menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

معصومه پاکروان

انتقاد از رفتارهای غلط سطح جامعه بوسیله ی طنز

یك طنز‌پرداز معتقد است كه برای ترویج فرهنگ ایرانی – اسلامی، می‌توان طنز را وارد عرصه كرد.

به گزارش شیرین طنز، معصومه پاكروان، نویسنده و طنز‌پرداز با بیان اینكه طنز، از خانواده و جامعه نشات می‌گیرد، به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: طنز با مسائل روزمره سر و كار دارد و نگاه طنز‌پرداز است كه با زیركی می‌تواند مشكل یا آسیبی را كه وجود دارد بزرگ كرده و درباره آن به مخاطب هشدار بدهد.

وی با بیان اینكه طنز حتی می‌تواند از سایر عرصه‌ها در زمینه بیدار كردن و ضربه زدن به مخاطب موثر‌تر باشد، اظهار كرد: طنز هم جذاب است و باعث می‌شود مخاطب با حوصله و اشتیاق آن را دنبال كند و هم نكته‌ای را به بیننده یا شنونده گوشزد می‌كند. این روش می‌تواند از سایر روش‌های مستقیم یا دستوری تاثیر بیشتری داشته باشد. ضمن آنكه طنز تصویری هم همپایه طنز مكتوب و حتی جلو‌تر و سریع‌تر از آن می‌تواند در نشان دادن معضلات اجتماعی موثر واقع شود.

معصومه پاکروان

پاكروان درباره جایگاه طنز در فضای فعلی جامعه گفت: امروزه طنزپرداز‌ها بیشتر از گذشته دیده می‌شوند و شرایط بهتری برای طنز و طنزپرداز‌ها ایجاد شده است. مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های طنزی كه ساخته می‌شوند، شب شعرهایی كه برگزار می‌شود، برنامه‌هایی مانند قند پهلو و انتشار مجلات مختلف همه باعث شده‌اند نویسندگان و شاعران طنز انگیزه بیشتری بگیرند و ظرفیت پذیرش نقد در جامعه هم افزایش پیدا كند.

اینن طنز‌پرداز همچنین ادامه داد: حالا كه كم و بیش فضای بهتری برای جایگاه طنز در كشورمان ایجاد شده، باید سعی كنیم از این فضا استفاده كنیم. می‌توان برای اصلاح سبك زندگی و سوق دادن آن به سبك زندگی ایرانی – اسلامی درست از آن بهره گرفت و در عین حال كه برنامه شادی تهیه می‌شود، تاثیرگذاری درونی هم داشته باشد.

او اشاره كرد: ما در برنامه عینك آفتابی در شبكه نسیم یك بخش دو دقیقه‌ای داریم كه قرار است در آن به مسائل ادارات، بانك‌ها، كارمند و ارباب رجوع، گرانی و… بپردازیم. یعنی ظرف دو دقیقه باید هم خنده را به لب بیننده بیاوریم و هم بدون تحقیر و تمسخر و كم كردن ارزش‌ها، جدی‌ترین مسائل را به چالش بكشیم و درصدد اصلاح آن باشیم. این كار مانند راه رفتن روی لبه تیغ است اما وقتی در بازخورد‌ها می‌بینیم كه نكته‌ای را كه باید مورد توجه واقع می‌شد، بینندگان دریافته و درباره آن با ما حرف می‌زنند، امیدوار می‌شویم كه می‌توان از ظرفیت طنز برای اصلاح سبك زندگی كمك گرفت.

پاكروان همچنین به فضاهای مجازی اشاره كرد و گفت: شبكه‌های اجتماعی و فضاهایی كه در موبایل‌ها وجود دارد فرصت خوبی است كه می‌توانیم به آن‌ها به شكل یك ابزار برای رساندن پیام هایی كه مد نظرمان است نگاه كنیم.

وی ادامه داد: سرعت انتقال اطلاعات در این شبكه‌ها بسیار بالاست بنابراین می‌توان با به كار گرفتن طنز، فضای مناسبی را ایجاد كرد كه حرف زدن از معضلات اجتماعی آسان‌تر باشد و بسیاری از رفتارهای غلطی كه در سطح جامعه دیده می‌شود را مورد انتقاد قرار داد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر