menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

دکتر اسماعیل امینی

امینی برای نقد ادبی امروز یک شخصیت جامع‌ الشرایط است

امینی هم سواد ادبی دارد و هم با جریان‌های خلاق و امروزی شعر آشناست از این رو برای نقد ادبی امروز یک شخصیت جامع‌الشرایط است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس – گروه ادبیات انقلاب اسلامی؛ هفدهمین مراسم «شب شاعر» عصر 25 آذر 93 به تجلیل از اسماعیل امینی پرداخت.

دکتر بهروز یاسمی در گفت‌وگوی کوتاهی ضمن حضور فعال امینی در جلسات شعر گفت: ایشان از جمله افراد شناخته شده جلسات نقد ادبی است. چون حضور ذهن دارد، دقیق است و موشکافانه نقد می‌کند. یکی از ویژگی‌های نقد ادبی ما این است که عمدتا از نوع نقد شفاهی است که در همین جلسات مطرح می‌شود. این نوع نقد، البته محاسنی دارد منتها ایرادش این است که از نقد مکتوب باز می مانیم. در حقیقت از این که مردم ما بنشینند و نقد را موشکافی کنند و متن را از منظرهای مختلف بخوانند، باز می‌مانند.

اسماعیل امینی1

یاسمی با تاکید بر اینکه سنت مکتوب کردن نقد ادبی در کشور ما غریب است، ادامه داد: این ویژگی بیشتر در مستشرقین دیده می شود. با این حال خوشبختانه آقای امینی این کار را کرده و همچنان نیز می‌کند. در همین کتاب «جلسه شعر» همین حرفها و نقدهای ادبی که می‌زنیم و متاسفانه در همان جلسه باقی می‌ماند را مکتوب کرده است. در ادبیات دو نفر هستند که به این امر اهتمام دارند. یکی محمدکاظم کاظمی است و یکی هم آقای امینی است که اینها را مکتوب می‌کنند. خود من سال‌های 78 و 79 برای رادیو نقد ادبی می نوشتم اما حتی یک نسخه از اینها را نگه نداشته‌ام که کتاب کنم.

یاسمی در ادامه افزود: آقای امینی هم سواد ادبی دارند چون دانشگاهی هستند و هم با جریانات خلاق و امروزی شعر آشناست. چنین شخصیت‎هایی کم هستند که هم دانشگاهی باشند و هم خارج از متون دانشگاه در جریان وضعیت روز شعر و ادبیات باشد. طنزنویسی هم بخش دیگری از ادبیات خلاق است که آقای امینی از این ویژگی هم برخوردار هستند. به جنبه‌های طنزی که در کارهای گذشتگان و امروز وجود دارد توجه کرده است. اگر اشتباه نکنم گزیده‌ای از طنزهای حافظ را هم استخراج کرده‌اند. در برای نقد امروز شخصیت تقریبا جامع الشرایطی دارند. هم وجاهت دارند و هم سواد و هم شاعر هستند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر