menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

افتتاح نمایشگاه آثار برتر فراخوان کارتون و کاریکاتور «آل سقوط»

آئین افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده فراخوان کارتون و کاریکاتور آل سعود در حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آئین افتتاح نمایشگاه آثار برتر فراخوان کارتون و کاریکاتور «آل سقوط» و رونمایی از کتاب آثار برتر محمدحسین نیرو‌مند کاریکاتوریست و هنرمند پیشکسوت هنر‌های تجسمی به مناسبت چهلمین روز درگذشت جانباختگان فاجعه منا در محل گالری سوره واقع در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای مراسم میثم مرادی بیناباج مدیر حوزه هنری خراسان شمالی و دبیر برگزاری این نمایشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت و پس از خیر مقدم به حضار گفت: موضوع نمایشگاه فراخوان کارتون و کاریکاتور آل سقوط است که در پی فاجعه غم‌بار منا که جمع کثیری از میهمانان حرم امن الهی جان خود را از دست دادند، منتشر شد. در پی آن حادثه همه مردم داغدار شدند و رهبر معظم انقلاب پیامی را مبنی بر اینکه مدیریت نادرست آل سقوط نباید فراموش شود، صادر کردند و ما در راستای عمل به فرمایش رهبر انقلاب این فراخوان را منتشر کردیم که پس از دو یا سه روز این اتفاق افتاد.

وی افزود: کاریکاتور یک هنر اعتراضی است که در کوتاه‌ترین زمان بعد از یک واقعه موضوع را بررسی می‌کند و آثار هنری تولید می‌کند. هنر کارتون یک نوع خنده و طنازی در خود دارد که از ذهن هنرمند پیامی را به مخاطب منتقل می کند و او را با یک معما مواجه می‌سازد.

وی ادامه داد: سوال حقیقی این است که در این واقعه باید به چه بخندیم؟ آیا موضوع طنزی در آن نهفته است و پاسخ اینکه صحنه فراتر از طنز بود به این جهت که حکام سعودی حادثه‌ای را به وجود آوردند و از هر منظر که نگاه کنیم یک گوشه کار می‌لنگد.

وی خاطرنشان کرد: این فراخوان زهر تلخ جنایات را بیرون می‌کشد و در قالب آثار هنری ارائه می‌دهد. این کار‌ها ترکیب غم و طنز است. اگر ناخودآگاه لبخندی از سر درد بر لبان مخاطب بنشیند نشان از اندوه دارد.

وی اظهار داشت: برای ما عجیب بود که بیش از 400 اثر از 116 کاریکاتوریست به سرعت به دستمان رسید، ما از طریق صفحات مجازی به عموم مردم پیشنهاد دادیم که این آثار را دانلود کرده و در فضاهای عمومی مثل دانشگاه و مساجد چاپ کند. این تلاش را به مهاجران الی‌الله تقدیم می‌کنیم. ضمن اینکه فراخوان تنها مربوط به منا نبود و موضوع یمن، دخالت و نقش‌آفرینی حکام سعودی در جنایت‌های بحرین و سوریه و سایر اقدامات ناپسند آنان مورد نظر بود.

در ادامه برنامه رضا اسماعیلی از شاعران به نام کشور به جایگاه رفت و غزلی را تقدیم به شهدای فاجعه منا قرائت کرد.

مسعود شجاعی طباطبایی مدیر خانه کاریکاتور ایران در بخشی دیگر از برنامه گفت: هنر‌مندان کاریکاتوریست در این حوزه ورود پیدا کردند تا اتفاقات زشت پشت صحنه را برملا نمایند. درست مثل جراحان که دمل‌های چرکین را با ظرافت آشکار می‌کنند. نوع طنز به طنز سیاه نزدیک است و بحث آل سعود است. هنرمندان در حوزه هنری بجنورد سریعاً نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند که خوشبختانه بضاعت ما در سطح کاریکاتور بالا است و پس از اطلاع‌رسانی خیلی زود آثار قابل قبولی به دست ما رسید.

وی افزود: چه اتفاق دردآوری ملاک است؟ اول بحث ارتباط کار‌ها از جهت موضوعی با اتفاقات مربوط است و در وهله دوم نوآوری و خلاقیت اهمیت دارد که با دید تیزبین آثار خلق شوند و در نهایت بحث تکنیک داریم.

وی خاطرنشان کرد: آثاری که در فضای مجازی دیدیم خیلی خوب و قابل قبول بود و با افتخار می‌توان گفت اگر زمان بیشتری بود هنرمندان بیشتری در این فراخوان شرکت می‌کردند.

محمد حسین نیرومند کاریکاتوریست مطرح کشور در پایان گفت: اگر مروری بر برخی وقایع تاریخی داشته باشیم می‌بینیم اولین شهری که در دنیا مورد تهاجم شیمیایی قرار گرفت سردشت بود که هیچکس در جهان آن را نمی‌داند یا زمان جنگ و اتفاقاتی که در حلبچه افتاد به درستی در دنیا منعکس نشد و حالا داستان منا با این تعداد آدم بی‌گناه که کشته می‌شوند و کسی خبر دار نمی‌شود، تأسف‌بار است. آن وقت در نظر بگیرید وزیر امور خارجه عربستان می‌آید و از سوریه می‌گوید که یک رژیم غیر دموکرات است به درستی چه شده که دنیا با این وقاهت این صحنه‌ها را می‌بیند و سکوت می‌کند.

وی افزود: یک جایی باید افراد نسبت به این موضوعات حساس‌تر باشند از این رو هنرمندان دست به کار شدند و در حد بضاعتشان که این نمایشگاه باشد کار کردند اما غفلتی که هست این است که بعد از این نمایشگاه چه خواهد شد؟ تا زمانی که چنین نمایشگاه‌هایی در سطح جهانی منتشر نشود باز این کار‌ها جدی نخواهند بود. آنچه مهم است این است که چطور آثار به دست مخاطب جهانی برسد.

گفتنی است در پایان این برنامه جوایزی به هنرمندانی که آثارشان منتخب شده بود اهدا شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر