menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ناصر فیض

“استند آپ کمدی” از زبان فیض

به گزارش شیرین طنز، ناصر فیض در گفت و گو با ایرنا گفت: استندآپ کمدی هنری است که یک نفر جلوی دوربین یا جمعیت بایستد و موضوعی را مطرح کند که مردم با آن ارتباط دارند و در استندآپ کمدی بیشتر جنبه های انتقادی مطرح می شود و کمتر جنبه سرگرمی دارد.

وی تاکید کرد: در این هنر بیشتر به معضلات اجتماعی پرداخته می شود و کسی که آن را اجرا می کند، تلاش دارد تا با فضاسازی و مطرح کردن یک حادثه و اتفاق، آن را برای مردم به طرزی هنرمندانه بیان کند. دبیر هنری هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره با بیان تفاوت های استندآپ کمدی و لطیفه گویی اظهار داشت: در لطیفه گویی شاید نیازی به توانایی ویژه وجود نداشته باشد ولی در استندآپ کمدی موضوع هایی مانند شناخت ادبیات، توجه به ساختار جمله، چهره شخص، حرکات، نوع شروع کردن سخن، لحن و صدا و همچنین توانایی اجرا کننده درصحبت کردن ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی مخاطب شناسی را یکی از مهمترین شرایط اجرای استندآپ کمدی دانست و افزود: وقتی چنین شخصی در یک محیط دانشگاهی برای دانشجویان صحبت می کند، معمولا درباره موضوع هایی همچون دانشگاه، دانشجو، کنکور، درس خواندن و خوابگاه صحبت می کند و مطالبی را بیان می کند که مخاطب پیش زمینه ای داشته باشند.

فیض همچنین گفت: برخی تصور می کنند استندآپ کمدی همان جوک گویی و لطیفه گویی است در حالی که تفاوت های آن را بیان کردیم و اگر بخواهیم تصویری از استندآپ کمدی ارائه کنیم می توانیم به برنامه نیمرخ اشاره کنیم که از شبکه اول سیما پخش می شد. وی افزود: در این برنامه امیرحسین مدرس یا کامیار اسماعیلی با جوانان صحبت می کردند و گاهی صحبت هایشان به سوی طنز و شوخ طبعی هم می رفت و اگر مقداری بخش طنز آن را تقویت کنیم، تبدیل به استندآپ می شود.

این شاعر و نویسنده در ادامه به سابقه این هنر در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: استندآپ کمدی در بسیاری از کشورهای خارجی به ویژه در کشورهایی همچون ترکیه یا کشورهای اروپایی معمول است و افرادی فقط در این زمینه فعالیت می کنند. به اعتقاد وی این هنر در ایران تلفیق شده است و گاهی مردم فکر می کنند کسی که تقلید صدا کرده و جوک های زیبایی نیز می گوید، یک استندآپ کمدی اجرا می کند در حالی که اینگونه نیست. چون تقلید صدا در شان هنری چون استند آپ کمدی نیست.

ناصر فیض

این هنرمند درباره نحوه اجرای استندآپ کمدی گفت: این برنامه یا به صورت زنده اجرا می شود و یا ضبط شده و به صورت برنامه تلویزیونی پخش می شود و همچنین در استندآپ کمدی همانند پانتومیم یک نفر، کاری را اجرا می کند؛ هرچند ممکن است در پانتومیم فقط یک نفر ایفای نقش نکند.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری درباره معادل این کلمه در فارسی گفت: استندآپ کمدی معادل فارسی ندارد و تاکنون درباره آن فکر نکردیم. البته به نظر من نباید حتما نام آن چیزی را که خودمان اختراع نکرده ایم، تغییر دهیم. مثلا هلی کوپتر را سعی کردیم به بالگرد و چرخبال تغییر دهیم ولی نتوانستیم آن را جابیاندازیم.

بخش های استندآپ کمدی، عکس، فیلم کوتاه و نمایش طبق مصوبه شورای سیاست گذاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره اضافه شده و قرار است کارگاه هایی نیز در سالن مرحوم حسین فردی تالار اندیشه برگزار شود. هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره از شنبه ۲۵ تا ۲۷ مردادماه جاری در تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر