menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نشست کاریکاتور ایران ساخت

گزارش نشست مطبوعاتی بخش کاریکاتور جشنواره ایران ساخت

مسعود شجاعی طباطبایی در نشست مطبوعاتی بخش کاریکاتور جشنواره ایران ساخت گفت: برای ورودی جدی به حوزه تولید کالای با کیفیت ایرانی باید از ابزارهای مختلف استفاده کنیم که رشته کاریکاتور یکی از این ابزارها است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از ستاد خبری جشنواره ایران ساخت، نشست مطبوعاتی رشته کاریکاتور جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با حضور مسعود شجاعی طباطبایی دبیر تخصصی رشته کاریکاتور، محسن نوری نجفی نماینده هیات داوران این رشته و عباس قاضی زاهدی مدیر اجرایی رشته کاریکاتور در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این نشست مسعود شجاعی طباطبایی با بیان این که کارآفرینی و تولید داخل موضوعی است که باید در حوزه آن فعالیت زیادی صورت گیر اظهار کرد: در رشته کاریکاتور هدف این است با استفاده از زبان تصویری کارتون که برای عموم قابل فهم بوده و زبانی جهانی است و همچنین با بهره گیری از توانمندی هنرمندان این عرصه اهداف این جشنواره را دنبال کنیم. بنابراین باید ورودی جدی به حوزه تولید کالای با کیفیت ایرانی داشته باشیم و از ابزارهای مختلف برای رسیدن به این هدف استفاده کنیم که رشته کاریکاتور یکی از این ابزارها است.

شجاعی طباطبایی ادامه داد: البته فهم تبلیغات نیز در این حوزه بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال شاهد هستیم که سازمان زیباسازی شهر تهران برای رویدادهای مختلف اتفاقات خوبی را در مبلمان شهری ارائه می دهد که بازخورد خوبی را در بین عموم مردم دارد. برای جشنواره ایران ساخت نیز این اتفاق باید رخ دهد.

نشست کاریکاتور ایران ساخت

بهره مندی از توانمندی های کشور در کاریکاتور
دبیر تخصصی رشته کاریکاتور جشنواره ایران ساخت با اشاره به بضاعت بالای کشور ایران در عرصه کارتون گفت: هنرمندان حوزه کاریکاتور ایران در دنیا از اعتبار بالایی برخوردار هستند و شاهد هستیم که مسابقات بزرگ دنیا فراخوان خود را علاوه بر زبان کشور خود به زبان فارسی نیز منتشر می کنند که این نشانه دهنده اعتبار حضور هنرمندان ایرانی در این جشنواره ها است. پس باید از این توانمندی ها در کشور خودمان نیز بهره بریم.

وی همچنین عنوان کرد: با توجه به این که کاریکاتور زبان تصویری و مردمی است، باید آثار هنرمندان میان مردم پخش شود و از خروجی جشنواره ایران ساخت به درستی استفاده کنیم و در فضای تبلیغات شهری شاهد این اتفاق باشیم. البته از نقش تبلیغات و اطلاع رسانی در رسانه ملی در این حوزه نباید غافل شویم.

پیروی از نکته هوشمندانه رهبر معظم انقلاب
شجاعی طباطبایی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا گفت: ایشان در رابطه با کالای قاچاق بحث آتش زدن کالای قاچاق را مطرح کردند که مطلبی هوشمندانه است و بازتاب همین آتش زدن بسیار در جامعه تاثیرگذار است.

وی درباره داوری آثار جشنواره ایران ساخت ابراز کرد: ارتباط با موضوع جشنواره و مفهومی که با مخاطب ارتباط برقرار کند در داوری آثار اهمیت دارد. همچنین آثار باید تکنیک مناسبی داشته و شاخصه های اثر هنری در آنها رعایت شده باشد. نوآوری نیز بحثی است که هیات داوران به آن توجه خواهند کرد.

دبیر تخصصی رشته کاریکاتور جشنواره ایران ساخت با اشاره به این که کاریکاتور جز رشته هایی است که بحث آماتور و حرفه ای در آن مطرح نیست گفت: در بخش کاریکاتور جشنواره می توانیم شاهد حضور تمام گروه های سنی باشیم. حضور کودکان و نوجوانان نیز کمک به توسعه و مردمی تر شدن فعالیت هایمان می کند.

اهمیت محصول باکیفیت ایرانی
در ادامه جلسه محسن نوری نجفی، با بیان این که در ۱۰ سال اخیر شاهد اشباع بازار ایران با کالاهای چینی و خارجی بوده ایم بیان کرد: بنابراین در این فضا مسئله ساخت ایران و تولید ایرانی دارای اهمیت است. اکثر افراد تعریف درست کاریکاتور را نمی دانند و فکر می کنند کاریکاتور مسخره کردن یک فرد است. اما همه کاریکاتور این نیست.

وی با بیان این که کاریکاتور مثل ادبیات است گفت: بعد از صنعت سینما و تلویزیون، کاریکاتور پر مخاطب ترین هنر است. به صورتی که هر لحظه می توان از آن استفاده کرد و ساعت ها تماشایش کرد. پس نباید تنها به بخش حذف کاریکاتور بسنده کرد. بلکه کاریکاتور هنر مردمی و توده ها است.

نوری نجفی با بیان این که بخش خصوصی نیز باید به این بخش ورود پیدا کند ابراز کرد: اگر این جشنواره بین المللی بود از هنرمندان خارجی نیز خواسته می شد تا آثار خود در زمینه ایران ساخت را برای جشنواره ارسال کنند. مسئله ساخت ایران و تولید در کشورمان ریشه ای قدیمی دارد که نگاهی به تاریخ گواه این مسئله است. در واقع کالاهای مختلف همچون در، پنجره از شاهکارهای خود ایرانیان بوده است.

اهمیتی بالاتر از بین المللی شدن
عضو هیات داوران رشته کاریکاتور جشنواره ایران ساخت همچنین عنوان کرد: این جشنواره از بین المللی بودن مهم تر است زیرا آبروی ملی کشور در کار بوده، به همین منظور وفا، ملی و غیرت ملی برای اتفاق این رویداد نیاز است تا ثابت کنیم ک ما می توانیم.

حضور هنرمندان در «ایران ساخت» اولویت آنهاست
همچنین در بخش بعدی این نشست، عباس قاضی زاهدی مدیر اجرایی رشته کاریکاتور جشنواره با بیان این که فعالیت های دبیرخانه ی این بخش از مهرماه آغاز شده است گفت: فراخوان جشنواره در سایت های تخصصی و مرجع کاریکاتور منتشر شد و با هنرمندان این عرصه در ارتباطی مستمر هستیم. همچنین هنرمندان تا اول آذرماه برای ارسال آثار خود مهلت دارند و در روز نخست آذرماه داوری آثار انجام می شود.

وی همچنین با بیان این که ۱۵ آذرماه برگزیدگان این بخش از جشنواره معرفی می شوند، اظهار کرد: هیات داوران این بخش متشکل از کامبیز درمبخش، محسن نوری نجفی و ابوالفضل محترمی است. البته ۳۰ آبان ماه همزمان با برگزاری هفت جشنواره در حوزه کاریکاتور است، با رایزنی هایی که با هنرمندان این عرصه انجام شده، حضور در ایران ساخت یکی از اولویت های آنها است.

جشنواره ایران ساخت

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، اول آذرماه ۱۳۹۵ است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر