menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

امیر حسین خورشید فر با چندین رُمان طنز به بازار می آید

امیرحسین خورشیدفر، نویسنده و روزنامه‌نگار به زودی یک رمان ترجمه و تالیفی و یک مجموعه داستان را توسط سه نشر مختلف وارد بازار نشر خواهد کرد.

به گزارش شیرین طنز، امیرحسین خورشیدفر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: به زودی رمان «ولگردی با قصد قبلی»، ترجمه‌ای که با بهار احمدی فرد به‌صورت مشترک انجام داده‌ایم، توسط نشر پارسه منتشر می‌شود. این کتاب اثری از میوریل اسپارک (۱۹۱۸ – ۲۰۰۶) نویسنده و شاعر اسکاتلندی است که در سال ۲۰۰۸ تایمز اسپارک او را در رتبه هشتم مهم‌ترین نویسندگان بریتانیایی از سال ۱۹۵۴ تا آن زمان معرفی کرد.

وی ادامه داد: «ولگردی با قصد قبلی» که در سال ۱۹۸۱ منتشر شده، موفق شد به شورت لیست جایزه بوکر راه پیدا کند. این کتاب از این لحاظ برای من قابل توجه بود که به نوعی موضوع این اثر، رمان نوشتن است. در این اثر، راوی زن جوان نویسنده‌ای به اسم فلور تالبوت است که می‌خواهد اولین رمانش را منتشر کند اما حوادثی که در محل کارش که یک انجمن عجیب و غریب که کارش تالیف شرح حال اشراف است و واقعیت و داستان در هم آمیخته می‌شود و بعد از فصول پرماجرایی به پایانی غیرمنتظره می‌انجامد.

این نویسنده در توضیح موضوع رمان اظهار کرد: این رمان تصویری از زن هنرمند جوان در نیمه قرن بیستم، لندن در اوایل دهه پنجاه، ذهنیات و شرایط کاری یک نویسنده تازه کار، محافل ادبی و رابطه با ناشران را تصویر می‌کند که بدون شک برای خوانندگان و نویسندگان جوان ایرانی جالب و مفید خواهد بود.

وی افزود: ضمناً طنز و شیوه روایت اسپارک مثل بیشتر آثارش با طنز زیرپوستی همراه است. پیش از «ولگردی با قصد قبلی» دو رمان «خوابگاه دخترها» و «بهار میس جین برودی» به فارسی منتشر شده است.

خورشیدفر با اشاره به مجموعه داستان جدیدش گفت: مجموعه داستان، «شرط‌بندی روی اسب مسابقه»، نیز اثر جدیدی است که شامل ۳۰ داستان کوتاه است که یک شخصیت مشترک و مرکزی دارند که یک معلم نقاشی کنکور است. در این کتاب توسط نشر ثالث منتتشر می‌شود، داستان‌ها عمدتا بسیار کوتاه هستند اما سه داستان مجموعه هرکدام پنجاه صفحه‌اند. نیمی از قصه‌های کتاب، ورسیون جدید و بازنویسی شده و منتخبی از ۵۰ داستانی هستند که در سال ۸۷ تا ۸۸ به صورت سریالی در روزنامه اعتماد نوشتم.

وی ادامه داد: فضای داستان‌ها متفاوت از مجموعه «زندگی مطابق خواسته تو پیش می‌رود» است. طنز عنصر مشترک بیشتر قصه‌هاست و می‌شود آن را از حیث مضمون و فضا متاثر از آثار مدرنیستی و نویسندگان رمان نو دانست.

این نویسنده در توضیح رمان تالیفی‌ جدیدش نیز عنوان کرد: رمان «تهرانی‌ها» مهم‌ترین کتابی است که سال گذشته تمام کردم و امسال از طرف نشر مرکز منتشر می‌شود. «تهرانی‌ها» بیش از ۵۵۰ صفحه است. از سال ۹۰ مقدماتش آغاز شد اما نزدیک چهارسال نوشتنش زمان برد. رمانی که بسیار پرماجراست و ساختار شبکه‌ای دارد. این کتاب علیرغم تشابه اسم هیچ ربطی(حتی یک خط) با پاورقی تهرانی‌های من ندارد.

وی افزود: همچنین این رمان به هیچ وجه به سبک آثاری که در این سال‌ها منتشر شده که با زبان ساده و عینی زندگی طبقه متوسط را بازنمایی می‌کنند یا شهر را همراه با تصویرهای زیرپوستی آن یا لایف استایل را نشان می‌دهند، نیست. به نظرم در این اثر علیرغم آنکه سعی شده بار پیچیدگی روی دوش خواننده نباشد اما تجربه جدیدی در میان آثار فارسی است داستان بین ۱۳۴۰ تا امروز در تهران، آبادان، مونیخ و جنوا روی می‌دهد.

امیرحسین خورشیدفر در سال ۱۳۵۹ در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته طراحی صنعتی است و از اواسط دهه هشتاد همکاری خود را با روزنامه اعتماد آغاز کرد. از او یادداشت‌ها، مقالات و گفت‌وگوهایی در این روزنامه چاپ شده‌است. او بعد از اعتماد، مدتی در بخش ادبیات روزنامه شرق فعالیت کرد و در حال حاضر مسئول صفحه ادبیات و کتاب روزنامه روزگار است. «داستانی از اولین روزهای زمین»، « پسری که هیچ ستاره‌ای نداشت»، « باران» و «روزی که آسمان شکست» برخی از آثار منتشر شده از این نویسنده است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر