menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

یادداشت داوران بخش استند آپ کمدی نهمین جشنواره ی طنز سوره

به گزارش شیرین طنز، نهمین جشنواره طنز سوره با هدف پرورش استعدادهای جوان، ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش های نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور و استندآپ کمدی با موضوع آزاد و چالش های اقتصاد مقاومتی عصر یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۶ در حوزه هنری برگزار شد.

این جشنواره در بخش‌های استندآپ کمدی، داستان کوتاه، عکس، کاریکاتور، مقالات پژوهشی، نثر و نظم برگزار شد که در همه این بخش‌ها ۲۰۶۷ اثر به جشنواره ارسال شده و از این میان ۲۱۷ اثر به مرحله نهایی راه یافته‌اند.

در ادامه یادداشت داوران بخش استند آپ کمدی نهمین جشنواره ی طنز سوره به نقل از کتاب جشنواره را می خوانید، همچنین می توانید کتاب جشنواره را در پایان همین مطلب دانلود کنید :

سجاد افشاریان

استندآپ کمدی بر اساس تجریه خود کمدین شکل میگیرد

استند آپ نوعی از کمدی است که در آن اجرا کننده بدون وجود دیوار چهارم بصورت مستقیم با شنوندگان صحبت می کند . این کمدی معمولاً توسط یک نفر اجرا می شود. در این نمایش کمدین با اجرای سریعی از داستان گویی، لطیفه و شوخیهای کوتاه و گذرا و بداهه سازیهایی که جمع تماشاگران پذیرای آنها باشند به انتقال مضامین می پردازد. اجراکننده معمولاً سرنوشت مسائل و معضلاتی را که بسیار مهم و جدی هستند و اجتماع را درگیر خود ساخته به چالش میکشد، به این امید که باعث شگفتی و خنده تماشاگران شود. خیلی از اوقات استندآپ کمدی بر اساس تجریه خود کمدین شکل می گیرد. یعنی کمدین مسایلی که در طول زمان با آنها مواجه می شود را منظم و تدوین می کند و با استفاده از اغراق، تیپ خاص یا بیان خاص آن را به کمدی تبدیل می کند استندآپ بخشها و گونههای مختلف دارد و به جرات می توان گفت استندآپ کمدی با برنامه ی خندوانه جایگاه خودش را در ایران پیدا می کند . بیشتر مردم ما با مدل خاطره گویی آشنایی پیدا کرده اند و در طول مسابقات، ما کم کم با شکلهای دیگر استندآپ کمدی آشنا شدیم. مثل اجرای آقای کربلایی، اجرای آقای ژوله و یا اجرای خانم دهقان. من دلیل واضحی برای این کار داشتم. در طول این سا لها اگر سریالی ساخته میشد که درباره ی حرفه یا شهر خاصی بود، با اعتراضات زیادی مواجه میشد.

حسن وارسته

پدیده ی استند آپ کمدی یک پدیده ی نو ظهور است

در مورد کارهایی که در قسمت استند آپ کمدی ارسال شدند، باید گفت که ما با دو بخش مواجه بودیم. بخشِ مکتوب و بخشِ اجرایی؛ که به صورت فیلم برداری شده به دست ما رسیدند. در هر دو مورد ما با نقص رو به رو بودیم.

متن، بدون اجرای باز یگرها خوب بود و بعضیها مایه های خوبی داشت و بعضی داستان وار بود. هنوز پدیده ی استند آپ کمدی یک پدیده ی نو ظهور است و برخی آن را با خاطره گویی اشتباه می گیرند. در صورتی که خاطره گویی می تواند وارد نقد اجتماعی بشود. د ر واقع استند آپ کمدی مانند یک سنگ ریزه در کوهِ مملو از برف را بازی می کند که وقتی می افتد، در انتها مثل بهمن می شود که توسط بازیگری ماهرانه اجرا می شود. برخیها هم استند آپ کمدی را با داستان نویسی و مونولوگ نویسی اشتباه می گیرند. در قسمت کارهایی که اجرایی نیز بودند، اکثر باز یگرانِ آثار، رو به دوربین صحبت می کردند ، در صورتیکه استند آپ کمدی در مواجه ی تماشاگر با برداشتنِ دیوار چهارم، اتفاق می افتد و ذهنِ تماشاگر توسط باز یگر به شکل ماهرانه و طنّازانه موشکافی می شود. این موضوعِ مشترک، بین تماشاگر و قصّه است که می تواند به صورت شخصی، خانوادگی در بیاید.

من به طور کلّی این جشنواره را به فال نیک می گیرم چون بعد از رسانه ی جمعی، اوّلین برخورد جدّی با این مقوله، توسط حوزه ی هنری اتفاق می افتد و نشان می دهد که این حوزه، برای واحدِ طنز، جدّی و از اهمیّت برخوردار است.

پیش بینی می کنم که در آینده ی نه چندان دور، استند آپ کمدی شکل فراگیری خواهد داشت؛ چرا که استند آپ کمدی عمر درازی در جهان دارد.

دانلود کتاب نهمین جشنواره طنز سوره

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر