menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

جشنواره سیمرغ

اعلام مقررات و جوایز بخش ادبی نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ

نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ با هدف حمایت از تولیدات دانشجویی و شناسایی استعدادهای جوان در بخش ادبی، در رشته‌های شعر (کلاسیک، نو)، نثر ادبی، شعر طنز، نثر طنز، ترانه و داستان کوتاه برگزار می‌کند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ، این جشنواره در بخش آزاد ویژه دانشجویان، کارکنان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و جامعه پزشکی کشور، بخش فرهنگ سلامت ویژه دانشجویان تمام دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالی کشور و بخش بین الملل با موضوع فرهنگ سلامت ویژه دانشجویان سراسر دنیا برگزار خواهد شد.

شرایط شرکت در بخش ادبی به شرح زیر است:
در بخش شعر کلاسیک (غزل، مثنوی، چهارپاره، رباعی یا دوبیتی پیوسته، قصیده و …) و شعر نو (سپید و نیمایی) مورد قبول است.
متقاضی می‌تواند برای هر رشته، حداکثر ۳ اثر ثبت کند.
آثار نباید پیش از این در کتابی چاپ شده باشند.
فونت آثار ارسالی باید ۱۲ یا ۱۴، B Lotus یا B Nazanin باشد.
تعداد کلمات در رشته داستان کوتاه حداکثر ۳۵۰۰ کلمه، در رشته نثر ادبی حداکثر ۲۰۰۰ کلمه و نثر طنز حداکثر ۲۵۰۰ کلمه می باشد. در این رشته ها حداقلی در نظر گرفته نشده است.
آثار ادبی حتما دارای اسم مناسب بوده و از استفاده اعداد، عبارات بی ربط و … به عنوان “نام اثر” در سامانه ثبت آثار خودداری شود.
متقاضی باید ضمن تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره، پس از درج اطلاعات در فرم مربوطه، از طریق سامانه جشنواره ثبت نام نماید؛ همچنین هم نسخه Word و هم نسخه PDF خود را نیز در سامانه جشنواره فرهنگی بارگذاری کند.

در این بخش، دبیرخانه های دانشگاهی از پذیرفتن فیزیکی آثار معذور بوده و تنها محل رجوع داوران فایل الکترونیکی اثر بارگذاری شده در سامانه شده است.

*آثاری که با ویژگی های زیر باشند در اولویت انتخاب خواهند بود:
در بخش شعر کلاسیک، شاخص های «موسیقایی» با ملاک «رعایت وزن و قافیه»، «زبان»، «خیال»، «وحدت»، «اندیشه» و «خلاقیت» نیز از جمله شاخص‌های مورد توجه در داوری اشعار کلاسیک است.
در بخش شعر نو، شاخص هایی همچون «فرم»، «زبان»، «تصویرپردازی»، «نظم ارگانیکی»، «اندیشه»، «تکنیک» و «خلاقیت» مورد توجه است.
در بخش نثر ادبی، مضمون و محتوا، انسجام، بهره گیری از آرایه های ادبی، فصاحت و بلاغت از شاخص های مهم ارزیابی است.
در بخش شعر و نثر طنز، خلاقیت، زبان تمثیل، مضامین و محتوا، بیان مفهوم، اصلاح‌گری، شوخ طبعی و طنز آفرینی (طنز موقعیت، طنز زبانی، به کارگیری ابزار طنز و …) در کنار رعایت نکات فنی حائز اهمیت است.
در بخش ترانه، ساختار،انسجام، زبان، اندیشه و خلاقیت از شاخص های اصلی به حساب می آیند.
در بخش داستان کوتاه، موضوع و تم، طرح، شخصیت پردازی،گفتگو، فضاسازی، پرداخت، لحن داستان و زاویه دید از موارد مورد ارزیابی خواهد بود.

*جوایز بخش ادبی
نفر اول؛ تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی
نفر دوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی
نفر سوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

گفتنی است؛ آثار حوزه ادبی فقط در بخش ملی شرکت داده می شوند.

بر اساس اعلام دبیرخانه دائم جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت، مهلت ثبت نام و ارسال آثار از ۱۱ آبان‌ماه تا اول بهمن‌ماه ۹۶ در نظر گرفته شده است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جشنواره www.festivalf.ir مراجعه کنند.
جشنواره بین المللی سیمرغ که نامش برگرفته از سیمرغ افسانه‌ای در ادبیات ایران به عنوان مرغ درمانگر و نماد جدید جامعه پزشکی است در پنج بخش تئاتر،‌ فیلم، ادبی، ‌هنرهای تجسمی و موسیقی، بهار ۱۳۹۷در شهر تهران برگزار خواهد شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر