menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

رویا صدر

اختصاص رشته های مرتبط با طنز در نظام دانشگاهی

یک نویسنده و پژوهشگر عرصه طنز کشور معتقد است با وجود افزایش حجم تحقیقات در زمینه طنز مکتوب، تحقیقات طنز در قیاس با حوزه های دیگر هنر و ادب همچنان سهم اندکی دارد.

به گزارش شیرین طنز، رویا صدر در گفت و گو با پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این که در دو دهه اخیر و از سال های میانی دهه ۷۰ در قیاس با دوره های پیش از آن، در مجامع دانشگاهی (در پایان نامه های دانشجویی) و نیز در میان محققان و مولفان، رویکرد رو به رشدی را در ارتباط با تحقیقات طنز شاهد بوده ایم، اظهار کرد: این امر می تواند در تغییر رویکرد و نگاه جامعه به طنز به صورت بخش مهم ادبیات و فراتر از یک اثر صرفا فکاهی و یا حاشیه ای ریشه داشته باشد.
وی ادامه داد: این امر بر حجم و محتوای آثار تحقیقی طنز چه در حوزه تالیف و چه ترجمه اثر گذاشته است. با این حال هنوز تحقیقات طنز در قیاس با حوزه های دیگر هنر و ادب سهم اندکی دارد و هنوز چندان جدی گرفته نمی شود.

این نویسنده و پژوهشگر عرصه طنز کشور با تاکید بر این که موضوعات تحقیقی در حوزه طنز گستره وسیعی را شامل نمی شود، عنوان کرد: زمینه های مهجور و کارناشده در این حوزه بسیار است. بسیاری از آثار تحقیقی، از نظر موضوع، یکدیگر را تکرار می کنند و از حوزه تعریف واژگان شوخ طبعانه و نیز تحلیل و بررسی طنز در آثار شاعران امروز و دیروز فراتر نمی روند.
صدر خاطرنشان کرد: امروزه، طنز پژوهی در دنیا به عنوان یک حوزۀ پژوهشی میان رشته‌ای، مورد توجه جدی است و ما، در حوزه تحقیق از آنچه در دنیا می گذرد عقب هستیم و می توان با اختصاص واحدهای درسی و یا رشته های مرتبط با طنز در نظام دانشگاهی، زمینه را برای برخورد علمی تر با این بخش از ادبیات فراهم ساخت، پیشنهادی که تاکنون به آن توجهی نشده است.
رویا صدر در ۴ مرداد ۱۳۳۹ در تهران زاده شد و کارشناسی‌اش را در رشته ریاضیات کاربردی از دانشگاه تهران گرفت. او مدتی در شورای سردبیری مجله زن روز فعالیت می‌کرد و به تدریج آثار طنز خود را در نشریه گل آقا و برنامه‌های رادیویی منتشر کرد و وارد حوزه طنز شد.
رویا صدر در شاخه «طنز مکتوب» جشنواره مطبوعات عنوان نفر برگزیده را کسب کرده و برنده جایزه شعر طنز جشنواره سوره سال ۱۳۷۴ است. او همچنین نفر دوم جشنواره مطبوعات در سال ۱۳۷۸ بوده و به خاطر کتاب “بیست سال با طنز”، به عنوان پژوهشگر برتر در اولین جشنوارهٔ جایزهٔ پروین اعتصامی انتخاب شده است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر