menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

اسامی برگزیدگان استند آپ کمدی اصفهان و بیانیه ی داوران

اسامی برگزیدگان استند آپ کمدی ویژه برنامه ی پایه خنده اصفهان اعلام شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان، اسامی برگزیدگان استند آپ کمدی پایه خنده در اصفهان با داوری اسماعیل امینی، رضا ساکی و امیر کربلایی زاده به شرح زیر اعلام شد :

نفر اول :
محمد شعبان پور

نفرات دوم با کسب امتیاز مشترک :
جواد مدنی و محمد صادق تیغ بخش

بیانیه ی دکتر اسماعیل امینی :

دکتر اسماعیل امینی (استاد دانشگاه و داور جشنواره فجر) برای این ویژه برنامه بیانیه ای را صادر کردند که در ادامه می خوانید :

“به نام خدا”

در پردۀ سوز و ساز هم می‌خندیم
با داغِ درون گداز هم می‌خندیم

چون لالۀ نوشکفته‌ای درباران
از گریه پُریم و باز هم می‌خندیم
سید حسن حسینی

بهره گیری از قابلیت‌های طنز، شوخ طبعی و کمدی در ارتباطات اجتماعی، کاری هوشمندانه است.

هنر نمایشی استندآپ کمدی که فعلا معادل فارسی پایه خنده برای آن متداول شده است، هم از نظر استقبال مخاطبان و هم از نظر روی آوردن جوانان هنرمند به این شیوۀ بیان هنری بسیار کارآمد بوده است.

در بررسی اجراهایی که در برنامۀ پایه خنده کمیته فرهنگ شهروندی اصفهان عرضه شده است، چند نکته به نظرم رسید که برای علاقه مندان این رشتۀ هنری بیان می‌کنم:

۱- خلاقیت در عرضۀ پیام، نقش بنیادین دارد. اگر اجرای کمدی هدفی بیش از خندیدن و خندانیدن دارد، ناگزیریم از شیوه‌های ابتکاری و خلاقانه برای رسیدن به هدف و از جمله انتقال پیام استفاده کنیم.

۲- آفتِ اصلی انتقال پیام، مستقیم گویی و لحن نصیحت گرانه و سرزنش کردن است. هنرمند کمدی، با اجرای نمایش، می‌خواهد از موضع برتری و تزه طلبی به موضع صمیمیت و همسانی و همدلی بیاید و با مخاطبانش حرف بزند.

۳- خنده و فضای مفرح، بسیار اهمیت دارد و به هیچ شکلی نباید فضای اجرا، تلخ و عبوس باشد اما این نکته هم مهم است که انگیزش برای خندانیدن مخاطبان، موجب بی اعتنایی به عرف و اخلاق نشود.

۴- متن قوی و اندیشیده و منسجم، بسیار ضروری است و در عین حال، خلاقیت در بداهه پردازی کامل کنندۀ متن است. اما بدون متن و تنها با اتکا به قدرت شوخ طبعی، اجرای موفق ناممکن است.

۵- ارتباط به مخاطبان و پرهیز از اجرای یک نواخت متن، بدون توجه به واکنش حاضران در سالن، موجب نارسایی در برقراری ارتباط و اختلال در انتقال پیام می‌شود.

۶- در اجراهای ارائه شده، هوشمندی و ابتکار و به ویژه قدرت شوخی سازی هنرمندان مشهود بود و از این منظر، چشم اندازی روشن پیش روی این هنر پر طرفدار دیده می‌شود.

۷- انتخاب اجرای برتر براساس جمع بندی نقاط ضعف و قوت و مقایسۀ کارها با یکدیگر است و طبعاً به معنای نادیده گرفتن قابلیت‌ها و زحمات هنرمندانی نیست که کارشان برگزیدۀ برتر نیست.

با احترام
اسماعیل امینی
بهمن ماه ۱۳۹۵

***

در ادامه استند آپ کمدی محمد شعبان پور با موضوع بافت فرسوده را می بینید :

 

 

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر