menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نمایش و تئاتر طنز

استقبال عالی از نمایش طنز در سواد کوه

علاقه عمومی مردم سوادکوه به نمایش طنز لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای حمایت از آن را دو چندان می‌کند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، طنز یکی از شاخه‌های ادبیات است که برای دستیابی به اهداف اصلاح‌گرایانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

*طنز بیان نارسایی‌ها به زبان هنر است

معادل لاتین طنز به معنای ظرف پر از میوه‌ متنوعی است که برای خدایان کشاورزی پیش‌کش می‌کردند و با کمدی و هجو متفاوت است. نمایش کمدی با هدف «خنده برای خنده» است و در هجو چارچوب اخلاقی ندیده گرفته می‌شود ولی طنز بیان نارسایی‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی جامعه به منظور اصلاح رفتارها است و طنز بر خلاف برخی از شاخه‌های مشابه وسیله‌ای برای رسیدن به هدف اصلاح مشکلات است.

هر‌ چند تشکیل گروه‌های ویژه طنز در جامعه از راهکارهای استفاده مناسب از این ظرفیت برای بیان موانع و مشکلات و یا انعکاس خدمات است ولی توجه مناسبی به این مقوله نشده است. شادی مردم همراه با برنامه‌های تربیتی و فرهنگ‌سازی درباره موضوعات مورد نظر را می‌توان در طنز جستجو کرد و از آن برای دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده کلان شهرستانی و برای تسهیل در دستیابی به چشم‌انداز توسعه استفاده بهینه کرد، چرا‌ که زمینه‌سازی فرهنگی کمک قابل توجهی برای دستیابی به اهداف توسعه است.

*ظرفیت نمایش طنز در سوادکوه

برنامه‌های طنز در شهرستان سوادکوه به صورت مناسبتی برگزار می‌شود و از آنجایی که مانند بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری شغل دارای اولویت پایین برای تامین زندگی تلقی می‌شود، تمرین و پیگیری عمیق برای افزایش توان علمی و کاربردی هم برای آن اجرایی نمی‌شود و از طرف دیگر شرایط ویژه مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز، مانعی برای علاقمندانی است که رشته تخصصی و یا شرایط فنی گسترده آن را ندارد.

جایگاه مردمی گروه‌‌های نمایش و استقبال کم‌نظیر از برنامه‌های آن و مشکلات مختلف گروه‌های نمایش طنز، موضوع مناسبی برای تجزیه و تحلیل ظرفیت‌های نمایش طنز در سوادکوه است.

*برگزاری مناسب برنامه‌های طنز

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه با اشاره به فعالیت‌ها و تجربیات گروه‌های نمایش طنز و استقبال عمومی از آن در سوادکوه، گفت: شرایط مورد نظر وزارت ارشاد برای ثبت گروه‌های نمایش دارای مواردی است که دستیابی به آن نیازمند مدارک دانشگاهی مرتبط و شرایط فنی ویژه است.

میثم قربانی با بیان اینکه دوری از تکرار در نمایش‌نامه‌های طنز و ایجاد تنوع در موضوعات مورد توجه بیشتر مردم است، گفت: توجه به طنز گروه‌ها و اقشار مردم در سنین متنوع نیز برای افزایش توان گروه‌های نمایش موثر خواهد بود. وی با اشاره به تقسیم اعتبارات در شهرستان‌ها و تلاش برای حمایت مناسب از گروه‌های فرهنگی و هنری، خاطرنشان کرد: از همه توان فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به فعالان فرهنگی و هنری استفاده کرده‌ایم.

قربانی با اشاره به اینکه تعداد برنامه‌های اجرا شده طنز در سطح شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی مناسب ارزیابی می‌شود، گفت: برگزاری نمایش خیابانی و برنامه‌های مناسبتی از اولویت‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

*بمب خنده سوادکوه توان ادامه نمایش طنز ندارد

سرپرست، نویسنده، بازیگر و مجری گروه نمایش نقش‌آفرین سوادکوهیکی از افراد گروه طنزپردازان سوادکوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلف شاد در طول 20 سال اخیر در سوادکوه، گفت: کسی برای فعالیت‌های هنری متعهد نیست و دلسوزانه برنامه‌ریزی و حمایت نمی‌کند.

علیرضا جوراب‌لو با بیان اینکه غیر از میثم قربانی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه و نصرالله رشیدی رئیس شبکه بهداشت سوادکوه و محمود اعتصامی شهردار زیراب مسئولی هزینه برگزاری نمایش ما را نپرداخته است و از ما حمایت نکرده است، افزود: گروه ما 9 نفر است که برای تمرین و آماده‌سازی و حضور در محل تمرین و نمایش هزینه کرده است و هزینه یک‌ میلیون تومانی مراسم عید غدیر امسال که به سفارش یکی از اعضای شورای شهر زیراب سفارش داده شد، هنوز پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه گروه نقش‌آفرین به نام بمب خنده سوادکوه در بین مردم معروف شده است و برای مراسم‌های اعیاد با تکمیل ظرفیت سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و افزایش صندلی‌ها مواجه بودیم، خاطرنشان کرد: گروه نمایش نقش‌آفرین برای برگزاری نمایش طنز در همه اعیاد و مناسبت‌ها آمادگی داشته اسیت و در صورت حمایت لازم مسئولان توان استمرار آن را هم دارد.

جوراب‌لو با انتقاد از اینکه قابلیت‌های هنر و نمایش و طنز توسط برخی از مسئولان درک نشده است و شادی مردم بعد از تماشای نمایش‌های ما بیانگر اقبال آنان است ولی برخی از ادارات و نهادها اقدام به استفاده از گروه‌های خارج از شهرستان می‌کنند، گفت: گروه نمایش نقش‌آفرین به دلیل عدم همکاری و پرداخت حق‌الزحمه اعضای گروه، توان برگزاری برنامه‌های نمایشی و طنز را ندارد.

* استقبال عالی و حمایت اندک مسئولان

عضو شورای نظارت بر تئاتر و نمایش سوادکوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به اینکه طنز، زبان مردمی برای اعتراض به کاستی‌ها است، گفت: نمایش طنز می‌تواند با بیان اصولی و فنی مشکلات و توانمندی‌ها، تلنگر مناسبی برای تلاش و کوشش دست‌اندرکاران باشد.

محمد قاسم‌نژاد با بیان اینکه استقبال عمومی از نمایش طنز در سوادکوه عالی، ولی حمایت مسئولان از آن اندک است،افزود: تلاش فعالان عرصه نمایش طنز در سوادکوه به دلیل علاقه آنان به شادی مردم است. نویسنده و کارگردان و بازیگر نمایش سوادکوه با بیان اینکه مسئولان حمایت بیشتری از برنامه‌های طنز مورد علاقه مردم انجام دهند، خاطرنشان کرد: علاقه عمومی به نمایش طنز بیشتر از سایر حوزه‌های نمایش است.

*علاقمندی عمومی سوادکوه به نمایش طنز

به نظر می‌رسد استفاده بهینه از علاقه و حضور گسترده مردم در برنامه‌های نمایش طنز و جذب حامیان مالی برای آن به همراه حمایت مالی و اداری و رفاهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی راهکار مناسبی به منظور دستیابی به اهداف نمایش طنز در جامعه را فراهم خواهد کرد.

علاقمندی عمومی بخش قابل توجهی از موفقیت فعالیت‌های هنری و فرهنگی را به همراه دارد و برنامه‌ریزی مسئولان و افزایش کیفیت برنامه‌ها می‌تواند به افزایش توانمندی نمایش طنز منجر شود.

گزارش از: عمران اکبرنژاد

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر