menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ناصر فیض

گزارش دفتر طنز حوزه هنری در سال ۹۴ از زبان ناصر فیض

مدیر دفتر طنز حوزه هنری از برگزاری مراسم «در حلقه رندان» در سال ۹۵ با بخش ویژه استندآپ کمدی خبر داد.

به گزارش شیرین طنز، ناصر فیض، مدیر دفتر طنز حوزه هنری، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه هر ساله، حوزه هنری حضور پررنگی در جریانات فرهنگی و هنری کشور دارد، اظهار کرد: با آنکه در سال ۹۴ بسیاری از نهادها و ارگان‌های فرهنگی فعالیت‌هایشان را به دلیل مشکلات بودجه محدود کرده بودند، اما حوزه هنری تلاش کرد تا همچون سال‌های گذشته تولیدات و برنامه‌های قابل قبولی را برای جامعه هنری و ادبی کشور ارائه کند.

وی ادامه داد: معتقدم حوزه هنری هر ساله تعدادی اثر و فعالیت قابل دفاع در تمام واحدهایش داشته است. دفتر طنز نیز همچنان حضور پر رنگی در جامعه ادبی و هنری دارد و در کشور شناخته شده است و طنزپردازان با آن آشنایی دارند و با این حال که کشور محدودیت‌های ناگزیر داشته است، هیچ گاه به این تن نداده‌ایم که بخواهیم کارهایمان را تعطیل کنیم.

دفتر طنز حوزه هنری

فیلم‌نامه طنز کارگاه هادی مقدم‌دوست به مراحل پایانی رسیده است

مدیر دفتر طنز حوزه هنری با اشاره به اینکه در سال ۹۴ کارگاه فیلم‌نامه نویسی با حضور هادی مقدم‌دوست در حوزه هنری برگزار شده است، اظهار کرد: قرار است از دل این کارگاه، فیلم‌نامه طنزی تولید شود و به همت حوزه هنری تبدیل به فیلم سینمایی شود و مراحل پایانی تولید این فیلم‌نامه نیز انجام شده است.

حوزه از پیشگامان معرفی استندآپ کمدی است

این شاعر طنزپرداز همچنین گفت: شب شعر «در حلقه رندان» امسال هم به طور مستمر و همچون سال‌های گذشته برگزار شد. در زمینه استندآپ کمدی نیز باید بگویم که ما در سال ۹۳ و پیش از آنکه بخواهد چنین ژانری در کشورمان شناخته شود، فیلمی ۵۰ دقیقه‌ای تولید کردیم و حوزه از پیشگامان ورود به این هنر عرصه طنز بوده است و فیلمی که تولید کردیم تعریف درست از استندآپ کمدی را دارد.

استندآپ کمدی در ایران به بیراهه رفته است

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه چیزهایی که امروز از استندآپ کمدی ارائه می‌شود، به بیراهه رفته‌اند، دست انداختن خود و اعضای خانواده برای خندادن مخاطب صحیح نیست. این که شخصی برای لبخند گرفتن از مخاطب پشت تریبون برود و به خود و خانواده‌اش توهین کند، شکل درستی از استندآپ کمدی نیست. نمونه هایی که ما ارائه دادیم نه به کسی توهین می کند و نه اعتقاداتی را زیر سوال می‌برد. تنها برخی از رفتارها را با زبان طنز مطرح کردیم و برای این بوده که تاثیر مثبتی بر مخاطب بگذارد. مخاطب جوان، از سوژه‌های نو استقبال می‌کند و ممکن است به دلیل نو بودن این سوژه‌ها آفت‌های آن‌ها را فراموش کنیم.

فیض عنوان کرد: البته با این سخنان نمی‌خواهم بگویم که مبدع استندآپ کمدی حوزه هنری بوده است، چرا که در دنیا چنین چیزی مرسوم بوده است. اما در ایران به این شکل چیزی نداشته‌ایم. البته هنوز به واژه مناسبی برای «استندآپ کمدی» نرسیده‌ایم. وقتی اصطلاحی جهانی می‌شود و مخترعش هم ما نبوده‌ایم، اشکالی ندارد که از واژه ابداعی آن‌ها استفاده کنیم. حساسیت در اینجا بی‌مورد است و باید تلاش کنیم چیزی که خودمان تولید می‌کنیم را نام بیگانه بر آن نگذاریم.

وی با اعلام این خبر که در سال جدید در شب شعر «در حلقه رندان»، بخش ویژه «استندآپ کمدی» هم در نظر گرفته شده است، گفت: برنامه «در حلقه رندان» با تغییراتی همراه خواهد بود و استندآپ کمدی جزئی از این برنامه خواهد شد. امیدواریم بتوانیم مسابقه‌ای در زمینه استندآپ کمدی هم در سال ۹۵ داشته باشیم.

«تاکسی هفت» و «کبریت کم‌خطر» از آثار شاخص دفتر طنز بودند

فیض همچنین گفت: کتاب‌های بسیاری را بررسی کردیم و البته ریزش آثار کارشناسی شده زیاد بود. چند کتاب هم امسال منتشر شد. کتاب «تاکسی هفت» جلال سمیعی و «کبریت کم خطر» علیرضا لبش از آثار طنز مطرح امسال دفتر طنز بودند. نگاهمان این گونه است که اگر در طول سال تنها چند اثر طنز مکتوب منتشر کنیم، اما این آثار بتوانند ماندگار شوند و به عنوان طنز خوب معرفی شوند، تاثیرگذار تر از خیل کتاب هایی خواهد بود که هیچ معیاری ندارند و هم وقت مخاطب را می‌گیرند و هم مخاطب را در تعریف طنز دچار تردید می‌کنند.

وی در ادامه گفت: نقد و بررسی آثار طنز کشور «دگرخند» را با حضور کارشناسان مختلف داشتیم. سعی کردیم به آثاری در این نشست ها توجه کنیم گه جایگاه مناسبی داشته باشد و البته تنها محدود به آثار دفتر طنز و انتشارات سوره مهر نشدیم و آثار طنزی که نشرهای دیگر منتشر کرده بودند و مجلات و جریانات ادبی طنز خارج از حوزه هنری را هم بررسی کردیم.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری با اشاره به این که در سال ۹۴ همکاران این دفتر در برخی شهرستان‌های کشور حضور داشته‌اند و شب طنز برگزار کرده‌اند، اظهار کرد: اوایل سال آینده نیز در کرمان جشنواره‌ای با عنوان خارستان خواهیم داشت. در زمینه آموزش در استان‌ها نیز از سال آینده فعال خواهیم بود و کارشناسان حوزه طنز را به مراکز استانی حوزه هنری برای برگزاری کارگاه های آموزشی اعزام خواهیم کرد.

در زمینه وقایع منطقه واکنش سریع داشتیم

شاعر مجموعه «فیض بوک» گفت: در دفتر طنز، در زمینه اتفاقات منطقه همچون جنایات داعش و یا رژیم آل سعود سفارش اثر دادیم و آثار بسیاری خلق شد و برخی از این آثار نیز در سایت دفتر طنز منعکس شدند. این‌ها نشان می‌دهد هنرمندان طنزپرداز متعهد کشور نیز نسبت به وقایع جهان عکس العمل نشان می‌دهند و عقیده‌ خود را تاثیرگذار نشان می‌دهند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر