menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

رمز طنز

ابوالفضل زرویی نصر آباد در نشست رمز طنز از برخی آثار طنز انتقاد کرد

ابوالفضل زروئی نصرآباد از طنزپردازان نام آشنای کشور در نشست ادبی ” رمز طنز ” با انتقاد از برخی از آثار شاعران طنزپرداز کشور ، مطالعه متون کهن قدیمی را بسیار لازم وضروری عنوان کرد .

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، ابوالفضل زروئی نصرآباد در جدید ترین نشست ادبی “رمز طنز” که با حضور جمعی از طنزپردازان و علاقمندان به ادبیات توسط بنیاد آفرینش های هنری نیاوران برگزار می شود گفت : نشست ادبی رمز طنز به این خاطر برگزار می شود که طنز بد ننویسیم و به دامان فکاهه پرت نشویم و بتوانیم با رمز و راز های طنز آشنا بشویم.

وی در ادامه افزود : طنز پرداز مجاز به آوردن نکته ظریف چه به صورت نظم و چه به صورت نثر در اثرش نیست . در شعر جد شاید بتوان به یک نکته ظریف اشاره کرد ولی در شعر طنز به این دلیل که ماهیت طنز متفاوت است نباید این اتفاق بیافتد چرا که پرداختن به موضوعاتی که باعث ظن مخاطب به موضوع مورد نظر به صورت مستقیم می شود مورد قبول نیست .

زروئی با انتقاد از آثار برخی از شاعران جوان طنز پرداز اظهار داشت : برخی از دوستان در جلسات متعددی که در تهران و یا شهرستان ها برگزار می شود اشعاری می خوانند که به گمان خودشان طنز می باشد اما وقتی اثر آنها مورد نقد و بررسی قرار می گیرد تفاوت میان شعر طنز و ویژگی های آن و اثری که فکاهه و یا هجو و هزل است نمایان می شود .

این طنز پرداز برجسته کشور با بیان این مطلب که جلسه رمز طنز جلسه شعر خوانی صرف نیست و شاعران طنزپرداز می توانند با ارائه آثارشان و شنیدن نقد های مختلف با نقاط ضعف و قوت اثرشان به خوبی آگاهی یابند ادامه داد : در این جلسات متون قدیمی بازخوانی می شود یکی از دلایل این اتفاق این است که شاعران و علاقمندان با قلم طنزپردازان نام آشنای کشور همچون عبید زاکانی آشنا شوند. دیگر آن که با بازخوانی متون کهن همچون اخلاق الشراف می توانیم با دغدغه های آن روزگاران و نیز نگاه طنز پرداز به مسایل روزگارش بیش از پیش آشنا شویم

زروئی ادامه داد : به عنوان مثال عبید در اخلاق الشراف در باب های مختلف موضوعاتی را زیر ذره بین و نیش قلم خود قرار داده است که امروز هم کم و بیش موضوع روزگار ما نیز هست و یا می تواند باشد . از این رو مطالعه آثار قدما می تواند غنای اثر همه هنرمندان و شاعران خصوصا شاعران طنز پرداز را بالا ببرد .

گفتنی است نشست ادبی «رمز طنز» با مدیریت ابوالفضل زرویی نصرآباد و با هدف بالا بردن سطح کیفی آثار طنز از حیث به‌کارگیری عناصری چون ملاحت، ظرافت، رندی، شیرینی و خنده در کنار استحکام بیانی و زبانی به صورت کارگاهی اولین دوشنبه هر ماه در سالن کتابخانه فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

در این نشست‌ها ابتدا سلسله مطالبی به صورت پیوسته توسط زرویی نصرآباد تدریس می‌شود و در ادامه شعرهای شاعرانی که در حوزه طنز قلم می‌زنند توسط خودشان خوانده شده و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.حضور در این برنامه برای کلیه علاقمندان به ادبیات آزاد می باشد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر