menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

امینی در قم پز

استفاده از طنزپردازان برای ساخت برنامه های تلویزیونی

اسماعیل امینی، طنزپرداز و مدرس دانشگاه، بیان کرد: حوزه هنری میتواند در ساخت فیلم کمدی وارد شود و در این زمینه الگوسازی کند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، اسماعیل امینی، نویسنده و طنزپرداز، درباره واکاوی این که چه میشود فیلمهایی با شوخی‌های مبتذل در سینما به نمایش در می آید، بیان کرد: اگر برای کسی که کار هنری میکند، فقط برگشت سرمایه و جلب مخاطب مهم باشد، به هر چیزی تن میدهد و هر کاری را انجام میدهد. همانطور که مرسوم است در کشورهای غربی برای فروش کالا به هر چیزی متوسل میشوند چون هدف تنها فروش اجناس است و ارزشهای انسانی اهمیتی ندارد.

امینی در پاسخ به این که کمدی داریم که بدون وارد شدن به سطوح ابتذال، جذاب هم باشد، گفت: کاملا چنین چیزی ممکن است، به شرط این که جذابیتهایی که در حوزه های دیگر وجود دارد را بتوان به تصویر کشید و دست هنرمند برای به تصویر کشیدن جذابیتهایی که در موضوعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … هست، بسته نباشد.

نویسنده کتابهایی چون «نشر اکاذیب»، «بوستان شهری» با اشاره به این که کار طنز این است که ناهنجاریها و تضادها را نشان دهد، اظهار داشت: متاسفانه در حوزه مسائل اجتماعی و سیاسی آنقدر خطوط قرمز وجود دارد که اشخاص از نزدیک شدن به آنها میترسند و نتیجه این میشود که به نمایش ابتذال رو بیاورند. این مقدار حساسیت نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی موجب میشود جای پرداختن به آنها را مسائل مبتذل و لودگی بگیرد. متاسفانه میبینیم که در فضاهای مجازی و روابط بین فردی هم این جنس شوخیهای مبتذل وجود دارد و سینما هم تاثیرگرفته از این فضای کلی است.

این استاد دانشگاه همچنین افزود: نمیدانم چرا مسئولان این مقدار از انتقاد میترسند، در حالی که حکومتی که متکی به مردم است و این همه سختی ها را پشت سر گذاشته است، با یک فیلم سینمایی یا شعر و مقاله طنز و انتقادی، به مشکلی برنمیخورد.

اسماعیل امینی افزود: نمیدانم چرا باید و نبایدها تا این اندازه با تغییر دولتها تغییر میکند. ما بنیادهایی داریم که ثابت هستند مانند ائمه معصومین، شهدا و …، به غیر از این مسائل، بقیه موارد اعتباری محسوب میشوند و با این ارزشهای اعتباری اجازه شوخی داریم. در حالی که الان همه چیز قالب تقدس به خودش گرفته، حتی نمیتوان با اصناف شوخی کرد چون آنها هم برای خودشان تقدس قائلند، درست است که باید برایشان احترام قائل شد اما تقدس ندارند و محترمانه میتوان با آنها هم شوخی کرد.

این شاعر و نویسنده با اشاره به آمار بالای فروش فیلمهای طنز نیز گفت: انسان در هر شرایطی به انبساط خاطر و تفریح و شادی دارد و با توجه به این موضوع است که فیلمهایی با مضمون طنز با استقبال زیادی مواجه میشوند. اما در عین حال باید این را هم اشاره کرد که میزان فروش یک فیلم نمیتواند معیاری برای خوب بودن آن باشد. متاسفانه صنعت سینمای ما ناقص است و نظام ارزیابی و نقد فیلم به طور منسجم نداریم و این میشود که فیلمی به صورت تصادفی پرفروش میشود یا در گیشه شکست میخورد.

وی همچنین با بیان این که حوزه هنری میتواند در عرصه ساخت فیلم کمدی الگوسازی کند، افزود: تنها تشکل منسجم طنزپردازان، دفتر طنز حوزه هنری است بنابراین از این تشکل میتوان برای ساخت برنامه های تلویزیونی و فیلمهای سینمایی استفاده کرد.

اسماعیل امینی توضیح داد: حوزه هنری هم امکانات، هم هنرمندانی را دارد که بتواند به عرصه ساخت فیلم طنز وارد شود. از اینها مهمتر این که حوزه هنری در بین مردم مقبولیت دارد و خانواده ها از جنس محصولی که این نهاد عرضه میکند اطمینان خاطر دارند بنابراین با اطمینان میتوانند به تماشای فیلم کمدی که محصول حوزه هنری باشد بنشینند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر