menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

دیدار رهبر با شعرا ۹۶ (۶) امینی

اسماعیل امینی : کسی که طنز کار می‌کند نباید با موج خبری حرکت کند

اسماعیل امینی می‌گوید: شاعران در شعر به اولویت‌ها توجه ندارند؛ گاهی به خبرهای کم‌اهمیت توجه بیشتری نشان می‌دهند و از موضوعات مهم غافل می‌شوند.

به گزارش شیرین طنز، این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دیدار شب گذشته (۲۰ خرداد) شاعران با مقام معظم رهبری که هم‌زمان با سالگرد میلاد امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد گفت: ایشان درباره سه حوزه مختلف صحبت کردند؛ یکی هنر شاعری بود که ایشان گفتند هنر شاعری انتها ندارد و شاعر نباید فکر کند به جایی رسیده‌ که دیگر آخر توانایی شاعری است. ما در هر جایی که باشیم می‌توانیم بهتر کار کنیم و بهتر باشیم.

او افزود: نکته دیگری که رهبری به آن اشاره کردند به لحاظ اندیشه بود. ایشان گفتند شعر باید نسبتی با وقایع روز و زندگی مردم داشته باشد؛ از جمله وقایع مهمی که در منطقه مانند سوریه و یمن رخ می‌دهد. بخش دیگری از سخنان ایشان درباره فنون ادبی بود که گاهی نسبت به برخی قالب‌های شعری کمتر توجه می‌شود و شعر در این قالب‌ها کم است؛ مثلا منظومه‌ها و شعرهای بلند.

امینی درباره ارزیابی خود نسبت به این مسائلی که رهبری به آن‌ها اشاره کردند، گفت: شعر هنر اول و ملی ماست که از قدیم نسبت به وقایع روز واکنش سریعی نشان داده و آن واکنش‌ها خیلی موثر بوده است. مثلا در روزگار انقلاب و جنگ این‌طور بود که اتفاقی می‌افتاد و شاعران چند ساعت بعد شعر، ترانه، تصنیف و سرودی برای آن اتفاق می‌سرودند که این مسئله مهم است.

او تأکید کرد: شعر هنر ملی ماست و مردم به آن علاقه نشان می‌دهند. شعر زبان موثری در همراه کردن مردم با یک جریان دارد و باید در مسائل روز نیز پیشتاز باشد.

این شاعر درباره ارائه گزارش‌های مسائل کشور و منطقه که یکی از موضوعات محوری صحبت‌های مقام معظم هبری بود گفت: شاعران درباره وقایع تروریستی که اخیرا در کشور اتفاق افتاد واکنش نشان دادند و شعرهای حماسی و عاطفی درباره این موضوع سرودند، اما به موضوعات منطقه کمتر توجه کرده‌اند؛ مانند رابطه عربستان و آمریکا یا حقه‌بازی‌هایی که درباره حمایت از تروریسم پیش آمده است که عربستان مبارز اصلی با تروریسم نامیده شده در حالی که خود منشأ آن است. در این‌باره کمتر کار شده است که شاعران باید توجه بیشتری به این موضوع نشان دهند.

او یادآور شد: نکته دیگری که مقام معظم رهبری فرمودند این بود که در برخی از حوزه‌ها می‌شود طنز کار کرد. موقعیت‌های طنزآمیزی در سطح منطقه و کشور ایجاد می‌شود که شاعران نسبت به آن کمتر توجه می‌کنند؛ مانند رابطه آمریکا و عربستان.

این طنزپرداز درباره این‌که چرا شاعران توجه کمتری نسبت به مسائل منطقه‌ای دارند، گفت: به نظرم کم‌کاری نبوده است. گاهی اوقات موضوعات داخلی به قدری توجه آدم را جلب می‌کند که شاعران از موضوعات مهم‌تر غافل می‌شوند. مثلا درباره رقابت‌های انتخاباتی به قدری توجه شاعران جلب می‌شود که موضوعات مهم‌تر فراموش می‌شود.

او اظهار کرد: کسی که طنز کار می‌کند باید حواسش را جمع کند تا با موج خبری حرکت نکند و خودش موضوعات مهم را تشخیص و نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهد. شاعران به اولویت‌ها توجه ندارند و گاهی اوقات به خبرهای کم‌اهمیت توجه بیشتری نشان می‌دهند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر