menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ابوالقاسم حالت

یادنامه استاد ابوالقاسم حالت در کتاب “همیشه استاد” منتشر می شود

سیدعمادالدین قریشی گفت: کتاب همیشه استاد یادنامه‌ای است که در سال ۹۱ به مناسبت بیستمین سالمرگ مرحوم ابوالقاسم حالت به سفارش دفتر طنز توسط بنده آماده ‌شده است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سید عمادالدین قریشی گفت: ابوالقاسم حالت از طنزپردازان بزرگ ایران بود که تقریباً چهار نسل در مطبوعات طنز حضور داشتند. او از سال ۱۳۱۷ همکاری خود را با مجله معروف فکاهی توفیق آغاز کرد و بحر طویل‌های خود را با امضای هدهد میرزا و اشعارش را با اسامی مستعار خروس لاری، شوخ، فاضل ماب و ابوالعینک به چاپ می‌رساند.

ابوالقاسم حالت

این نویسنده ادامه داد: این کتاب در سال ۹۱ آماده شد ولی به علت اینکه کمی اصلاحات داشت احتیاج بود کمی تعدیل شود که نهایتاً پیوست‌های تصویری به آن اضافه شد. این تصاویر بسیار پراهمیت بود. طبعاً این تصاویر به‌سختی فراهم شدند که بعضی از این تصاویر از خارج کشور تهیه شد. ضمن اینکه خیلی از کتاب‌های ایشان نایاب هستند. نزدیک به ۳۰ عنوان کتاب در حوزه طنز ایشان دارند و طبیعتاً حجم کار بالا بود.

قریشی گفت: ابوالقاسم حالت چهره بسیار شناخته‌شده‌ای بین طنزپردازان نسل اول است و شعر سرود جمهوری اسلامی هم از سرودهای ابوالقاسم حالت است.

وی اظهار داشت: دهه هشتاد دوره شکوفایی مجدد طنزپردازها بود، در آن سال دفتر طنز راه‌اندازی شد و جشنواره‌ها و شب‌شعرهایی با عنوان در حلقه رندان برگزار می‌شد که تمام این‌ها به‌نوعی برنامه‌های آموزشی طنز بودند و باعث شد آن سال‌ها طنزپردازهای خوب و موفقی شروع به کار کنند.

قریشی افزود: ولی الان طنزپردازان روزنامه‌ای گونه‌های فاخری نیستند و به‌نوعی تب و جریان به‌حساب می‌آیند که یک‌باره فراگیر می‌شود و بعد فروکش می‌کند. ازاین‌رو مطالعه آثار خوب و برگزیده‌ کلاسیک و نقد و بررسی آن‌ها از اهمیت بالایی در جهت تربیت یک هنرمند خوب برخوردار است و این کتاب از این جهات می‌تواند ارزشمند باشد و به‌نوعی خوب است که تمام طنزپردازان نیم‌نگاهی به آثار این بزرگان داشته باشند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر