menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

دکتر اسماعیل امینی

آیا کسب اعتبار از راه انتشار کتاب است؟!

اسماعیل امینی که می‌گوید با وجود حدود 40 سال شاعری، تا کنون کتابی از شعرهایش منتشر نکرده، سه مجموعه شعر در راه انتشار دارد. او همچنین با بیان این‌که کتاب مثل کارت ویزیت شده می‌گوید خیلی‌ها اعتبارشان را از راه انتشار کتاب به دست می‌آورند، حتی اگر در آن مزخرف نوشته شده باشد.

به گزارش شیرین طنز، این شاعر و طنزپرداز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میل افراد به این‌که هرچه زودتر کتاب چاپ کنند گفت: ماجرای علاقه به کتاب چاپ کردن در همه حوزه‌ها دیده می‌شود. علتش هم این است که در نظام ارزیابی اداری ما کتاب خیلی مهم است، بدون این‌که به محتوا توجه شود. مهم نیست چه چیزی در آن هست؛ مهم انتشار کتاب است. شاعری که پنج مجموعه شعر منتشر کرده از کسی که یک مجموعه منتشرشده دارد بهتر است، اما اگر در این پنج کتاب مزخرف نوشته شده باشد مهم نیست.

اسماعیل امینی1

او ادامه داد: حتی کسانی که مسؤولیت و اقتداری دارند، به دیگران پول می‌دهند که برای‌شان کتابی بنویسند تا با اسم خودشان منتشر کنند. این‌ها در حالی است که ما کتاب‌خوان نداریم. کتاب کارت ویزیت است؛ من چون کتاب دارم شاعرم، من چون کتاب دارم استاد دانشگاهم. حتی استادهای دانشگاه هم این‌طورند. بعضی‌ها کتاب‌های موجود را کنار هم می‌گذارند و مباحث همان کتاب‌ها را به صورت موازی می‌نویسند و منتشر می‌کنند. کسانی که کار تحلیلی می‌کنند باید به موضوع انتشار این کتاب‌های موازی بپردازند و آن را بررسی کنند.

کتاب

امینی سپس درباره تصمیم افراد برای انتشار کتاب گفت: این موضوع به احوال شخصی افراد بستگی دارد. خود من 40 سال است شعر می‌گویم و تازه می‌خواهم اولین مجموعه شعرم را منتشر کنم. احوال شخصی آدم‌ها فرق می‌کند. نظر من این است که کتاب باید وقتی منتشر شود که چیزی به حوزه خود اضافه کند و لااقل دو صفحه‌اش حرف تازه‌ای داشته باشد. اما خیلی‌ها این‌طور نگاه نمی‌کنند. نظر من این است که وقتی مجموعه شعری چاپ کنیم که دست کم در آن پنج شعر وجود داشته باشد که جایش در ادبیات خالی باشد.

لبخند غیر مجاز اسماعیل امینی

او درباره مجموعه شعر آماده انتشارش افزود: این مجموعه شعر با عنوان «دلقک و شاعر دربار» شامل غزل‌ها و شعرهای نیمایی من است و قرار است در انتشارات شهرستان ادب منتشر شود. این اولین کتاب شعری است که من منتشر می‌کنم، البته پیش از این آثار پژوهشی داشته‌ام که منتشر شده‌اند. امینی که تا کنون مجموعه شعر طنز هم منتشر نکرده اضافه کرد: دو مجموعه شعر طنز هم آماده انتشار دارم. مجموعه شعر طنز «نشر اکاذیب» را به انتشارات سروش و مجموعه شعر طنز «دکتربازی» را به انتشارات سپیده‌باوران سپرده‌ام که هر دو مجوز گرفته‌اند و ناشران هم به من قول داده‌اند زود منتشرشان کنند.

کتاب جلسه شعر

کتاب‌های «لبخند غیرمجاز» (نثر طنز)، «لبخند سعدی» (پژوهشی درباره طنز در غزل‌های سعدی)، «گزیده شعر طنز» (از روزگار رودکی تا روزگار خودمان)، «طنز در مثنوی معنوی» (خندمین تر افسانه) و «جلسه شعر» (مباحث آموزشی) از جمله آثار منتشرشده اسماعیل امینی هستند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر