menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

استفاده از طنز و کاریکاتور برای آموزش بهتر فارسی آموزان صربستان

چهارمین شماره فصلنامه «فانوس فارسی» ویژه فصل بهار و برای فارسی‌آموزان صربستانی منتشر شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل ازخبرنگار مهر، نشریه «فانوس فارسی»، که با انتشار چهارمین شماره، یکساله شده است، یک نشریه آموزشی ویژه فارسی‌آموزان خارجی است که با هدف تهیه محتوای آموزشی هدفمند برای تقویت مهارت‌های فارسی آموزی غیر فارسی زبانان به صورت الکترونیکی و به رایگان در اختیار فارسی‌آموزان، مدرسان زبان فارسی و مراکز آموزشی در سراسر جهان قرار می‌گیرد. نکته جالب این نشریه الکترونیکی استفاده از طنز و کاریکاتور برای آموزش بهتر است.

یکی از نکات مهم شماره قبل این نشریه و این شماره، استفاده از طنز برای آموزش زبان فارسی است. ده‌ها سال است که کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی از طنز برای زبان آموزی بهتر استفاده می‌کنند. خوشبختانه این نشریه از این ویژگی مهم در دو شماره اخیر خود بهره برده است و از متن‌های بامزه امروز فارسی که کاملاً متناسب با فضای موجود در ایران است و مخاطبان می‌توانند با مطالعه این مطالب، شناختی از موضوعات اجتماعی و روزمره ایران نیز به دست آورند، برای آموزش زبان فارسی بهره برده است.

محسن سلیمانی، رایزن فرهنگی ایران در صربستان و مدیرمسئول این نشریه نیز در پیشگفتار شماره سوم و چهارم این نشریه به موضوع طنز فارسی پرداخته است. وی در صفحات آغازین فانوس شماره چهارم می‌نویسد: «کسی خنده را کشف نکرده است اما طنزپژوهان می‌گویند بعضی ملت‌ها خوش خنده‌تر از ملت‌های دیگر هستند… و باز نمی‌توانم بگویم ایرانی‌ها بیشتر از بقیه دنیا می‌خندند و شوخی می‌سازند اما ایرانی‌ها معمولاً هر چه را که وارد می‌کنند یا بهترش می‌کنند یا آن را به کلی عوض کنند… در سال‌های اخیر ایرانی‌ها نه تنها داستان‌های کوتاه، رمان، خاطره، مقاله، لطیفه، طنز و… زیادی تولید کرده‌اند بلکه سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی و طنزهای کوتاه تلویزیونی تولیدی آن‌ها از نظر کیفیت چیزی از طنزهای نمایشی برجسته دنیا کمتر ندارد…»

بخشی از این شماره به نمونه‌هایی از طنز امروز فارسی مثل متن بامزه‌ای از دهخدا و نیز طنزهای پیامکی اختصاص یافته است. به علاوه در سراسر این شماره فانوس که تمام رنگی است، از کاریکاتورهای بامزه و عکس‌هایی زیبا برای هر چه بهتر ارائه دادن محتوای نشریه استفاده شده است. طوری که فارسی آموزان هنگام خواندن این نشریه آموزشی اصلآً احساس خستگی نمی‌کنند.

مخاطبان اصلی این فصلنامه، فارسی آموزان بزرگسال سطح آموزشی میانی و بالاتر از آن در سراسر جهان هستند.

شماره چهارم این نشریه در ۳۲ صفحه منتشر شده و شامل مطالب مختلفی درباره کارگاه‌های آموزش از جمله «واژه‌آموزی»، «خواندن و درک مطلب»، «نگارش» و «ساخت زبان فارسی» است. روی جلد این شماره فانوس آرامگاه شاعر بزرگ فارسی فردوسی در توس است و شعری به قلم یکی از فارسی آموزان بلگراد و … مطالب چهارمین فصلنامه «فانوس فارسی» را دربرمی‌گیرد.

چهارمین شماره فصلنامه «فانوس فارسی» ویژه فصل بهار، به همت رایزنی فرهنگی ایران در صربستان و با سردبیری سعید صفری، استاد فارسی دانشگاه بلگراد صربستان، منتشر شده است.
کمال صادقی

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر