menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

استاد احمد : طنزپردازان سراغ رفتارهای نادرست روزه‌ داران می‌روند

یک شاعر و مجری رادیو معتقد است شوخی‌هایی که در ماه مبارک رمضان رد و بدل می‌شود، به قصد تمسخر و یا از سوی افرادی بیرون از فضای روزه داری نیست.

به گزارش شیرین طنز، مهدی استاد احمد، شاعر، روزنامه‌نگار و مجری رادیو در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه همیشه فضا برای شوخی فراهم است، اظهار کرد: ماه رمضان این فضا را داده است که شوخی‌ها بیشتر منتشر شود و دست به دست بگردد. شوخی‌ها درباره خود ماه رمضان بیشتر شده است و عموما شوخی‌ها بین روزه‌داران و در فضای همدلی است.

وی ادامه داد: شوخی‌هایی که در این ماه رد و بدل می شود به قصد تمسخر و یا از سوی افرادی بیرون از فضای روزه داری نیست. بلکه اتفاقا خود روزه داران هستند که در این رابطه به یکدیگر و بیشتر هم با استفاده از شبکه های اجتماعی شوخی می‌کنند.

طنز رادیویی ساکی فرج الهی استاد احمد دگرخند

استاداحمد همچنین گفت: در این ماه فرصت دیدار بین افراد در زمان افطار فراهم می شود و در روزگاری که بیشتر شوخی‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد و جای خالی شوخی‌های حضوری احساس می‌شود، روزه داران گرد هم جمع می شوند و فرصتی پیدا می شود که شوخی های کلامی را بیشتر بشنویم.

این شاعر با تاکید بر اینکه در آثار مکتوب نیز شوخی با ماه رمضان نیز وجود داشته است، عنوان کرد: اشعاری مانند این بیت معروف که «در خانه ما ز خوردنی چیزی نیست / ای روزه برو ورنه تورا خواهیم خورد» و یا بیت «قُرب یک ماه به میخانه اقامت کردم / اتفاقاً رمضان بود، نمی‌دانستم» شوخی‌هایی است که در ادبیات ما با ماه رمضان شده است. تصور می کنم در ادبیات مکتوب کهن، بیش از امروز، آثار طنز با مضمون و محتوای ماه رمضان داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز فضای سوءتفاهم در کشورمان زیاد است. اگر در سده های گذشته، شاعران و نویسندگان با موضوعات مختلف شوخی می‌کردند، احساس سوءتفاهم کمتری شکل می‌گرفت. اما امروز با وجود گسترش رسانه‌ها، سوء تفاهم ها هم بیشتر شده و احتمالا اگر شاعر یا نویسنده ای بخواهد با ماه رمضان در اثر مکتوبش شوخی کند، دچار سانسور می شود.

استاد احمد اظهار داشت: نقد رفتارهای نادرست در هر شرایطی خوب است و اشاره به ویژگی‌های خوب و رفتارهای صحیح، نیز پسندیده است. در طنز ها و شوخی هایی که در این روزگار در ماه رمضان انجام می شود، می بینیم طنزپردازان بیشتر به سراغ موضوعاتی همچون رفتارهای نادرست هنگام روزه‌داری می‌روند و به طور مثال به این موضوع اشاره می‌کنند که روزه داری تنها یک بعد ندارد و به غیر از پرهیز از خوردن و آشامیدن، باید اصول و آداب دیگری را هم حفظ کرد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر