menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

جشنواره تئاتر طنز دیالوگ

استفاده از زبان و رويكرد طنز در هيچ حوزه اي محدوديت ندارد

مديرحوزه هنري استان مازندران با بيان اينكه ورود طنز در هيچ حوزه اي محدوديت ندارد، گفت: هنرمندان و طنز پردازان براي خلق اثر در حوزه هاي مختلف با شناخت اصول و حفظ حرمت، راه برون رفت از مشكلات را به مردم و مسئولين نشان دهند.

به گزارش شیرین طنز، سينادلشادي، مديرحوزه هنري استان مازندران (19خرداد) درآستانه برگزاري اولين جشنواره تئاتر طنز ديالوگ به ميزباني اداره كل فرهنگ و ارشاداسلامي به خبرنگار خبرگزاري شبستان در ساري گفت: طنز يك رويكرد فاخر و ارزشمند بياني است كه مي تواند در رشته هاي مختلف هنري ورود پيدا كند.

وي با بيان اينكه بعضا طنزپردازی با فکاهه و هجو اشتباه گرفته می‌شود؛ هزل و هجو را يكي مي دانند كه با اساس طنز فاصله دارد، اظهار داشت: طنز رويكردي است كه علاوه بر تئاتر در ديگر رشته ها نظير ادبيات و شعر هم مي تواند نمود و مصداق داشته باشد.

جشنواره تئاتر طنز دیالوگ

جشنواره تئاتر طنز دیالوگ

محتوي طنز عاري از شوخي و سطحي نگري باشد

دلشادي افزود: نگاه عالمانه و دقيق در اين حوزه وجود ندارد و با يكسري شوخي هاي سطحي اشتباه گرفته مي شود.

وي با بيان اينكه طنز به دنبال اين كه يك سري واقعيات را در پشت نگاه لبخند مطرح كند، تصريح كرد: در مواقعي گريه و خنده در كنار هم ارائه مي شود كه مصداق اين است آنكه مي گريد يك درد و آنكه مي خندد يكهزار و چند درد دارد.

دلشادي اضافه كرد: هنرمند با استفاده از رويكرد طنز مي آيد يكسري درد و دل، انتقادات و پيشنهادات را با يك زبان كه در عين حال تلنگر همراه دارد با آميزه اي از لبخند به مخاطب ارائه مي كند.

وي با اشاره به اينكه در حوزه نمايش نيز نمونه هاي وجود دارد كه به اين سبك و سياق سوق مي يابد، گفت: زبان طنز در بسياري از مواقع به كمك هنرمندان نمايش آمده تا پيام و كلام فرد با آميزه اي از شوخي و لبخند عرضه شود.

دلشادي با بيان طنز از يك ظرافت خاصي برخوردار است، افزود: در خلق يك اثر طنز بايد كيان، حدود و قداست حفظ شود و نبايد اجازه داد محتوي طنز به سمت شوخي و سطحي نگري پبش رود.

وي ادامه داد: طنز رسالتی دارد و بايد حدود، كيان و ظرافت طنز را به درستي بشناسيم و درست بهره برداري شود مي توان اميدوار بود كه اثرات ارزنده اي خلق شود.

شناخت افق هاي سعادتمندي جامعه موجب خلق طنز فاخر مي شود

دلشادي با بيان اينكه هنرمند وقتي مي خواهد از اين زبان و رويكرد بهره مند شود بايد با يك پيش نياز و شناخت از مشكلات ودردمندي جامعه، به اين عرصه ورود پيدا كند، گفت: اگر قرار است طنز، کاری انجام دهد باید همانند آینه‌ای معضلات را نشان دهد البته نه با بزرگنمایی و به شيوه اي كه آسيب زا باشد.

وي اضافه كرد: هنرمند زمان اجراي نمايش چند پله بالاتر از تماشاگر مي ايستد و نقشي را ايفا مي كند بدين معني كه به يك رشد فكري، بينش و بصيرت دست پيدا كرده است و به مراتب به همين ميزان نمايش وي بايد از بينش و بصيرت بالاتري برخوردار باشد.

دلشادي با بيان اينكه براي خلق يك طنز فاخر بايد افق هاي سعادتمندي جامعه شناسايي و بررسي شود، تصريح كرد: هنرمند براي ارائه يك اثر هنري فاخر بايد به يك فرهيختگي، كمال و پختگي رسيده باشد تا دردها و مشكلات را با زبان، بيان و كلام هنر دريافت كند و با هنر خود راه برون رفت از مشكلات را به مردم و مسئولين نشان دهد.

وي يكي از مهمترين رويكردهاي طنز را به فكر واداشتن افراد و مسئولين نسبت به مسايل پيراموني دانست و افزود: هنرمند موظف است با درنظر گرفتن شرايط و نقاط ايده آل، دردها را بيان كند.

آميختگي طنز با آموزه هاي اخلاقي به جهت دوري از بد آموزي هاي اخلاقي ضروري است

دلشادي درخصوص اهيمت آميختگي طنز با آموزه هاي اخلاقي به جهت دوري از بد آموزي هاي اخلاقي، گفت: اگر رويكرد طنز را به عنوان يك رويكردي كه باعث تلطيف پيام به مخاطب مي شود، بدانيم و اينكه هر محتوايي مي تواند در قالب زباني قرار گيرد از اينرو براي جبران خسارت و ايجاد تغيير و تحول بين وضعيت موجود با وضعيت مطلوب و ايده آل مي طلبد طنز با آموزه هاي اخلاقي همراه باشد.

استفاده از زبان و رويكرد طنز در هيچ حوزه اي محدوديت ندارد

وي همچنين با اشاره به ورود برخي از طنازان در حوزه آموزه هاي ديني، اظهار داشت: استفاده از زبان و رويكرد طنز در هيچ حوزه اي محدوديت ندارد البته خلق اثر در حوزه ديني بايد با شناخت اصول، اشراف به مباني ديني و حفظ حرمت و حدود همراه باشد.

دلشادي افزود: دين اسلام سرشار از محتواي غني و اصيل انسان ساز است كه بايد ميزان بهره مندي و ارتزاق جامعه از آموزه هاي ديني شناسايي و بررسي شود تا اثر طنز فاخر در حوزه مسايل دين خلق شود.

به گزارش شبستان؛ نخستین جشنواره تئاتر طنز دیالوگ با همکاری شورای اسلامی و شهرداری ساری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، صدا و سیمای تبرستان و آموزشگاه بازیگری حرکت از20-22 خرداد ماه بمدت سه روز از ساعت 16-21در ساری ميدان امام خميني(رحمت الله عليه) سالن سلمان هراتي مجتمع فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران برگزار خواهد شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر