menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

فاضل ترکمن

گفتگو با فاضل ترکمن به بهانه ی سالروز تولد عمران صلاحی

دهم اسفند سالروز تولد عمران صلاحی شاعر و نویسنده طنزپرداز کشورمان است. کسی که خبر فوت ناگهانی اش در سال 85 خیلی از دوستدارانش را در بهت و حیرت فرو برد. عمران صلاحی کار خود را از مجله سخن آغاز کرد و با بسیاری از بزرگان چون احمد شاملو و پرویز شاپور همکاری کرد.به همین مناسبت گفت وگوی کوتاهی داشتیم با فاضل ترکمن شاعر و طنزپرداز جوان کشورمان که شاگرد عمران صلاحی بوده و تا سال ها از نزدیک با او آشنایی داشته است.

به گزارش شیرین طنز، ترکمن در این باره به خبرنگار ادبیات ایسکانیوز گفت: من از دهه 80 با عمران صلاحی آشنا شدم. شعرها و داستان هایم را مدام پیش او می بردم و او در نوشتن کمک زیادی به من کرد. به اضافه کارگاه های شعری که داشت. او آنقدر فروتن بود که هنگامی که من با اینکه سن کمی داشتم با او برخورد می کردم احساس نمی کردم که او نویسنده ای است که بیش از 50کتاب دارد.

فاضل ترکمن

فاضل ترکمن

وی درباره حمایت صلاحی از نسل جوان طنزپرداز گفت: او در صفحه شخصی خود در نشریه گل آقا و نشریات دیگر شعرهای مرا چاپ می کرد و در آخرین کتابش با عنوان کلک مرغابی در انتهای کتاب از شعرهای من آورده است. با اینکه در آن زمان حدود17سال داشتم او از من حمایت کرد. وی در خصوص مرگ ناگهانی صلاحی اظهار داشت: او را در بازگشت از سفر چین دیدم و حال او خوب بود. اما متاسفانه 2،3روز بعد فوت کرد. نفس تنگه هایی داشت اما چون به پزشک مراجعه نکرده بود نمی دانست بیماری قلبی دارد و همین عامل هم سبب مرگ او شد.

وی درباره وجوه ادبی صالحی ادامه داد: من جا دارد جمله ای که سیمین بهبهانی در بزرگداشت صلاحی گفت را یادآور شوم. بهبهانی گفت: صلاحی نه در شعر کلاسیک و نه در شعر نو در هیچکدام از شاعران هم دوره اش چیزی کم ندارد و از خیلی ها جلوتر است. ترکمن درباره صالحی ادامه داد: او شاعری بود که حاشیه نداشت. خیلی از شاعران را حاشیه بزرگ می کند اما به زودی کمرنگ می شوند. اما صالحی را حاشیه بزرگ نکرد و به همین دلیل است که آثارش همچنان طرفداران زیادی دارد و به مرور بیشتر به ارزش آثار او پی میبرند.

ترکمن با اشاره به اینکه پایان نامه تحصیلی اش درباره عمران صلاحی است ادامه داد: این تحقیق همراه با دکتر احمد ابومحبوب است. کارهای صلاحی دارای تنوع زیادی است و در ژانرهای مختلف بی مورد وارد نشده است. او در تمام زمینه های شعر طنز، تحقیق، ترجمه و طراحی فعالیت داشته است. صلاحی وقتی سراغ گردآوری می رفت نیز به بهترین نحو آن را انجام می داد. مثلا نامه های عاشقانه فروغ فرخزاد به پرویز شاپور که با زحمت زیادی آن ها را به کمک پسر فروغ جمع آوری و اسکن کرد و به چاپ رساند.

عمران صلاحی

عمران صلاحی

این شاعر طنزپرداز درباره فعالیت صلاحی در حوزه نثر نیز گفت: در حوزه رمان طنز بعد از دایی جان ناپلئون کاری صورت نگرفته بود. رمان طنز صلاحی با نام «بهترین موسیقی عطر گل سرخ» با اینکه یادم است در ارشاد زیاد ماند، منتشر شد . اگر چاپ بهتری داشت بیشتر از اینکه هست دیده می شد. ترکمن درباره زبان شعری صلاحی نیز اشاره کرد: او در زمانی که زیاد ساده نویسی باب نبود، به زبان ساده شعر می گفت و همین زبان شعری او در شاعران معاصرش به خصوص قیصر امین پور تاثیر گذاشت. عمران صلاحی همیشه خودش بود و در شعر نیز خود را بیان می کرد و به دنبال ژست خاصی نبود.

وی در پایان به نیاز به بررسی بیشتر در شعر عمران صلاحی اشاره کرد و گفت: به نظرم کارهای صلاحی جای کار بیشتری دارد. منتقدان باید بیشتر به کارهای او بپردازند و ویژه نامه هایی در باره این شاعر و نویسند پیشرو در کشورمان انجام شود. وی همچنین از خبر بازنشر کتاب های صلاحی در نشر مروارید تا نمایشگاه کتاب سال آینده خبر داد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر