menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش ورک‌ شاپ تخصصی ایده‌ یابی کارتون و گرافیک محمد حسین نیرومند

محمد حسین نیرومند در «ورک‌شاپ تخصصی ایده‌یابی کارتون و گرافیک»، گفت: اقتباس به معنای کپی کردن نیست بلکه کار کردن چیزی است که متعلق به خودش است، درواقع هنرمند درون‌مایه را می‌گیرد و به چیزی تبدیل می‌کند که کاملا متفاوت می‌شود.

به گزارش شیرین طنز، پایگاه خبری حوزه هنری، این استاد کاریکاتوریست مباحث مطرح شده در ورک‌شاپ تخصصی‌اش را بر اساس کتاب «فیلم آبی» مباحثی در زمینه گرافیک و نقاشی همچون: کوچک‌نمایی و بزرگ‌نمایی تصاویر، روایت ساده در تصویر، کمیک‌های نوشتاری، تفاوت اقتباس با کپی‌برداری و … از روی اسلاید برای هنرجویان بیان کرد و به تشریح آن ها پرداخت.

وی در خصوص عناصر بصری در گرافیک و نقاشی با ذکر مثال‌هایی بیان کرد: نسبت‌های هنری همواره در آثار هنری باید وجود داشته باشند؛ درواقع این عناصر با درهم آمیختگی خود به زیبایی‌شناسی اثر کمک می‌کنند.

نیرومند سپس نمونه‌های مختلفی از فرم را با مثال‌هایی ارائه کرد و گفت: با جابه‌جایی برخی از عناصر می‌توان به فرم تازه‌ای در کار رسید و اثری متفاوت‌تر ارائه کرد.

در ادامه این جلسه، این استاد کاریکاتوریست با بیان یکی از تکنیک‌های هنری در کاریکاتور تاکید کرد: بزرگ‌نمایی یکی از عناصر مهم در ارائه یک تصویر کاریکاتور است اما باید این نکته را در نظر داشت که عنصری از سوژه را که قابلیت بزرگ‌نمایی دارد، اجرا کنیم که اگر بالعکس انجام شود تاثیرگذاری اثر از بین خواهد رفت.

او همچنین تاکید کرد: زمانی که ما از بزرگ‌نمایی صحبت می‌کنیم، در بخش‌هایی که مستعد بزرگ‌نمایی هستند باید اغراق کنیم؛ البته فراموش نشود که بحث بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی هردو نسبی هستند و ممکن است در یک تصویر از هر دو مورد استفاده شود. گاهی هم مفهوم اصلی بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی همین اغراق است.

نیرومند نمونه‌هایی از مباحث مطرح شده را که برای هنرجویان توضیح می‌داد، در تصویر هم به شکل عینی نشان می‌داد.

حماقت نیز یکی دیگر از عناصر کمیک است که محمدحسین نیرومند در ورک‌شاپ تخصصی‌اش به آن اشاره کرد. او در این زمینه بیان کرد: زمانی که ما در یک تصویر قبل از حادثه را نشان می‌دهیم یعنی کمیک شکل می‌گیرد که قاعده مهم کمیک‌سازی نیز همین موضوع است.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به ارتباطات خوب در کار اشاره کرد و اظهار داشت: کار هنری وقتی صورت می‌گیرد که ارتباطات لازم در آن صورت بگیرد.

روایت، از دیگر مباحث مطرح شده در «ورک‌شاپ تخصصی ایده‌یابی محمدحسین نیرومند» بود که وی در این زمینه گفت: بخش مطرح دیگر در کارتون و نقاشی روایت است که باید ساده باشد و عناصر دیگر در خدمت تکمیل آن قرار بگیرند و آن را را کامل کنند.

او در ادامه اظهار کرد: لذت کشف از دیگر مباحث مهم در این زمینه است که همین امر در بسیاری از آثار گرافیکی و کاریکاتور باعث می‌شود تا شما از کار لذت ببرید.

استاد نیرومند سپس در بخشی دیگر از این جلسه درباره کلیت کار کاریکاتور توضیح داد: اساسا کاریکاتورها از کاریکاتورها پدید می‌آیند و خیلی از ایده‌های کاریکاتوریست‌ها از پی کاریکاتورهای قبلی شکل می‌گیرند که این به معنای کپی نیست البته خیلی هم بدیهی نیست. شایان ذکر است که مسلما کاریکاتور زمانی خنده دار می شود که سیاسی باشد و وقتی که مردم عادی دست‌مایه قرار بگیرند طبیعتا خنده دار نخواهد بود.

وی سپس پیرو همین بحث مطرح کرد: اقتباس به معنای کپی کردن نیست بلکه کار کردن چیزی است که متعلق به خودش است، درواقع هنرمند درون‌مایه را می‌گیرد و به چیزی تبدیل می‌کند که کاملا متفاوت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، تغییر زاویه دید در بخش کاریکاتور و نقاشی به عنوان دیگر مسائل مطرح شده در این ورک‌شاپ از جمله مباحثی بود که محمدحسین نیرومند به آن اشاره کرد.

«ایده‌یابی در کارتون و گرافیک» عنوان ورک شاپ سه روزه محمدحسین نیرومند است که بر اساس آموزش‌های کتاب «فیل آبی» از تألیفات همین هنرمند، در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه ۱۳ تا ۱۵ شهریورماه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ در کارگاه اصلی مرکز تجسمی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ، حوزه هنری – طبقه دوم اجرا خواهد شد. از جمله ویژگی این ورک شاپ‌، مدت زمان آن است که طی سه روز و در مدت ۹ ساعت، به آموزش فشرده و تخصصی در رشته کارتون و گرافیک پرداخته خواهد شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر