menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گفتگو با مسعود شجاعی در حاشیه نمایشگاه کاریکاتور تفکر معکوس

شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، در افتتاحیه نمایشگاه گروهی از هنرمندان کاریکاتوریست ترکیه‌ای با عنوان «تفکر معکوس» گفت: مبنای کاریکاتور، تفکرِ معکوس است و این معنا در دل کاریکاتور نهفته است؛ یک کاریکاتوریست در عین حال که واقعیات را می‌بیند مسائلی را به تصویر می‌کشد که شاید در تضاد با واقعیت باشد اما این عملکرد واقعیت را به نحو بهتری نمایش می‌دهد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نمایشگاه گروهی از هنرمندان کاریکاتوریست ترکیه‌ای با عنوان «تفکر معکوس» یک‌شنبه گذشته در گالری «ابوالفضل عالی» حوزه هنری با حضور جمعی از مدیران فرهنگی هنری و اهالی رسانه برپا شد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، در افتتاح این نمایشگاه گفت: نمایشگاه کاریکاتور «تفکر معکوس» به دنبال ایجاد زمینه‌ای برای ایجاد ارتباط جدی‌تر و مؤثرتر با هنرمندان خوب کشور ترکیه است.

شجاعی درباره علت نام‌گذاری این نمایشگاه خاطرنشان کرد: مبنای کاریکاتور، تفکرِ معکوس است و این معنا در دل کاریکاتور نهفته است؛ یک کاریکاتوریست در عین حال که واقعیات را می‌بیند مسائلی را به تصویر می‌کشد که شاید در تضاد با واقعیت باشد اما این عملکرد واقعیت را به نحو بهتری نمایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه کاریکاتور دارای یک زبانِ تصویریِ همه‌فهم و بین‌المللی است، تأکید کرد: کاریکاتور یک رسانه بسیار گویا برای ارتباط با تمام هنرمندان جهان است؛ از این منظر حضور هنرمندان کاریکاتوریست ترکیه برای ما بسیار مهم است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی ادامه داد: بین کاریکاتوریست‌های ایران و ترکیه تأثیرات متقابلی وجود داشته است؛ ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که همواره در معرض آثار هنری یکدیگر قرار داشته‌اند. ترکیه در زمینه کاریکاتور جشنواره‌های مهم بین‌المللی مثل «آیدین دوغان» و «نصرالدین هوجا» را برگزار می‌کند.

وی با اشاره به دعوت از «مِتین پِکِر» و حضور وی در ایران، تصریح کرد: آقای مِتین پِکِر از هنرمندان بسیار قدیمی عرصه کاریکاتور، رئیس انجمن کاریکاتوریست‌های ترکیه و مسئول برگزاری جشنواره «نصرالدین هوجا» است؛ حضور ایشان و ۶ نفر از برجسته‌ترین کاریکاتوریست‌های ترکیه در کشور ما می‌تواند به برقراری ارتباط میان ما و جریان‌های معاصرِ کاریکاتورِ ترکیه کمک کند.

شجاعی یادآور شد: با تماشای آثار موجود در نمایشگاه «تفکر معکوس» به خوبی می‌توان فهمید که هنرمندان ما و ترکیه در بسیاری از مسائل مثل استکبارستیزی و مقابله با تهدیدات نظامی آمریکا دارای اشتراکات هستند؛ کاریکاتوریست‌ها همیشه در مواجهه با این ناهنجاری‌ها پیشگام بوده‌اند؛ کاریکاتور یک هنر افشاگر و معترض است و کاریکاتوریست‌های ترکیه نیز از این قاعده مستثنا نیستند و کاریکاتور را با تمام ویژگی‌هایش به تصویر می‌کشند. بسیار خوشحال هستیم که امروز میزبان ۵۰ اثر متعلق به ۵۰ نفر از بهترین کاریکاتوریست‌های ترکیه هستیم.

وی با بیان اینکه در روز پنج‌شنبه در شهر اصفهان ورک‌شاپی با حضور هنرمندان ترکیه برگزار خواهد شد، گفت: اصفهان یکی از فعال‌ترین شهرهای ایران در زمینه کاریکاتور است و خانه کاریکاتور اصفهان عملکرد بسیار خوبی دارد؛ کاریکاتوریست‌های اصفهانی از جشنواره‌های بین‌المللی جوایز بسیار مهمی را کسب کرده‌اند و در اصفهان نشریه‌ای اختصاصی با موضوع کاریکاتور چاپ می‌شود. بنابراین اصفهان برای برپایی این ورک‌شاپ مناسب به نظر آمد. طی این ورک‌شاپ فرصت برقراری تعامل میان هنرمندان اصفهانی و هنرمندان ترکیه ایجاد می‌شود. در روز جمعه نیز اختتامیه یازدهمین دوسالانه کاریکاتور ایران برگزار می‌شود و طی آن مراسم، کاریکاتوریست‌های ترکیه می‌توانند بیش از پیش با فضای کاریکاتور ایران آشنا شوند.

این کاریکاتوریست اذعان کرد: ما در مرکز هنرهای تجسمی سعی داریم که در حوزه کاریکاتور به طور جدی‌تر ورود کنیم و در این زمینه فعالیت‌هایی را با همکاری گروه تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح انجام می‌دهیم. یکی از اهداف ما ایجاد ارتباط بیشتر با کشورهای مسلمان در حوزه هنر مقاومت است که برنامه‌هایی را در حوزه‌های مختلفی از جمله کاریکاتور و گرافیک اجرا خواهیم کرد؛ در این راستا فراخوان مسابقه بین‌المللی «پایان یک داعش» را اعلام کردیم که این رویداد اکنون در جریان است. در حال حاضر دنیا ایران را به عنوان یک مرکز بسیار پرقدرتِ کاریکاتور در سطح بین‌المللی پذیرفته است و کاریکاتوریست‌های دنیا منطق ایران را در زمینه کاریکاتور پذیرفته‌اند و این‌گونه است که در مسابقه کاریکاتور «ترامپیسم» هنرمندانی از ۷۴ کشور دنیا شرکت می‌کنند و با وجود فشارهایی که از جانب لابی صهیونیسم وارد می‌شود به طور بسیار جدی این رویداد را پیگیری می‌کنند؛ امروز این مسائل برای ما به عنوان نقطه عطف و مایه افتخار محسوب می‌شود.

نمایشگاه کاریکاتور «تفکر معکوس» که نمایشگاه گروهی کاریکاتوریست‌های ترکیه است تا ۲۹آذرماه همه روزه(به جز ایام تعطیل) از ساعت ۹ تا ۱۹ در گالری ابوالفضل عالی واقع در حوزه هنری(تقاطع خیابان‌های حافظ و سمیه) دایر است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر