از مجموعه «شعر نوجوان امروز» با شعرهایی از انسیه موسویان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راهی بازار شده است. این کتاب شامل 20 قطعه شعر در قالب سپید و نیمایی است با مضامین عاطفی و عاشقانه برای مخاطبان نوجوان. مینو مهدویانی کار تصویرگری این کتاب را که پنجمین مجموعه شعر این شاعر است بر عهده داشته است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر