menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کبریت کم خطر

یادداشت اکبر اکسیر روی کتاب طنز “کبریت کم خطر”

بلبل مرتاض روی گل خاردار می‌نشیند

معرفی گزیده نثر و داستان طنز امروز «کبریت بی‌خطر» به سلیقه علیرضا لبش/سوره مهر/۱۳۹۴

کبریت کم خطر

کبریت کم خطر

اکبر اکسیر :

مردم ایران یا طنز نویسند یا طنز پرداز یا طنزاندیش و اگر غیر از این باشد، باید به اصالت آن شک کرد. این طنزنویسان و پردازان و اندیشان یا به نثر می‌نویسند یا به نظم و اگر سواد نوشتن ندارند، به طنز شفاهی روزگار می‌گذرانند.
اگر آنها به نثر و نظم، طنز می‌نویسند، جای شکرش باقی است که می‌توان در کتاب‌های طنز مکتوب به سراغ آنها رفت. آنها را سانسور کرد و به آنها خط و خطوط قرمز را فهماند و بعد از کلی بخشنامه و توپ و تشر، مجوز چاپ داد و به تربیت و تشویق آنها همت گماشت. امّا اگر خدای نکرده آنها به طنز شفاهی روی آوردند، دیگر قابل کنترل نیستند. به سرعت برق و باد طنز و جوک و لطیفه و جوابیه صادر می‌کنند و تا بجنبی، از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیامک و … جهانگیر می‌شوند!
طنز را نمی‌شود از روح و روحیه مردم ایران گرفت.
غدّه نیست که جراحی‌اش نمود این داغ مقدر بر پیشانی ملت ماست که در طول تاریخ، خنده را از یاد نبرده‌اند و جواب طنز‌آمیز شغل اصلی‌‌شان بوده و امیر رندشان حافظ شیرازی است که سرفراز از معرکه حاکمان ریاکار بیرون آمده است. پس باید برای مانایی این ویژگی و ثبت و ضبط آن همت گماشت. برای راهیان طنز تسهیلاتی فراهم کرد و به جای تهدید و ارعاب با تشویق و لوح تقدیر و کمک‌های جانبی به گسترش این فرهنگ اقدام کرد. طنزپردازان را باید حمایت کرد و کتاب‌های طنز را به دست مردم رساند و در اشاعه طنز شریف از هیچ کمکی دریغ نکرد.
علیرضا لبش، شاعر و نویسنده طنزپرداز، سلیقه خوب خود را به کار برده و از سوی حوزه هنری مجموعه مستطاب «کبریت کم‌خطر» گزیده نثر و داستان طنز امروز را در کتابی فراهم آورده که امید است به دست دوستداران طنز امروز برسد. لبش این کتاب را ادامه کتاب طنز‌آوران امروز (طنزیم عمران صلاحی و بیژن اسدی‌پور) می‌داند و در مقدمه چینی جالبی که در اول کتاب آورده، تمام مسائل و سرگذشت چاپ این کتاب را نوشته و چند توصیه هم برای مصرف کتاب آورده است که یکی از آنها این است: مصرف بیش از حد این کتاب هیچ گونه عوارضی ندارد. می‌توانید کتاب را هرچندبار که دلتان خواست بخوانید!
کتاب با امیرآقایی و نمونه طنزش آغاز می‌شود با نمونه طنز حسین یعقوبی به پایان می‌رسد و برابر تاریخ چاپ که سال ۹۴ است، از ۹۴ عدد نویسنده با حال طنز دعوت به عمل آمده است تا ما را به ضیافت لبخند و تفکر در مسائل زندگی امروز بکشانند و برلبان ما شاخه گل لبخند بنشانند تا در ملال این همه صداهای ناگزیر، صدای روح‌افزای شعور انسان را بشنویم و کاستی‌‌ها را در کمال شادمانی احساس کنیم و بر حماقت هم بخندیم.
برای شادی روح نویسندگان طنزپرداز ایران به کاریکلماتور‌های پرویز شاپور متوسل می‌شویم و خواندن مطالب طنزآمیز و داستان‌های طنز‌ نویسندگان را به خرید کتاب موکول می‌نماییم:
*زندگی بدون آب ازگلوی ماهی پائین نمی‌رود.
*جارو، شکم خالی سطل زباله را پر می‌کند.
*بلبل مرتاض روی گل خاردار می‌نشیند.
*برای مردن، عمری فرصت داریم.
*در خشکسالی آب از آب تکان نمی‌خورد.
*به عقیده گیوتین، سرآدمی زیادی است.
برای لبش عزیز در ارائه دایره‌المعارف جامع طنز ـ شعر و نثر ـ درصد عالی از سوره مهر خواستاریم!.
منبع : ضمیمه ادب و هنر روزنامه اطلاعات

***

اپلیکیشن کبریت کم خطر برای موبایل نیز منتشر شد، برای دانلود روی تصویر زیر کلیک کنید

bazar_logo

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر