menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

رضا احسان پور

احسان پور : طنز می تواند در خدمت دین باشد

یک نویسنده، شاعر و طنزپرداز گفت: با زبان طنز می توان بسیاری از مضامین دینی را مطرح کرد.

به گزارش شیرین طنز، رضا احسان‌پور، طنزپرداز شناخته شده کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، با اشاره به نقش مهم طنز در عرصه های دینی و معرفتی، بیان کرد: من در زمینه طنز توحیدی دغدغه دارم و به نظرم این امکان وجود دارد که با چند رویکرد در زمینه طنز به مقوله‌های دینی پرداخت.

این نویسنده با بیان اینکه دین ما مردم را به نشاط سالم ترغیب می کند، گفت: یکی از کارکردهای طنز، ایجاد نشاط است. حتی اگر بخواهیم بحث انتقادی طنز را هم مد نظر قرار دهیم، از آنجا که امر به معروف و نهی از منکر باید با زبانی نرم انجام شود، باز هم می توان از این طنز، که زبانی نرم برای تذکر بسیاری مسائل است کمک گرفت.

وی ادامه داد: طنز، ابزاری برای کار دینی و فرهنگی است به شرط اینکه تعریف درستی از آن مد نظر قرار بگیرد و بدانیم خنداندن به هر وسیله ای و دست‌مایه قرار دادن هر موضوعی مشمول تعریف طنز نمی‌شود.

شاعر کتاب «خنده‌های امپراتور» همچنین گفت: عده ای خطوط قرمز را در طنز اشتباه می گیرند؛ در حالی که اگر حد و حدود را بشناسیم، طنز می تواند در خدمت دین باشد و حتی بسیاری از مسائل خطوط قرمز نیستند و می توان از نگاه طنز به آن ها نگاه کرد. به عنوان مثال، موانع ظهور، جهالت، فساد، عدم امر به معروف و به طور کلی نقد بسیاری از رذایل اخلاقی می توانند سوژه های طنز باشند مشروط بر اینکه به آن ها به درستی پرداخته شود.

چوپان معاصر

خرید چوپان معاصر

احسان‌پور تاکید کرد: در حوزه هایی مانند طنز دینی و طنز دفاع مقدس باید حتما با فکر و مطالعه وارد شد؛ چراکه حوزه های لغزنده ای هستند و اگر نویسنده و شاعر درباره آن ها اطلاعات کافی نداشته باشد، ممکن است حتی نتیجه معکوس از نوشته اش حاصل شود.

این طنزپرداز به کتابی که اخیرا انتشارات سروش از او منتشر کرده اشاره کرد و گفت: برای نگارش کتاب «چوپان معاصر» که شامل ۲۰۰ مناجات کوتاه است و با زبانی خودمانی و طنز و با لحنی شیرین به مناجات با خدا پرداخته ام، به کتب دینی از جمله صحیفه سجادیه، نهج البلاغه و مفاتیح الجنان و بسیاری از ادعیه مانند دعای ابوحمزه ثمالی، دعای کمیل و … مراجعه کردم؛ زیرا بدون آگاهی و دانش نمی توان در این حوزه های مهم وارد شد.

وی با اشاره به اینکه کتاب «چوپان معاصر» الهام گرفته از داستان موسی و شبان است، افزود: می توان گفت به نوعی برای اولین بار است که چنین کتابی در تاریخ اسلام منتشر می شود و می تواند نوعی فتح باب برای انتشار کتاب هایی از این دست باشد. این کتاب خوشبختانه تاکنون با استقبال بسیار زیادی از سوی مخاطبان خاص و عام مواجه شده است.

احسان‌پور ضمن بیان اینکه متخصصان حوزه های دینی نسبت به این کتاب نظر مثبتی داشته اند، ادامه داد: متخصصین و علمای دینی از خواندن این کتاب طنز ابراز رضایت کرده و بعضی از آن ها حتی تمایل پیدا کردند خودشان هم این رویه را ادامه داده و کتابی با این مضمون منتشر کنند. رسانه ملی هم در چندین برنامه از جمله خندوانه این کتاب را معرفی کرد و امیدوارم انتشار این کتاب، قدم خوبی برای حرکت در زمینه طنز دینی محسوب شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر