menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

دکتر اسماعیل امینی

استاد اسماعیل امینی گنجینه‌ای از معلومات ادبی هستند

سابقه آشنایی من و آقای امینی به سال 72 باز می‌گردد. ایشان به طور منظم در جلسات شعر فرهنگسرای خاوران شرکت می‌کردند اما نه حرف می‌زدند و نه شعر می‌خواندند. فکر می‌کردم صرفا یک علاقه‌مند هستند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس – گروه ادبیات انقلاب اسلامی؛ اسماعیل امینی، شاعر، طنزپرداز و منتقد ادبی این هفته در قالب هفدهمین مراسم «شب شاعر» مورد تجلیل قرار می‌گیرد. به همین منظور سعید بیابانکی به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص فعالیت‌ها و آثار و اقدامات امینی پرداخت.

بیابانکی با اشاره به اینکه سابقه آشنایی من و آقای امینی تقریبا به سال 72 باز می گردد، گفت: من درسم تازه تمام شده بود و سرباز بودم. در همان دوره سربازی، فرهنگسرای خاوران در منطقه 15 تهران افتتاح شده بود و از ما دعوت به همکاری شد. جلسه انجمن ادبی راه انداختیم. به تدریج این جلسه و انجمن مورد استقبال واقع شد و خیلی از بزرگواران هم در این جلسه حاضر می‌شدند از جمله دوستان که همیشه تشریف می آوردند آقای امینی بودند. جالب بود که ایشان تا یک سال مرتب هر جلسه می آمدند و نه حرف می زدند و نه شعر می خوانندند و فقط می نشستند و گوش می دادند. هیچ بروزی نمی دادند و من فکر می‌کردم ایشان صرفا یک علاقه‌مند است.

اسماعیل امینی1

بیابانکی در ادامه افزود: بعدها که آشنایی‌مان بیشتر شد فهمیدیم که ایشان هم به لحاظ کمالات خیلی از ما فراتر بودند و هم به لحاظ نقد ادبی ولی خب به دلیل تواضعی که دارند چیزی نمی گفتند. مدتی هم هست که در حوزه هنری، هر ماه در برنامه «قول و غزل» در خدمت ایشان هستیم. بنده به اتفاق ایشان برنامه را اداره می کنیم.

بیابانکی با اشاره به جایگاه نقادی امینی گفت: به نظرم منتقد منصف چیزی است که ما در این روزگار آن را کم داریم. شاعر و نویسنده تعدادشان زیاد است. شعر گفتن کار آسانی است اما در مورد شعر سخن گفتن کار دشواری است. کافی است فردی ذوق و طبع سلیم خدادای داشته باشد تا بتواند شعر بگوید اما وقتی می‌خواهیم در مورد شعر سخن بگوییم، علاوه بر ذوق باید دانش و بینش و پیشینه ادبیات هم داشته باشیم. آقای امینی این ویژگی را دارند. خیلی خوب نقد می کنند. تسلط خوبی بر ادبیات گذشته و ادبیات امروز و ادبیات دانشگاهی دارند و تدریس هم می‌کنند. محضر خیلی از بزرگان از جمله دکتر شفیعی کدکنی و استاد قیصر امین پور بوده‌اند. گنجینه‌ای از معلومات ادبی هستند.

بیابانکی در پایان سخنان خود با اشاره به وجود مختلف شخصیت کاری و حرفه‌ای امینی افزود: ایشان هم شاعر است، هم منتقد، هم نویسنده و هم پژوهشگر. در دو حوزه نظم و نثر آثار خوبی از ایشان خوانده‌ام. ایشان حتی در خصوص پژوهش در مورد طنز هم آثار خوبی دارند. کتاب «لبخند سعدی» کتاب خوبی است. کتاب دیگری که در مورد طنز مثنوی‌های مولانا کار کرده‌اند هم اثر پژوهشی ارزنده‌ای است . در این حوزه‌ها منبع کم داریم و همین که ایشان وقت می گذارند و چنین آثاری تولید می‌کنند بسیار مغتنم است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر