menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

آقای خمسه چرا با خر به خندوانه آمدید؟

پس از انتقاداتی که درباره‌ی آوردن خر به برنامه‌ی «خندوانه» در کمدی استندآپ علیرضا خمسه مطرح شد، این بازیگر توضیح داد: اتفاقی که در برنامه «خندوانه» افتاد، فقط گوشه چشمی به ادبیات عامیانه کشورمان داشت، نه توهین به ملت؛ چراکه مسلما کسی که 40 سال است در حوزه‌ی هنر کار می‌کند به مخاطبانش بی‌احترامی نمی‌کند.

خمسه با خر در خندوانه

به گزارش شیرین طنز، این بازیگر پیشکسوت طنز در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، دلایلش برای استفاده از خر در برنامه‌ی کمدی‌اش در «خندوانه» را توضیح داد و گفت: غفلت ما در بسیاری از زمینه‌ها باعث شده گنجینه‌های فرهنگی و اجتماعی‌مان به یغما برود. به عنوان مثال در مورد مولوی، این عارف بزرگ آنقدر غفلت کردیم تا ترک‌ها (کشور ترکیه) سند این بزرگمرد را به نام خودشان زدند. همچنین در زمینه طنز مکتوب هم کوتاهی‌های بسیاری کردیم که این کوتاهی‌ها هم در فرهنگ رسمی و هم در فرهنگ غیررسمی کشورمان قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در فرهنگ شفاهی که در فرهنگ هر کشوری باید زنده بماند و از آن است که آبشخور می‌گیرد، ما مشخصا برنامه‌ «ملانصرالدین و خرش» را داریم که مجموعه‌ای از بسیاری حکمت‌ها، مثل‌ها و گره‌های اجتماعی را در خودشان جای داده‌اند. قطعا شخصیت ملانصرالدین و خرش برای پر کردن اوقات فراغت خلق نشده‌اند؛ چراکه اگر این طور بود، قرن‌ها دوام نمی‌آوردند، به همین خاطر ما وقتی از چنین گنجینه‌های طنز و فرهنگی هنری کشورمان غفلت می‌کنیم دیگران به این گنجینه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند و سندش را به نام خود می‌زنند. شخصیت ملانصرالدین و خرش هم از جمله شخصیت‌هایی است که چند سالی است کشور ترکیه در مجامع جهانی آن‌را به نام خودش ثبت کرده است؛ در حالی که این شخصیت در بین افکار عمومی کشورمان سال‌هاست که مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

خمسه

خمسه در ادامه به نقدی که نسبت به استفاده از خر در یک برنامه تلویزیونی از سوی برخی شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی مطرح شده و اینکه از سوی برخی، استفاده از خر در یک برنامه پربیننده توهین به ملت تلقی شده است، پاسخ داد: کسانی که هیچ اطلاعی از پیشینه فرهنگی‌شان ندارند، فکر می‌کنند آمدن یک خر در کتاب و برنامه تلویزیونی توهین است؛ بنابراین من هم کسانی را که آنقدر با فرهنگشان آشنایی ندارند را مورد خطاب قرار نمی‌دهم. فقط خواهشم از دیگر دوستان این است که به کتاب‌های دیگر ملانصرالدین استناد کنند تا مطالبی برایشان یادآوری شود.

این بازیگر طنز بار دیگر تاکید کرد: اتفاقی که در برنامه «خندوانه» افتاد فقط گوشه چشمی به آن ادبیات عامیانه داشت نه توهین؛ چراکه کسی که 40 سال است در عرصه هنر فعالیت می‌کند به مخاطبش بی‌احترامی و توهین نمی‌کند.

علیرضا خمسه در پایان گفت‌وگوی خود ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه منا اظهار کرد: فاجعه منا آنقدر غم‌انگیز است و آنقدر ریشه در وجود همه ما دارد که بعید می‌دانم تا ماه‌ها ملت ایران رفتاری که اسمش خنده است را به یاد بیاورند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر