menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

برنامه شابک

احسان پور در شابک : چرا طنز سیاسی نگویم؟+فیلم

یک شاعر و طنزپرداز گفت: زمانی متوجه می‌شویم سرانه مطالعه زیاد است که نمود آن را در نحوه رفتار مردم مشاهده کنیم.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس، قسمت دوم برنامه تلویزیونی «شابک» همانند قسمت نخست آن با پیامی از رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند «کتابخوانی برای یک ملت، فریضه و واجب است» آغاز شد.

برنامه شابک

در ابتدای این قسمت از برنامه «شابک» با دیدی طنز به مسائل و مشکلات نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پرداخته شد.

میهمان این قسمت از برنامه رضا احسان پور شاعر و طنزپرداز و برنده کاپ طنزپردازی در دور دوم مسابقه «قند پهلو» بود. وی همچنین مولف چهار کتاب به نام های شعریکاتور، چه حرف‌ها، چوپان معاصر و خنده‌های امپراتور هم هست.

رضا احسان پور طنزپرداز در این برنامه در پاسخ به این سوال که چرا طنز سیاسی می‌گوید گفت: چرا طنز سیاسی نگویم. زیرا من یک فرد فعال فرهنگی هستم و در سطح جامعه با مسائل مختلف فرهنگی و سیاسی روبرو هستم. بر این اساس با توجه به موقعیت زمانی و مکانی اقدام به گفتن طنز سیاسی می‌کنم.

وی افزود: به طور مثال در سیاست مشکلات و مسائل گوناگونی داریم که یکی از این مشکلات آقازادگی است. البته امروزه و در سطح جامعه آقازادگی سیاسی بیشتر مطرح است ولی باید بدانیم که آقازادگی فرهنگی هم داریم.

احسان پور در پاسخ به این سوال که به چه میزان کتاب‌های طنز را مطالعه می‌کنید ادامه داد: تمامی کتاب‌های منتشر شده در حوزه طنر را مطالعه نکرده‌ام ولی سعی کردم که تا آنجایی که امکان دارد اکثر آنها را مطالعه کنم.

این شاعر و طنزپرداز در پاسخ به این سوال که چرا ایرانی‌ها کتاب نمی‌خوانند خاطرنشان کرد: این موضوع درست نیست. زیرا ایرانی ها کتاب می خوانند ولی آنقدری نیست که باید بخوانند. اما فکر می‌کنم که طرح این موضوع سیاه نمایی است. در حقیقت میزان سرانه مطالعه را نمی‌شود همانند سیب و پرتقال اندازه گرفت.

وی در پایان صحبت‌های خود به ساز و کار و نحوه تشخیص میزان افزایش سرانه مطالعه اشاره و اضافه کرد: زمانی متوجه می شویم سرانه مطالعه زیاد است که نمود آن را در نحوه رفتار مردم مشاهده کنیم.

بخش دیگر این برنامه با عنوان «برای آنها که به کتاب علاقه دارند» بود. در این بخش به مخاطب این پیام انتقال داده می شود که شما می توانید شابک را ورق بزنید و بخوانید.

سپس در بخش دیگر از این برنامه گزارشگر به میان مردم سطح شهر رفت و با آنها پیرامون موضوع مطالعه و کتابخوانی به بحث و گفتگو پراخت.

بخشی بعدی برنامه شابک معرفی کتاب بود. در این بخش کتاب «خاطرات حسنعلی خان مستوفی»به نویسندگی ابوالفضل زروئی نصرآباد که توسط انتشارات «کتاب نیستان»منتشر شده است.

*فیلم این قسمت شابک را در اینجا ببینید*

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر