menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کوروش زارعی

کوروش زارعی : تئاتر طنز نباید تنها به خنداندن مخاطبانش اکتفا کند

کوروش زارعی گفت: استندآپ کمدی به عنوان یکی از شاخصه‌های نمایش طنز که بر پایه‌ توانمندی بازیگر شکل می‌گیرد، ظرفیت این را دارد که در نمایش‌های مونولوگ بیشتر مورد توجه قرار گیرد. از این رو در ششمین جشنواره تئاتر تک نفره طنز «تکخند» نگاه ویژه‌ای به این گونه‌ نمایشی خواهیم داشت.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، جشنواره تئاتر تک را یکی از باسابقه‌ترین جشنواره‌های نمایشی کشور دانست و گفت: جشنواره تئاتر تک از جمله جشنواره‌های قدیمی و با سابقه تئاتر است که حوزه هنری بانی برگزاری آن بود. این جشنواره اوایل دهه‌ هشتاد در شهر کرج شکل گرفت اما پس از چند دوره برگزاری به دلایلی تعطیل شد. سال ۹۵ به همت همکاران حوزه هنری استان البرز مجدداً این جشنواره احیا و با موضوع طنز و به شکل استانی برگزار شد که اقبال و بازخورد خوبی هم داشت.

وی با اشاره برگزاری ششمین جشنواره سراسری تئاتر «تکخند» توضیح داد: با پیشنهاد حوزه هنری البرز و پس از بررسی در معاونت هنری، مرکز هنرهای نمایشی و دفتر طنز حوزه هنری تصمیم بر این قرار شد که در سال جاری، جشنواره‌ تئاتر تک با عنوان جشنواره تئاتر طنز «تکخند» و به شکل سراسری برگزار شود که هفته‌ گذشته نیز فراخوان آن منتشر شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، تئاتر طنز را ابزاری موثر در جهت نقد آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: تئاتر طنز نباید تنها به خنداندن مخاطبانش اکتفا کند. طنز، ابزاری کاربردی در جهت نقد معضلات اجتماعی است. تئاتر طنز در صورتی که اندیشه‌ورزانه ارائه شود و ذهن و فکر مخاطب را به چالش بکشد، ماندگار خواهد ماند. ما نیز در شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر «تکخند» برای هدایت هنرمندان جوان، سرفصل‌هایی را به عنوان اولویت موضوعی، طرح کرده‌ایم تا به جنبه‌‌های انتقادی، اجتماعی و آموزشی تئاتر طنز بیشتر توجه شود.

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر، استندآپ کمدی به عنوان یکی از شاخه‌های نمایش طنز بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. این شیوه‌ نمایشی بر پایه‌ توانمندی و بداهه‌پردازی بازیگر شکل می‌گیرد و خیلی خوب با تماشاگر ارتباط برقرار می‌کند. جشنواره‌ تئاتر تک نفره‌ طنز «تکخند» فرصت مغتنمی است تا به استندآپ کمدی بیشتر بپردازیم و هنرمندان مستعد در این رشته را در سراسر کشور شناسایی کنیم. استندآپ کمدی ظرفیت فوق‌العاده‌ای در ارتباط‌گیری با مخاطبان و تماشاگران خود دارد و اگر هنرمندی توانمند برای استندآپ کمدی خود از موضوعات روز اجتماعی بهره‌بگیرد، می‌تواند نقدهای موثری را پیرامون مباحث روز جامعه ارائه دهد که وقتی جزئی از دغدغه‌های عموم مردم باشد، قطعا مورد توجه قرار می‌گیرد.

این بازیگر تئاتر همچنین یادآور شد: یکی از مزیت‌های استندآپ کمدی، عدم استفاده از دکورهای حجیم است. در فراخوان این جشنواره‌ «تکخند» نیز بر این مورد تاکید شده که هنرمندان، آثاری را پیشنهاد دهند که نیازی به دکور خاصی نداشته باشد و به‌راحتی و در هر زمان و هر مکانی قابل اجرا باشد.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری آشتی بیشتر مردم با تئاتر و تولید آثار نمایشی مردمی است. در سال ۹۵ با افتتاح دفاتر تئاتر بچه‌های مسجد در چندین استان کشور سعی شد تا بین عموم مخاطبان و هنر نمایش ارتباط بیشتر و بهتری شکل بگیرد که به لطف خدا این اتفاق هم افتاد. امیدواریم جشنواره‌ تئاتر تک نفره طنز «تکخند» نیز بتواند یک گام دیگر ما را در مسیر آشتی مردم با تئاتر به جلو پیش ببرد.

گفتنی است فراخوان ششمین جشنواره تئاتر «تکخند» با توجه به نیاز جامعه امروز به فضای طنز و نشاط و با در نظر گرفتن رویکرد جشنواره مبنی بر مردمی کردن هنر تئاتر، از سوی حوزه هنری استان البرز منتشر شده است.

هنرمندان سراسر کشور می‌توانند نمایش‌های تک نفره خود را با رویکرد طنز و با توجه به اولویت‌های موضوعی همچون آسیب‌شناسی سبک زندگی امروز، کودک و فضای مجازی، کتاب و کتاب‌خوانی در خانواده ایرانی، اشتغال و بیکاری و ایران ۱۴۰۴ (چشم‌انداز بیست ساله) به دبیرخانه‌ ششمین تئاتر «تکخند» پیشنهاد دهند.

علاقه‌مندان و متقاضیان می‌توانند برای اطلاع بیشتر از متن فراخوان و ارسال پیشنهادهای نمایشی خود به سایت www.artiraniha.ir مراجعه کنند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر